Élmény mindenkinek! Kaposvári Roxínház előadások.
Élmény mindenkinek! Kaposvári Roxínház előadások.

Robert Schumann művei az augusztusi Kaposfest programjában

KAPCSOLATFELVÉTEL, ELÉRHETŐSÉGEK

Felhívjuk figyelmét, hogy ennek a megjelenésnek jelenleg NINCS ÉRVÉNYES IDŐPONTJA portálunkon, ezért az itt közölt tartalom már lehet, hogy NEM AKTUÁLIS!
Friss információkat e-mailben kérhet vagy küldhet.

Robert Schumann: Zongora trió No.1. Op.63.

2017. augusztus 16., 19:00

A fúgamánia után

Robert Schumann életének egyik legfontosabb határvonalát jelentette, mikor 1844-ben, 34 éves korában feleségével, Clarával és két kislányukkal Lipcséből Drezdába költöztek. A költözés éve az első komoly pszichés mélypontot hozta a zeneszerző számára, drezdai orvosa szerint heveny depressziótól, álmatlanságtól, hallászavaroktól, remegéstől és több különböző fóbiától szenvedett. Ám ennél zenei szempontból sokkal érdekesebb, hogy a lábadozás idején, 1845 elején feleségével együtt intenzíven kezdtek foglalkozni a fúgakompozíció és az ennek alapját jelentő ellenpont tanulmányozásával.

Schumann, aki egyenesen Fugenpassionként, azaz fúgamániaként jellemezte ezt az érdeklődést, az év tavaszán tíz fúgát komponált, továbbá hat tanulmányt pedálzongorára (az orgonisták házi gyakorló-hangszerére) egy másik ellenpontos műfaj, a kánon kipróbálására. Az ellenpont intellektuális technika, azt követeli, hogy a zeneszerző minden szólam minden egyes hangját tudatosan kikalkulálja, s ez Schumann számára újfajta kompozíciós szemléletet jelentett. Ő maga így fogalmazta ezt meg az 1840-es évek végén, visszatekintve: „Régebben szinte minden rövidebb darabomat az ihlet hevében komponáltam. 1845-től, mikor elkezdtem mindent először a fejemben kidolgozni, egészen új kompozíciós módszerem fejlődött ki.”

Schumann villódzó szenvedélyekkel teli korábbi műveiben – például az 1835-ös Karnevál-zongoraciklusban vagy az 1840-es A költő szerelme című dalciklusban – az ötletek magvát rendszerint egy-egy dallam vagy akkordváz jelenti, melyet a zeneszerző aztán a megfelelő kísérettel illetve kitöltéssel lát el. Az új kompozíciós módszer ötletei ellenben gyakran ellenpontos természetűek, azaz az ötletek magva az a mód, ahogyan több, egy időben megszólaló dallam hangjai egymást kerülgetik. Ezek a dallamok épp ezért önmagukban nem mindig vonzóak, nem „dallamosak”, hiszen a lényeg az, ahogyan a többi dallammal összefonódnak. Erről meggyőződhetünk, ha megfigyeljük Schumann Op. 63-as, d-moll zongoratriójának elejét: nem egyszerű feladat önmagában visszadúdolni az első ütemek hegedűdallamát, mert az csak a zongora balkéz-szólamával és a csellóval kiegészülve válik zeneileg értelmessé.

Schumannt valószínűleg feleségének 1846-ban elkészült g-moll zongoratriója ösztönözte arra, hogy maga is alkosson ebben a műfajban. 1847-ben mindjárt két zongoratriót kezdett komponálni egyszerre: a d-mollt (mely 63-as opusz-számmal jelent meg), és az F-dúrt (ezt később, 80-as számmal adta ki). A darabok nemcsak időrendi értelemben párhuzamosak: a zeneelmélet a hangnemeiket is párhuzamosnak nevezi. A d-moll trió fájdalmasan éneklő páratlan számú tételeit (az „energikusan és szenvedéllyel” feliratú nyitó tételt és a „bensőséges érzelemmel” játszandó lassút) eufórikusabb páros számúak („élénk, de nem túl gyors” scherzo és „tűzzel” előadandó finálé) ellensúlyozzák.

Szerző: Loch Gergely

Robert Schumann: Zongoraötös Op. 44.

2017. augusztus 18., 19:00

„Clara Schumann geb. Wieck gewidmet”

A lány apjával folytatott hosszú küzdelem után, a bíróság jóváhagyásával, 1840. szeptember 12-én, Lipcse külvárosában Robert Schumann és Clara Wieck végre egybekelhettek. Robert másnap, Clara 21. születésnapján naplót ajándékozott ifjú feleségének, amelybe felváltva írtak bejegyzéseket. Együtt tanulmányozták Bach fúgáit, és eltekintve attól a feszültségtől, melyet Clara zongorista karrierjének tervezése keltett, nagyon boldogok voltak.

Robert 1833 és 1839 közötti, zongoraműveket ontó korszaka után 1840-ben elsősorban dalokat komponált. 1841-ben szimfonikus műveken dolgozott, ekkor írta első, „Tavasz” melléknevű szimfóniáját. 1842-ben a kamaraművek következtek. (Habár meglepő lehet a következetesség, amellyel Schumann élete egyes szakaszaiban egy-egy műfajra koncentrált, számos vázlata, töredékes műve azért bizonyítja, hogy a valóságban az egyes időszakokban termése nem volt teljesen egyöntetű.)

1842-ben Clara turnéja alatt Robert mély melankóliába zuhant, Clara egyedül Koppenhágába utazott, míg ő hazatért. Ellenpont-tanulmányokat folytatott, valamint Haydn és Mozart vonósnégyeseit tanulmányozta. Az eredmény 1842 júniusa és júliusa folyamán három új kvartett születése lett. A zongorista Schumann ezután még otthonosabbá tehette a maga számára a kamarazene műfaját, mikor következő művét az akkoriban még meglehetősen szokatlan összeállításra, zongorakvintettre komponálta.

Az Op. 44-es Zongorakvintett vázlata egy Csehországban tett látogatás után, szeptemberben keletkezett, s októberre elkészült a teljes kidolgozott változat. A mű ajánlása természetesen Clarának szól, s mintha kihallhatnánk belőle az együtt töltött órák öröm és melankólia közti hullámzásának lenyomatát. A Schumann házaspár először zongorán lapról olvasta át, az otthoni bemutatón azonban Clara betegsége miatt Mendelssohn játszotta a zongoraszólamot, aki tett is néhány javaslatot, amelyeket Schumann megfogadott. 1843-ban, a remekül sikerült nyilvános premieren Clara zongorázott, s a Gewandhaus zenekarának tagjai alkották a vonósnégyest.

A kvintett csak Lisztnek nem nyerte el a tetszését, aki úgy találta, az ellenpontos szerkesztés nem kamarazenéhez illő (ez a szerkesztésmód a negyedik, utolsó tételben két szakaszban is megjelenik). Mivel Liszt alapvetően nagyra becsülte „konzervatívabb” kollégáit (Schumannt és Mendelssohnt), arra gondolhatunk, hogy megjegyzése mögött inkább művészetszemléletük és személyiségük eredendő ellentéte állhat: Liszt inkább drámai és extrovertált, míg Schumann inkább lírai és introvertált alkat volt. (Egyházzenéjében egyébként Liszt maga is szívesen írt fúgát.)

Szerző: Fedoszov Júlia

Online jegyvásárlás


Megjegyzés az időpontokhoz:

A szervezők a programváltoztatás jogát fenntartják!

Kapcsolódó időpontok

2018.04.02. - 2018.04.30. Kaposvári programok 2018. Online jegyvásárlás
A Csiky Gergely Színház előadásai áprilisban - JEGYVÁSÁRLÁS
2018.04.03. - 2018.04.30. Szivárvány Kultúrpalota programok Kaposvár 2018. Online jegyvásárlás
2018.04.30. 18:00 Kaposvári programok 2018. Online jegyvásárlás
ÉLETED FILMJE - Kovács András Péter önálló estje, előzenekar: Ráskó Eszter - Dumaszínház, Kaposvár - Szivárvány Kultúrpalota - JEGYVÁSÁRLÁS
2018.04.30. 20:00 Kaposvári programok 2018. Online jegyvásárlás
ÉLETED FILMJE - Kovács András Péter önálló estje, előzenekar: Ráskó Eszter - Dumaszínház, Kaposvár - Szivárvány Kultúrpalota - JEGYVÁSÁRLÁS
2018.05.01. - 2018.05.31. Kaposvári programok 2018. Online jegyvásárlás
A Csiky Gergely Színház előadásai májusban - JEGYVÁSÁRLÁS
2018.05.05. 19:00 Kaposvári programok 2018. Online jegyvásárlás
VIRSKY - 80 éves jubileumi turné - A név, amely átírta a tánctörténelmet - Kaposvári Sportcsarnok - JEGYVÁSÁRLÁS
2018.05.31. 18:00 Szivárvány Kultúrpalota programok Kaposvár 2018. Online jegyvásárlás
2018.05.31. 18:00 Kaposvári programok 2018. Online jegyvásárlás
Müller Péter: A lélek halhatatlan - Szivárvány Kultúrpalota - JEGYVÁSÁRLÁS
2018.06.08. 17:00 Kaposvári programok 2018. Online jegyvásárlás
HÓFEHÉRKE - Családi Musical - Kaposvári Sportcsarnok - JEGYVÁSÁRLÁS
2018.08.13. - 2018.08.19. Irány a Kaposfest! Az élvezet szabadsága....
2018.09.14. - 2018.09.15. Kaposvári programok 2018. Online jegyvásárlás
Kaposvári Mézfesztivál
KeSzeCsüSzoVa
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6
Schumann művek a Kaposfest műsorán 2017