Hogyan válasszunk tevékenységi köröket szabadúszó online marketingesként?
Mi tagadás, a szabadúszó létforma számos előnnyel jár. Ide tartozik a kötetlen munkaidő, a bárhonnan végezhető feladatok vagy a főnök nélküli lét. Nem szabad ugyanakkor megfeledkeznünk az árnyoldalakról sem, mert egy vállalkozás bizony komoly kihívásokat tartogathat. Már az is gondot okozhat, hogy pontosan milyen tevékenységeket válasszunk, ha szabadúszó marketingesként szeretnénk működni. Mutatjuk, mire érdemes figyelni!
A szabadúszó munka keretei
A freelancer vagy szabadúszó olyan szakembert jelent, aki nem áll alkalmazotti munkaviszonyban egyetlen céggel sem. Ehelyett saját vállalkozást alapítva szerzi meg az ügyfeleket, és dolgozik nekik közvetlenül. Napjainkban a marketing szakmában ez igen bevett megoldásnak számít: SEO-sok, PPC-sek, grafikusok és szövegírók ezrei élnek „digitális nomádként”. A jogszabályok ugyanakkor vonatkoznak ránk akkor is, ha nem alkalmazottként tevékenykedünk.
Valamilyen cégformát tehát választanunk kell. A legegyszerűbb persze az egyéni vállalkozás indítása, az utóbbi években azonban meglehetősen kedvezőtlen változások álltak be ezen a téren. Így akár egy kft. alapítása is jó ötlet lehet, főleg, ha nagyobb ügyfélkörben és bevételben gondolkodunk. Ehhez mindenképp segítségre lesz szükségünk, mert a folyamat sok-sok buktatót rejt magában.
Akár egyéni vállalkozók leszünk, akár kft-t alapítunk, meg kell határoznunk, hogy milyen tevékenységet vagy akár tevékenységek tucatját szeretnénk végezni. Azonban csak óvatosan! Bizonyos tevékenységek végzettséghez kötöttek, és/vagy bejelentéskötelesek, ilyet akkor vegyünk fel, ha rendelkezünk hozzá megfelelő végzettséget igazoló dokumentummal.
Hogyan válasszunk tevékenységi köröket?
Kezdjük a legelején: a felvehető tevékenységi köröket a Tevékenységek Egységes Ágazati Osztályozási Rendszere (TEOÁR), egyéni vállalkozóknál pedig az Önálló Vállalkozók Tevékenységi Jegyzéke (ÖVTJ) tartalmazza. Itt minden egyes tevékenység egyedi kódot kap, és kizárólag ezek közül tudunk majd választani. Szerencsére a lista meglehetősen tág, így aztán ritka, hogy marketingesként ne találnánk meg a hozzánk illő kódot.
Fontos tudnunk azt is, hogy egy főtevékenységet mindenképp választanunk kell, emellett azonban tetszőleges számú egyéb tevékenységünk is lehet. Érdemes tehát első körben alaposan átgondolni, hogy pontosan mi lesz a cégünk/egyéni vállalkozásunk elsődleges profilja, és mivel szeretnénk még foglalkozni. Ehhez ismernünk kell a saját képességeinket.
A személyes készségeinken túl az is hat a választásunkra, hogy mire mutatkozik valódi piaci igény. A marketing területén hatalmas a verseny az ügyfelekért, így nem árt olyan tevékenységet választani, amivel esélyünk nyílik talpon maradni. Adott esetben ez akár azt is jelentheti, hogy kompromisszumot kell kötnünk, és olyan tevékenységgel belevágni, ami amúgy nem a kedvencünk.
Szerencsések vagyunk, ha előre tudjuk, hogy kikből áll majd össze az ügyfélkörünk, és ők milyen szolgáltatást várnak tőlünk. Egyéni vállalkozás vagy kft. alapítás előtt célszerű tehát némi piackutatást végezni, vagy felvenni a kapcsolatot olyan cégekkel, akikkel együttműködésre törekszünk. A film-, videó- és televízióműsor gyártása vagy a rádióműsor-szolgáltatás, esetleg a szintén a marketing égisze alá sorolható programozás mind-mind eltérő TEOÁR-/ÖVTJ-szám alatt futnak.
Miután ezeket átgondoltuk és meghatároztuk, már csak fel kell vennünk a tevékenységeket a cégünkbe vagy az egyéni vállalkozásunkba. Lényeges, hogy főtevékenységből egy lehet, mindenképp olyat válasszunk tehát, amiből a legtöbb bevételt reméljük. A tevékenységeinket azelőtt kell meghatározni, hogy belevágnánk a vállalkozói tevékenységbe, mert mind a cégalapítás, mind az egyéni vállalkozás indításánál ezt kérni fogják.
Ha van ügyfélkapunk, akkor egyszerű dolgunk lesz egyéni vállalkozóként, mert a teljes folyamatot online intézhetjük. A Webes ügysegéden egyszerűen végigmehetünk a lépéseken, és itt adhatjuk majd meg a fő- és melléktevékenységeinket is. Bár a marketing esetében ritka az engedélyköteles tevékenység, mégis megeshet, hogy ilyet szeretnénk felvenni. Amennyiben mi nem rendelkezünk az előírt papírokkal, szükségünk lesz egy olyan alkalmazottra, akinek megvan a megfelelő képzettsége.
Építsük a márkánkat és fejlődjünk!
Nem áll meg az élet azután sem, hogy elindítottuk a vállalkozást, és elkezdtünk dolgozni a meghatározott tevékenységekkel. A marketing már csak olyan szakma, ahol a változás állandó és villámgyors. Gondoljunk például arra, hogy milyen hirtelen törnek be új platformok, közösségi oldalak a hirdetési piacra, vagy milyen elképesztő ütemben vált a munka részévé a mesterséges intelligencia.
Ezzel együtt mi magunk is változhatunk az évek során. Lehet, hogy például klasszikus ügynökségi munkával kezdtük a vállalkozást, később viszont inkább a tanácsadás, esetleg a marketingstratégia kialakítása vonz minket. Mindkét eset oda vezethet, hogy változtatnunk kell a főtevékenységünkön, esetleg új melléktevékenységeket kell felvennünk. Erre bármikor lehetőségünk van egyéni vállalkozóként és cégként is.
Legyen inkább kevesebb, de jól megválasztott tevékenységünk
Ahogy már említettük, semmi nem tiltja, hogy tengernyi tevékenységet vegyünk fel. Nem érdemes ugyanakkor ezt az utat választani, mert a számlázásnál csak bonyodalmat jelent. Inkább gondoljuk át alaposan, hogy milyen tevékenységeket végzünk majd ténylegesen, és azokat válasszuk ki a vállalkozásunkhoz.