Turizmus Program

Fénykiállítások

Kék Zónák

Kastély élmények

Csoki workshop

Előszilveszteri gálavacsora

Európa-élményközpont

TOP 100 úticél

Jegyvásárlás

Gregorián szentmise 2025

Kiemelt ajánlat

2025.12.09. (kedd)

Miután megalakult a Gregorián Társaság, kézenfekvő volt, hogy célkitűzéseinek eléréséhez - a gregorián ének tanítása, terjesztése, a liturgiába való visszaemelése - szükség lesz egy együttesre is, amely a gyakorlatban is megvalósítja ezeket. Így alakult meg 1994-ben a Schola Gregoriana Budapestiensis.
Gregorián szentmise 2025

Kapcsolat, elérhetőség

2025.12.09.

Gregorián szentmise a pesti ferencesek templomában

December 9-én, kedden, a pesti ferencesek templomában (Bp., Ferenciek tere 9.), a 18:30 órai szentmisén elhangzik: In. Populus Sion (GrNov I,7), Gr. Ex Sion (GrNov I,7), Al. Laetatus sum (GrNov I,9), Of. Deus tu convertens (GrNov I,9), Co. Revelabitur (GrNov II,5). Ordinárium: XVII. gregorián mise. Advent 2. vasárnapjának bevonulási antifónája a „Populus Sion”, amelynek témája a Messiás közelgő eljövetele, Izrael népének üdvösségére és örömére. Modális szempontból dallama kettős jellegű. Noha a VII. módushoz sorolják, az első mondat néhány kéziratban inkább egy transzponált Protus (ré-alapú) dallami skálában mozog, pontosabban: szo alaphanggal, do recitációs hanggal és alatta tá (szolmizációs hanggal). Ez tehát a kvartra történő transzpozícióra utal. Más kéziratok ezzel szemben az első mondatban olyan dallamot közölnek, amely a VII. módus klasszikus lépéseit követi ré recitációs hanggal, ugyanakkor a „Dóminus” hangsúlyos szótagjának felfelé ívelő dallamfigurájánál vállalja a „tiltott” disz (cis) hangot. Nehéz megmondani, hogy a két dallamváltozat közül melyik az eredetibb. Hangulatilag mindenesetre jelentősen eltérnek egymástól: – a dó tenorral hangzó változat a tétel első részében inkább visszafogott, tompább hangulatot közvetít, – míg a ré tenorral rendelkező változat már kezdettől fogva a VII. módusra jellemző ragyogó atmoszférát teremt. A második mondat kezdetétől – az „et auditam faciet Dominus” szavaktól – a két addig eltérő dallami hagyomány találkozik, és ettől fogva együtt halad tovább, egészen a tétel végéig, a VIII. modusz ismert modális struktúráiban, ami nagyon is illik a szöveg fényességéhez: „És (az Úr) hallatni fogja hangja dicsőségét, szívetek örömére.” Ha az Introitusban „Sion népéről” esik szó, akkor a Graduale „Ex Sion”-ban maga Sion hegye kerül a középpontba, és mindaz, ami „Sion” fogalmához társul: ez Izrael népének vallási, társadalmi és politikai életének központja; a hely, ahol a templom áll; ahol az emberek összegyűlnek, hogy áldozatot mutassanak be Istennek és megemlékezzenek a szövetségről Isten és Izrael népe között; és végül az a hely, ahol Isten maga vett lakást népe körében. Mindez visszhangzik a Graduale szövegében (Zsolt 49/50). A szöveg zenei festése ennek megfelelően ünnepélyes, számos ragyogó csúcsponttal, különösen a következő szavaknál: „Sion” (a második szótagon van a hangsúly!), „species decoris eius” (szépségének ragyogása), „Deus manifeste veniet” (Isten nyilvánvalóan eljön), „Congregate” (Gyűjtsétek [össze szentjeit]), és „testamentum eius” ([akik] szövetséget kötöttek vele). Az Alleluja ének, a „Laetatus sum” versével az Introitushoz hasonlóan erősen ambivalens jelleget visel modális szempontból. Néhány kézirat transzponált III. módus variánst őriz, mások viszont – ezek főként a ritmikailag differenciált előadás szempontjából mérvadó Sankt Gallen-i és Metzi notációs iskolák – az I. módusú változatot, ám transzponálás nélkül néhol „tiltott” Esz hangot is vállalják. A szöveg a 121/122. zsoltárból származik, amely egy zarándokének a Zsoltárok könyvében. Ennek megfelelően a megzenésítés kiemeli a következő szöveghelyeket mint a dallam expresszív csúcspontjait: „Laetatus sum” (Örvendeztem – a zarándoklat hírének öröme), és „in domum Domini ibimus” (az Úr házába megyünk – a zarándoklat vágyott céljának megfogalmazása). Az Offertorium „Deus tu convertens” Istenhez fordul irgalomért („misericordiam tuam”) és üdvösségért („salutare tuum”), ahhoz az Istenhez, aki népének örömet – „et plebs tua laetabitur in te” – és új életet akar adni („vivificabis nos”). A III. módusban sok finoman rezgő hangreperkusszió teremti meg az örömteli izgatottságnak azt az atmoszféráját, amely mintegy választ képez Isten üdvözítő cselekvésére népe iránt. Az áldozási antifóna advent 2. hetének keddi napján a „Revelabitur”, amely 1. módusban áll. Isten dicsősége „gloria Domini” és a mi Istenünk üdvössége „salutare Dei nostri” képezik a két csúcspontot. Isten kinyilatkoztatja dicsőségét és világ teremtményei (omnis caro) magtapasztalja szeretetének titkát, amely miatt már azt mondjuk: Ő a mi Istenünk. A tétel zenei csúcspontja ezért a „salutare” szóban éri el tetőpontját.

Budapest

Megnézem


További ajánlataink

2025.12.09.

Gregorián koncertek 2025

Gregorián szentmise a pesti ferencesek templomában


A SZERVEZŐK AZ IDŐPONT ÉS A PROGRAMVÁLTOZTATÁS JOGÁT FENNTARTJÁK!

Megosztás

Kapcsolódó témák: