Badacsony kiállítás 2021. A balatoni hajózás 175 éve kültéri fotókiállítás

Badacsony kiállítás 2021. A balatoni hajózás 175 éve kültéri fotókiállítás

Kiemelt ajánlat
2021. június 21 - 27.

2021. április 1 - október 23-ig Badacsonyban kültéri fotókiállításon mutatjuk be az elmúlt 175 év főbb eseményeit a balatoni hajózással kapcsolatban, mely kiállítási anyag szűkebb verzióját megjelenítjük egyes személyhajók belső terében és az utastájékoztató eszközökön is.

175 éves a balatoni hajózás – „Tradíció és Modernizáció”

2021-ben ünnepeljük a balatoni hajózás 175. évfordulóját, melyet nagyszabású rendezvénysorozattal, látványos aktivitásokkal tervezünk méltóképpen megünnepelni. A sorozat az egész évet átíveli, melyhez a „Tradíció és Modernizáció” szlogent társítottuk, kifejezve elkötelezettségünket a múlt értékeinek megőrzésére és a jövőbeli célok megvalósításában.

A 175 éves balatoni hajózás történeti áttekintése

1846-1888:

1846. szeptember 21-én, gróf Széchenyi István születésnapján bocsátották vízre Füreden a korábban megalakult Balaton Gőzhajózási Társaság hajóját, az oldalkerekes Kisfaludy gőzöst. 1869-ben a hajót jelentős mértékben felújították, így 1887. szeptember 21-ig szállította az utasokat a Balatonon, majd véglegesen kivonták a forgalomból. A felszámolás alatt álló Társaság jogutód nélkül megszűnt, ezzel lezárult egy korszak a balatoni gőzhajózás történetében.

1888-1926:

1888-ban Eszterházy Mihály gróf és társai új hajózási társaságot alapítottak Balatontavi Gőzhajózási Részvény-Társaság néven. 1889-ben bocsátották vízre a Társaság első hajóját, az oldalkerekes Kelén gőzöst, mely 1891 áprilisában a Baross nevet kapta. 1890 júniusában a Társaság forgalomba állította második hajóját, a Rohan személyszállító és vontató csavargőzöst. 1891-ben két új csavargőzös épült, melyeket Siófokon építettek össze, és amelyek a balatoni legenda szerelmespárjáról a Kelén és Helka nevet kapták. A hajópark tovább bővült 1909-ben a Kisfaludy, és 1913-ban a Jókai csavargőzösökkel, ezzel lezárult a gőzhajóépítés korszaka a Balatonon.

1926-1939:

A Társaságot 1926-ban a Magyar Kir. Államvasutak (MÁV) és a Duna-Száva-Adria Vasúttársaság Rt. (D.S.A.) vásárolta meg, és szervezte újjá Balatoni Hajózási Részvénytársaság néven. A hajózási céget korszerűsítették, a régi gőzhajókat felújították, és közben új motoros személyhajók beszerzésébe kezdtek. 1927-ben a Szigliget, Csobánc, Komp I. motorossal, 1928-ban a Csongor, Tünde és a Gyere velem motorosokkal, 1929-ben pedig a Komp II. gépnélküli, fa testű evezős komppal, illetve a Sió motorossal bővült a balatoni hajóflotta. 1935-ben forgalomba állt a Boglár, 1938-ban a Szent István és a Szent Miklós motoros, és tartós bérlet útján forgalomba állítottak több 15–25 személyes motoros hajót is. A Társaság hajózási részlege 1931-től BHRT Siófoki Kirendeltsége néven működött.

1939-1948:

Az 1939-ben kitört II. világháború pusztítása nem kímélte a balatoni hajóflottát sem. A visszavonuló német csapatok a Társaság szinte minden hajóját felrobbantották. A teljes pusztulástól csak a Kelén csavargőzös és a Tünde motoros menekült meg, melyeket saját személyzete a fenékszelepek kinyitásával és így a hajó elsüllyesztésével mentett meg a felrobbantástól a révfülöpi kikötőben. 1945-ben az életben maradt balatoni hajósok és a füredi hajógyár munkásainak emberfeletti erőfeszítésével megkezdődött az elsüllyesztett hajók kiemelése és helyreállítása, 1948-ra már újra a háború előtti hajópark szelte a Balaton hullámait. A hajók a korábbi nevükön álltak újra forgalomba, kivéve a Szent István és a Szent Miklós motorosokat, amelyek neve 1947-től Tátika, illetve Sió lett.

1948-1955:

1948-ban sor került a Balatoni Hajózási Részvénytársaság államosítására. A volt részvénytulajdonos MÁV-tól leválasztották, és Balatoni Hajózási Nemzeti Vállalat néven a Közlekedési és Postaügyi Minisztérium felügyelete alá rendelték, balatoni hajózási részlege BHNV Siófoki Kirendeltsége néven működött. A Balaton északi és déli partja közötti átkelő forgalmat ideiglenesen három dunai gőzhajó - az Úttörő, a Pajtás és az Ifjú Gárda - áttelepítésével tették kényelmesebbé. A soha nem látott mértékben megnövekedett balatoni forgalomnak köszönhetően olyan új, nagy befogadóképességű hajó gyártását kezdeményezték, amelynek első tagja az 1952-ben a balatonfüredi hajógyárban épült 600 férőhelyes Beloiannisz motoros volt, a további hajók építése azonban elmaradt.

1955-1964:

Miután a Balatoni Hajózási Vállalat (Budapest) dunai, tiszai és balatoni kirendeltségeit beolvasztották az 1955. január 1. napjával alakult MAHART Magyar Hajózási Részvénytársaságba, a balatoni részleg MAHART Siófoki Kirendeltsége néven működött tovább, 1956-tól folyamatosan 11, egyenként 150 személyes alumínium hajó jelent meg a tavon. Felépítmény-formájuk és zárt utasterük miatt a népnyelv vízibuszoknak nevezte el őket. 1963-ban állították forgalomba az eredetileg tengerparti motorosnak szánt két hajót, a Hévíz és Keszthely motorosokat. Ugyanebben az évben bocsátották vízre a trópusi típusú Szárszó és Arács vízibuszokat, melyeket a következő években még néhány hasonló hajó követett. Ezeknek, a régebbi zárt vízibuszokkal ellentétben, nyitott hátsó fedélzetük volt. 1961 és 1964 között alakították át és látták el dízelmotorral a balatoni gőzhajók utolsó képviselőit, a Helkát, a Kelént és a Jókait. 1961-ben készült el az első korszerű motoros komp, Komp II. néven, ezt követte 1964-ben a Komp III. motoros.

1964-1984:

1964-ben a MAHART balatoni kirendeltsége MAHART Balatoni Hajózási Üzemigazgatósága néven önálló gazdasági egység lett. 1967-ben a Komp I.-et selejtezték, 1968-ban forgalomba állt a Komp IV. motoros, majd a három komp a balatoni hajózás történetében nagy szerepet játszó személyek tiszteletére a Kisfaludy Sándor, Kossuth Lajos és Széchenyi István nevet kapta, melyekhez 1978-ban csatlakozott a Baross Gábor komp. 1968-ban három dunai motoros hajó, az egyenként 350 személyes Ercsi, Zebegény és Szentendre kezdte meg rendszeres járatait a Balatonon. A Beloianniszt 1969-ben átépítették, majd 1972-ben és 1974-ben korszerűsítették. Megépült a szántódi és a tihanyi rév új kikötője korszerű várócsarnokkal. 1978-ban állt forgalomba az első katamarán típusú személyhajó, a Siófok motoros, majd 1979-ben a Badacsony és 1981-ben a Füred katamaránokkal bővült a hajóflotta. 1978-ban a Helkát selejtezték, Balatonfüredre vontatták, ott partra emelték, 1980-tól presszóként üzemelt tovább. A Helka selejtezésével egyidőben sorra búcsúztak el a forgalomból kiöregedett hajók, így a Tátika, a Szigliget és a Jókai is más szolgálatába kerültek. A Szovjetunióból vásárolt Lelle személyszállító motoros hajót 1979-ben állították forgalomba.

1984-1990:

A MAHART Balatoni Hajózási Üzemigazgatóságából jött létre a MAHART Balatoni Hajózási Leányvállalat 1984-ben. 1985-től megkezdték a kompok modernizálását és befogadóképesség növelését. A korábban selejtezni szándékozott hajókból nosztalgiaflottát hoztak létre, 1989-ben a Csongor kapott teljes felújítást és elegáns, századeleji hangulatú utasteret. 1987-ben elkészült a kikötők felújítási programja. Ezt követően újjáépítették az omlásveszély miatt bezárt Tihany-révi személyhajó kikötőt, a balatonfüredi, a siófoki, a balatonboglári és a balatonlellei kikötőfalakat, valamint felújították a balatonboglári, fonyódi és a badacsonyi hajóállomás épületét.

1990-2002:

A MAHART Balatoni Hajózási Kft. 1990-ben kezdte meg működését. Több balatoni személyhajót 1991-ben balatoni földrajzi tájegységek neveire kereszteltek át. Így lett a Beloiannisz Balaton, az Ercsi Bakony, a Szentendre neve Gulács, a Zebegény Haláp, a Horány Ederics, a Dunakeszi Dörgicse, a Leányfalu Földvár, a Megyer Akali. A nosztalgia-hajópark 1990-ben az újjáépített Csobánccal, 1991-ben a Kelénnel, 1994-ben a Tündével tovább gyarapodott, és visszavásárolták a korábban selejtezett Helka maradványait, melyet a Kelén mintájára felújítottak, és 1996-ban, a balatoni gőzhajózás megindulásának 150. évfordulóján újra üzembe helyeztek. 1996. június 30-ával a MAHART Balatoni Hajózási Kft-ből átszervezéssel megalakult a MAHART Balatoni Hajózási Részvénytársaság.

2002-2006:

2002-ben a MAHART Balatoni Hajózási Részvénytársaságot – miután leválasztották a MAHART cégcsoportól – átszervezték és létrehozták a siófoki székhelyű önálló hajózási vállalkozást, a Balatoni Hajózási Részvénytársaságot. A Társaság hajóparkja 2002-ben a Szántód, 2003-ban a Fonyód, 2006-ban pedig a Társaság új zászlóshajójával, a Szent Miklós személyszállító motoros hajóval bővült. Ez idő alatt több hajót selejteztek vagy értékesítettek, így a flottából kikerült jó néhány vízibusz, a Bakony, a Gulács, a Haláp, valamint a Balaton motoros is.

2006-2015:

2006-ban a Balatoni Hajózási Részvénytársaság nevét Balatoni Hajózási Zártkörű Részvénytársaságra változtatták. 2008-ban a tóparti önkormányzatok térítés nélkül megkapták az állami részvénycsomagot, így a vállalat tulajdonjoga teljes egészében a Balaton parti önkormányzatok kezébe került. Ebben az időszakban tovább folytatódott a kiöregedett és elavult vízibuszok selejtezése és eladása, így ezekből a hajótípusokból már csak néhány képviselő maradt a Balatonon. 2007-ben a hajópark az Aqua Pannonia, 2012-ben pedig egy Németországból félkész állapotban megvásárolt motoros hajóval bővült, amelynek építését a Társaság maga fejezte be és a Szigliget motoros nevet kapta.

2015-2021:

2015-től nagyfokú modernizáció kezdődött a vállalat életében. 2016-ban a felújított Siófok katamarán átadásával indult el a 170. hajózási szezon. Ebben az évben ünnepelte a BAHART a két legrégebbi, jelenleg is közlekedő hajója, a Kelén és a Helka 125. születésnapját. 2017-ben egy újabb hajót, a Nemzeti Regatta motorost állították forgalomba, mely így a flotta legfiatalabb tagja lett, valamint ekkor esett át jelentős felújításon a Kossuth Lajos komp is. 2019-ben a vállalat többségi tulajdona visszakerült állami kézbe. 2021-ben a Helka és Kelén nosztalgiahajók 130.születésnapját és a Balatoni Hajózás 175. jubileumát ünnepli a Társaság, valamint megkezdődik 4 új korszerű hajó beszerzése is.


2021.06.21. - 2021.06.27.
2021.06.28. - 2021.07.04.
2021.07.05. - 2021.07.11.
2021.07.12. - 2021.07.18.
2021.07.19. - 2021.07.25.
2021.07.26. - 2021.08.01.
2021.08.02. - 2021.08.08.
2021.08.09. - 2021.08.15.
2021.08.16. - 2021.08.22.
2021.08.23. - 2021.08.29.
2021.08.30. - 2021.09.05.
2021.09.06. - 2021.09.12.
2021.09.13. - 2021.09.19.
2021.09.20. - 2021.09.26.
2021.09.27. - 2021.10.03.
2021.10.04. - 2021.10.10.
2021.10.11. - 2021.10.17.
2021.10.18. - 2021.10.23.
További ajánlataink

2021.06.21. - 2021.06.27. Hajózás Badacsony 2021. Menetrendi járatok és sétahajók
2021.06.28. - 2021.07.04. Hajózás Badacsony 2021. Menetrendi járatok és sétahajók
2021.07.05. - 2021.07.11. Hajózás Badacsony 2021. Menetrendi járatok és sétahajók
2021.07.12. - 2021.07.18. Hajózás Badacsony 2021. Menetrendi járatok és sétahajók
2021.07.19. - 2021.07.25. Hajózás Badacsony 2021. Menetrendi járatok és sétahajók
2021.07.26. - 2021.08.01. Hajózás Badacsony 2021. Menetrendi járatok és sétahajók
2021.08.02. - 2021.08.08. Hajózás Badacsony 2021. Menetrendi járatok és sétahajók
2021.08.09. - 2021.08.15. Hajózás Badacsony 2021. Menetrendi járatok és sétahajók
2021.08.16. - 2021.08.22. Hajózás Badacsony 2021. Menetrendi járatok és sétahajók
2021.08.23. - 2021.08.29. Hajózás Badacsony 2021. Menetrendi járatok és sétahajók
2021.08.30. - 2021.09.05. Hajózás Badacsony 2021. Menetrendi járatok és sétahajók
2021.09.06. - 2021.09.12. Hajózás Badacsony 2021. Menetrendi járatok és sétahajók
2021.09.13. - 2021.09.19. Hajózás Badacsony 2021. Menetrendi járatok és sétahajók
2021.09.20. - 2021.09.26. Hajózás Badacsony 2021. Menetrendi járatok és sétahajók
2021.10.02. - 2021.10.03. Hajózás Badacsony 2021. Menetrendi járatok és sétahajók
2021.10.09. - 2021.10.10. Hajózás Badacsony 2021. Menetrendi járatok és sétahajók
2021.10.16. - 2021.10.17. Hajózás Badacsony 2021. Menetrendi járatok és sétahajók
2021.10.23. - 2021.10.24. Hajózás Badacsony 2021. Menetrendi járatok és sétahajók
Találatok száma: 2

Sunset Resort Apartmanház

Sunset Resort Apartmanház

`Félautomatizált apartmanház a Balaton partján!` A Sunset Resort Apartmanház egy különleges megoldással várja a pihenni vágyó vendégeket Fonyódon, a Balaton egyik legszebb pontján! Bővebben

Kiemelt partner

Balatonfenyves és környéki kiadó házak, apartmanok, szálláshelyek, szobák

Balatonfenyves és környéki kiadó házak, apartmanok, szálláshelyek, szobák

Balatonfenyvesen és környékén található szálláshely kínálatunkban megtalálja az igényinek megfelelő nyaralót. Válasszon igényei és lehetőségei szerint a kiadó vízparti, vízparthoz közeli nyaralók, apartmanok, szobák, egyéb szállások közül! Nyaralóink teljesen felszereltek, de ha különleges kívánsága van, lehetőség ... Bővebben

TOP 10-es programgazda
Kiemelt partner



A SZERVEZŐK AZ IDŐPONT ÉS A PROGRAMVÁLTOZTATÁS JOGÁT FENNTARTJÁK!

Kapcsolódó témák:

Kiemelt ajánlatok

Hajózás Badacsony 2021. Menetrendi járatok és sétahajók
Hajózás Badacsony 2021. Menetrendi járatok és sétahajók
  • Badacsony-Badacsonytomaj
2021. június 21 - 27.

Szállásra van szüksége? Foglaljon online!
Pontos cím, geokód, térkép
A PROGRAMGAZDA AZ IDŐPONT ÉS A PROGRAMVÁLTOZTATÁS JOGÁT FENNTARTJA!
Pontatlanságot talált? Itt jelezze nekünk!

Országos eseménynaptár

KeSzeCsüSzoVa
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4
MEGADOTT INTERVALLUMBAN:
-TÓL -IG