A fékrendszer működése csak megfelelő fékfolyadékkal lehetséges
Egy átlagos személyautó vagy más jármű üzemeltetése is több kiegészítőt igényel. Ahhoz, hogy az olyan berendezések is megfelelően működjenek, mint a fékrendszer, szükség van fékfolyadékra. Természetesen, ahogy a többi kiegészítő esetében, úgy itt sem mindegy, hogy pontosan mit töltünk az autóba.
A fékfolyadék működése és feladata
A beszerzése ma már egyszerűen, online is megoldható. Elég megnézni a FilterABC fékfolyadékok kínálatát és máris megrendelhetjük a kívánt terméket. Azonban a vásárlás során fokozottan oda kell figyelni, hogy mégis mi kerül a kosárba, mivel egyáltalán nem mindegy, hogy melyik kiegészítőt fogjuk használni az autóban. Hogy pontosan megértsük mégis milyen különbségek lehetnek az egyes fékfolyadékok között, tudni kell, hogy mégis mire használjuk azt.
A fékfolyadék egy olyan speciális anyag, ami az autó fékrendszerének működtetésében és hatékonyságában játszik nagy szerepet. Folyadékállagra azért van szükség, mert a személyautókban található fékek hidraulikus rendszeren alapszanak. Ezzel sokkal pontosabban átadható a fékrendszernek az a nyomás, amit a sofőr a fékpedálra kifejt és azonnal érezhető annak hatása. Ahogy a fékbe taposunk, a nyomást átadjuk a féknyergeknek, ami szorítani kezdi a dobokat vagy féktárcsákat, ezzel megkezdődik a fékezés folyamata. Ennek erőssége attól függ, hogy mennyire erősen tapostunk a pedálra.
A fékfolyadék két legfontosabb tulajdonsága a magas forráspont és az inkompresszibilitás. Utóbbi azt jelenti, hogy a folyadék nem nyomható össze, ezért is jut el a pedálon keresztül leadott nyomás a fékekbe olyan mértékben, ahogy a lábunkat használtuk. A magas forráspontra azért van szükség, mert a fékek használata hatalmas hőt termel, aminek a fékfolyadéknak ellen kell állnia, nem forrhat fel.
Többféle fékfolyadék létezik
Különböző szabványok érhetőek el a piacon. Hogy tudjuk pontosan melyikre van szükségünk, mindenképpen olvassuk el a jármű gyári ajánlását, leírását. Ez egy fontos lépés, mivel ellenkező esetben a fékrendszer nem fog megfelelően működni, akár teljesen meghibásodhat, vagy a fékpedált túl nehéz vagy túl könnyű lesz lenyomni. A ma használt szabványok a DOT 3, DOT 4, DOT 4 SL és a DOT 5.1.
A fékfolyadék is elhasználódik
Természetesen nem egy olyan műveletről beszélünk, amit havi szinten meg kell ejteni, de bizonyos időközönként érdemes ellenőrizni a fékfolyadék állapotát. Ha kezd elhasználódni vagy éppen rossz a minősége, akkor a negatív hatásait azonnal érezni fogjuk. Az első ilyen jel például az, hogy a szokásosnál erősebben kell nyomni a féket, hogy ugyanazt a hatást el tudjuk érni. Ha ezt tapasztaljuk, akkor azonnal ellenőrizni és cserélni kell a fékfolyadékot, nem érdemes halogatni.
Általában 2-3 évente vagy a gyártó által ajánlott idősávban kell elvégezni a cserét. Ez azért is jó megoldás, mert ezzel megelőzhetjük a problémákat és a hatékonyság csökkenését.