Túl a fizika határain. A 19 legjobb mester és shami (diák) mutatja be hihetetlen képességeit.
Túl a fizika határain. A 19 legjobb mester és shami (diák) mutatja be hihetetlen képességeit.

George Crumb: Vox Balaenae című műve az augusztusi Kaposfest programjában.

KAPCSOLATFELVÉTEL, ELÉRHETŐSÉGEK

Felhívjuk figyelmét, hogy ennek a megjelenésnek jelenleg NINCS ÉRVÉNYES IDŐPONTJA portálunkon, ezért az itt közölt tartalom már lehet, hogy NEM AKTUÁLIS!
Friss információkat e-mailben kérhet vagy küldhet.

Bálnadal az idő végezetére

Számos bálnafaj ad ki hangokat, de csupán a hosszúszárnyú bálna és a kékbálna egy, az Indiai óceánban élő alfaja használ „énekeket”, azaz különböző hangok hosszú, összetett, tartósan azonos formában ismétlődő sorozatát. A két bálnaféle közül ma a hosszúszárnyú bálnára összpontosítunk. Ez a faj a világ összes óceánjában honos, a hím körülbelül tizennégy, a nőstény tizenhat méter hosszú, egy egyed súlya hozzávetőleg harminc tonna.

A hím hosszúszárnyú bálnák éneke, melyet a párzási időszak során hallatnak, körülbelül fél óráig tart, de órákon és napokon át ismételgetik. Pontos szerepe még ismeretlen – nem tudni, hogy a nőstény elcsábításában, a rivális hímek párbajra hívásában, a territórium őrzésében vagy a fajtársakkal való kapcsolattartásban van-e jelentősége, avagy mindezekben egyszerre. S egyelőre azt sem tudjuk pontosan, hogy hogyan jönnek létre a hangok, melyeknek terjedelme a teljes emberi hallástartományt felöleli (és a magas hangok felé egy kicsit túl is lóg rajta) – csak annyi biztos, hogy hangképzés közben nem hagyják el buborékok az óriás emlősök testét, a levegőt tehát „házon belül” áramoltatják.

A hosszúszárnyúak minden csoportjának saját, csak rá jellemző éneke van, azt minden kis bálnaborjú a felnőtt társaitól tanulja meg. A csoport éneke az évek során lassan megváltozik, fokozatosan újabb és újabb variációk jönnek létre, melyek sosem ismétlődnek.

Lehet, hogy a csalogány éneke bájosabb, mint a hosszúszárnyú bálna dala, az utóbbi egy dologban mégis jobban hasonlít az ember zenéire, ez pedig a több szintű hierarchikus rendezettség. Ahogy egy Haydn-szimfóniában, úgy a bálnadalokban is megkülönböztethető az egyes hangok, a motívumok, a frázisok, a periódusok és a szakaszok szintje, s különböző szintű egységek ismétlődését figyelhetjük meg.

George Crumb amerikai zeneszerző 1969-ben először hallotta a hosszúszárnyú bálna énekét egy hangfelvételről, s ez az élmény ihlette Vox Balaenae (azaz A bálna hangja) című 1971-es kompozícióját. Mégha a bálnaének nem is csalogányszerűen bájos, kétségtelenül van benne valami időtlen szépség, ami megragadja az embert. Bizonyosan ezt tapasztalta Crumb is, hiszen a bálnahangok ihletésére (s részben utánzásukkal) olyan művet komponált, mely a természet idejének emberfeletti léptékeiről, az idő és időtlenség határvidékéről szól.

A mű három nagy részre tagolódik:

  • 1) Vocalise (...az idő kezdetére)
  • 2) A tenger témája, öt variációval
  • 3) Tenger-noktürn (...az idő végére)

A második rész kezdetét a cselló első belépéséről, a harmadik rész kezdetét pedig a krotáloknak (másnéven antik tányéroknak) nevezett, csengő hangú ütős hangszerek megszólalásáról lehet felismerni.

Az idő kezdetét és végét összekötő második rész értelemszerűen hatalmas időléptékekben gondolkozik. Az öt variáció címe egyenként az öt nagy földtörténeti korszaknak felel meg: Archeozoikum (földtörténeti őskor), Proterozoikum (előkor), Paleozoikum (ókor), Mezozoikum (középkor), Kainozoikum (újkor).

Két tétel-felirat (a „Vocalise” és „...az idő végére”) áthallást mutat Olivier Messian Kvartett az idők végezetére című 1941-es művével, melyet épp a ma esti koncerten hallhatunk majd. Az áthallás nem véletlen, hiszen a két mű szelleme is rokon: a természet, melyet Messiaennál madárkoncert, Crumbnál pedig bálnaének és más tengeri hangok képviselnek, mindkét műben az időn túli létezés, a világon túli világ földi tükröződését jelenti.

Az időről való elmélkedésnek mindkét mű esetén vannak irodalmi támpontjai is: ami Messiaen számára A jelenések könyve, az Crumb számára az Ímígyen szóla Zarathustra. Nietzsche filozófiai regényére Crumb azáltal utal, hogy parodisztikusan idézi Richard Strauss azonos című szimfonikus költeményének kezdetét a Vocalise tételben, és röviden még egyszer a zárótételben is. Hogy mi köze ennek az időhöz és időtlenséghez? Ahogy Nietzsche Zarathustrájának tanítványai mondják:  „Lám, tudjuk, mit tanítasz: hogy mindenek örökkön-örökké visszatérnek, és mi is ővelük, és hogy már számtalanszor léteztünk és mindenek mi vélünk. Hirdeted, hogy a létesülésnek egy nagy éve van, szörnyeteg nagy év: ennek, homokórához hasonlatosan, újra fordulnia kell, hogy újra le-kifusson – úgy, hogy mindezek az évek hasonlatosak önmagukhoz. »Íme meghalok és eltűnöm« – mondod – »és egy pillanat alatt semmivé leszek. Ámde az okok csomója visszatér, amelybe be vagyok bogozva, – az majd újra megteremt engem! Én is az örökös visszatérés okai közé tartozom!«”

A mikrofonokkal erősített zongorán, fuvolán és csellón a zenészeknek számos különleges technikát kell alkalmazniuk Crumb művében. A cselló alsó két húrját fél hanggal le kell hangolni, a fuvolistának énekelnie kell a hangszerébe, a zongorista időnként egy véső lapjával szánkázik a húrokon, melyekre máskor üvegrudat helyez. Csupa „mesterséges” fogás, mely furcsamód mégis a természet hangjainak megidézését szolgálja. A természet képzetéhez kapcsolódik a darab előadásának színpadi aspektusa is: Crumb azért írja elő fekete fél-maszkok viselését az előadók számára, hogy megfeledkezhessünk hétköznapi, személyes lényükről, s hogy ezáltal a természet hatalmas, személytelen erőinek megtestesüléseivé változhassanak. A színpadi hatás erősítésére Crumb mélykék megvilágítást is javasol.

Szerző: Loch Gergely

Online jegyvásárlás


Megjegyzés az időpontokhoz:

A szervezők a programváltoztatás jogát fenntartják!

Kapcsolódó időpontok

2018.02.23. - 2018.02.28. Szivárvány Kultúrpalota programok Kaposvár 2018. Online jegyvásárlás
2018.02.01. - 2018.02.28. Kaposvári programok 2018. Online jegyvásárlás
A Csiky Gergely Színház előadásai februárban - JEGYVÁSÁRLÁS
2018.02.02. - 2018.03.04. Kaposvári programok 2018. Online jegyvásárlás
Kaposvári Dorottya Farsangi Napok
2018.03.16. 19:00 Kaposvári programok 2018. Online jegyvásárlás
ExperiDance Kaposvár: Ezeregyév táncelőadás a Városi Sportcsarnokban - JEGYVÁSÁRLÁS
2018.03.24. Kaposvári programok 2018. Online jegyvásárlás
Jövőre,Veled,Itt! - Csiky Gergely Színház - JEGYVÁSÁRLÁS
2018.03.25. 19:00 Kaposvári programok 2018. Online jegyvásárlás
SHAOLIN - The Mystical Secret of the SHAOLIN MONKS - Kaposvári Sportcsarnok - JEGYVÁSÁRLÁS
2018.04.20. 18:00 Kaposvári programok 2018. Online jegyvásárlás
Vujity Tvrtko Kaposváron - Túl minden határon - Szivárvány Kultúrpalota - JEGYVÁSÁRLÁS
2018.04.20. 18:00 Szivárvány Kultúrpalota programok Kaposvár 2018. Online jegyvásárlás
2018.04.30. 18:00 Kaposvári programok 2018. Online jegyvásárlás
VIHAR A BILIBEN - Kovács András Péter önálló előadása - Dumaszínház, Kaposvár - Szivárvány Kultúrpalota - JEGYVÁSÁRLÁS
2018.04.30. 18:00 Szivárvány Kultúrpalota programok Kaposvár 2018. Online jegyvásárlás
2018.05.05. 19:00 Kaposvári programok 2018. Online jegyvásárlás
VIRSKY - 80 éves jubileumi turné - A név, amely átírta a tánctörténelmet - Kaposvári Sportcsarnok - JEGYVÁSÁRLÁS
2018.06.08. 17:00 Kaposvári programok 2018. Online jegyvásárlás
HÓFEHÉRKE - Családi Musical - Kaposvári Sportcsarnok - JEGYVÁSÁRLÁS
2018.08.13. - 2018.08.19. Irány a Kaposfest! Az élvezet szabadsága....
KeSzeCsüSzoVa
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 1 2 3 4
George Crumb: Vox Balaenae műve a Kaposfest műsorán 2017