Turizmus Program

Zsolnay Fényfesztivál

Strandok éjszakája

Balatonalmádi Nyár

Mézesvölgyi nyár

Hajókirándulások

Balatoni borkoncertek

Balatonfüred kiállítás 2025. Időszaki kiállítások a Vaszary Galériában és a Modern Műtárban

Kiemelt ajánlat

2025.04.18. (péntek) - 2025.10.31. (péntek)

Balatonfüredi kiállítás programajánló.
Balatonfüred kiállítás 2025. Időszaki kiállítások a Vaszary Galériában és a Modern Műtárban

Kapcsolat, elérhetőség

Balatonfüred kiállítás 2025

Nádler István: Rezonancia

2025. július 5. – 2026. január 4.

Vaszary Galéria, Balatonfüred

Nádler István művészetében törékeny egyensúlyhelyzeteket keres. Az ellentétek feloldódása és összekapcsolódása művein egyszerre személyes és univerzális tapasztalat. A különböző szférák, helyzetek és szubjektumok közötti kapcsolatteremtés a kezdetektől fogva fontos aspektusa életművének. Az anyagi és az anyagon túli, a transzcendens és az immanens, a látható és a láthatatlan regiszterek összekapcsolódása foglalkoztatja. Az egymásban feloldódó, egymást

kiegyensúlyozó ellentétek fontos metaforája a gesztus és a geometria váltakozása és

összefonódása Nádler kompozícióin. Legújabb művein pedig a rezonancia vált az

összekapcsolódás és a kapcsolatteremtés fontos metaforájává. Az egymással párhuzamosan futó, egymásra rezonáló gesztusok, síkok és terek mintha a különböző szférák közötti dialógus lehetőségét sejtetnék. A Vaszary Galéria kiállítása a Rezonancia – Nádler által címmé emelt – fogalmából kiindulva mutatja be az életmű néhány szegmensét. Annak a festői és szellemi útnak néhány állomására koncentrál, amely a művész legújabb alkotásaihoz vezetett. Nádler életművében a rezonancia művészek és művészeti alkotások párbeszédére is vonatkoztatható – művészete irodalmi, zenei és művészeti referenciákkal telített, a legtöbbször nem konkrét idézetekkel, hanem formai konstellációk és érzetek finom rezonanciáival. Nádler művészetének központi tapasztalata az úton lét: az utazás egyszerre vonatkoztatható a különböző fizikai terek, helyek és kontextusok szellemére, és arra a szellemi útra is, amelynek egyes stádiumai az életműben végigkövethetők. Nádler világában sajátosan fonódik össze egymással Kazimir Malevics a „tiszta érzetre” koncentráló szuprematizmusa, az informel spontán, érzéki festőisége, a Zohár misztikuma, Tandori költészete és Ligeti zenéje. Érzetek és intuitív allúziók játéktereként, rezonanciák sűrű szöveteként, amely a Vaszary Galéria tereiben közvetlenül is megtapasztalhatóvá válik. A kiállítást a művész Tolnai Ottó emlékének ajánlja.

Kurátorok: Geskó Judit és Fehér Dávid


Új időszaki kiállítások nyílnak 2025. április 17-én a Modern Műtárban

Mindkét kiállítás 2025. október 31-ig látogatható.

RUBENS – SZIGORÚAN SZABÁLYOZOTT SZABAD JÁTÉKOK / STRICTLY PLAYED FREE GAMES

A konkrét művészet kiemelkedő flamand mesterének életművét teljes keresztmetszetében mutatja be az átfogó tárlat.   Az 1944-ben született Albert Rubens mára igen kiterjedt életműve az 1960-as évek elején kezdődik. Az oeuvre festményeket, rajzokat, grafikákat, szobrokat és fali installációkat tartalmaz. Nem kevésbé fontosak a szintén bemutatásra kerülő kísérletező munkarajzok, amelyek lényeges betekintést nyújtanak Rubens munkafolyamatába. A festmények szigorú geometriájukkal és következetes fekete-fehérségükkel grafikai festészetként jellemezhetők. Emellett építészeti jelleggel és a mindent irányító matematikai szellemmel rendelkeznek. Az architektonikus megközelítés a szobrokra is vonatkozik, függetlenül azok méretétől vagy rendeltetésétől. A festmények jellegzetes fekete-fehérjét ott az anyagok saját színe váltja fel. Rubens művei néha jelzésekre vagy képi jelekre hasonlítanak, bár nincs gyakorlati hasznuk. Nem is szigorúan kódoltak. Megértésünknek sem szabad csak a rendszer nyomon követésére korlátozódnia: szemmel és értelemmel sokkal többet tudunk felfedezni.

A kiállítás kurátora: Rényi András.

Megnyitó: Hoffmann Miklós

“AZ ÉPÍTÉSZET NYELVE” / “LANGAGE DE L’ARCHITECTURE”

HOMMAGE À LUCIEN HERVÉ

Az időszaki fotótárlat az ember különböző viszonylatait megmutató háromrészes kiállítás-sorozat második része. Míg az első kiállítás, a "Test-esetek", az emberi testet és kapcsolódásait tárgyalta különböző kontextusokban, addig a második tárlat az ember és épített környezete szövevényes, tágabb értelmű architektonikus összefüggéseit tárgyalja. A nemzetközi és hazai művészek alkotásaiból összeálló tárlat címe Paul Valery-től származik (langage de l’architecture) és voltaképpen egy nyelvi modellben prezentálja az ember és épített környezete kölcsönhatásait. A sokszereplős tárlaton különleges helyet foglalnak el Lucien Hervé építészeti fotói - az UNESCO építésétől kezdve a ronchampi kápolnán át Fatehpur Sikri mágikus épületeinek fényképéig, amelyek ezzel a kiállítással kerülnek a gyűjteménybe. A tárlaton BOROS György, DAVIDHAZY Andrew, HERVÉ Lucien, HERVÉ Rodolf, HORVÁTH László, HUPJÁN Attila, KÁROLYI Katalin, LUGOSI Lugo László, MAGYAR Alfréd, MAURER Dóra, MISKOLCZI Emese, OSTER Willy és KOEZLE Sigi, SEBESTYÉN Sára és SIMON Gellért fotóművészek alkotásai láthatók.

A kiállítás kurátora: Somosi Rita

Megnyitó: Ferkai András

A SZERVEZŐK AZ IDŐPONT ÉS A PROGRAMVÁLTOZTATÁS JOGÁT FENNTARTJÁK!

Megosztás

Kapcsolódó témák: