Hotelek, szállodák besorolása
A Hotelstars Nemzeti Szálloda Védjegy azonos követelményrendszeren alapuló egységes minőséget biztosít a nemzetközi Hotelstars Union-hoz csatlakozott országok szállodáiban. A szigorú minősítési rendszer garanciát jelent arra, hogy a minősített szálloda megfelel az adott kategória szempontjainak, így pl. egy 5*-os szálloda nem csak papíron vagy az ára alapján 5*-os. A Hotelstars rendszer 5 évente megújul, ezáltal folyamatosan alkalmazkodik a vendégek elvárásaihoz, továbbá időről időre szakértők ellenőrzik a szállodák színvonalát. Jelenleg a magyarországi szállodai kapacitás mintegy 60 százaléka minősített.
A Hotelstars Union követelményeit jelenleg az Európai Unió 17 országában használják, ezekben az országokban mindenütt ugyanazt nyújtja a három-, négy- vagy ötcsillagos hotel a vendégeknek. A rendszer 270 feltétel (termék és szolgáltatás) teljesítésén alapszik, ezért a Hotelstars-logó garanciát jelent arra, hogy az adott szálloda jogosan használja a minőséget jelző Hotelstars-csillagot.
A 239/2009. (X. 20.) Kormányrendelet szabályozza a kereskedelmi szálláshelyek üzemeltetési feltételeit, rendelkezik a szállodák kötelező minősítésének megszüntetéséről és 2012. június 30-ig engedélyezi a szállodák korábbi minősítésének használatát.
A Nemzetgazdasági Minisztérium és a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége 2012. június 12-én megállapodást kötött, mely szerint a HOTELSTARS harmonizált európai minősítő rendszert - Nemzeti Szállodai Tanúsító Védjeggyé emelve - alkalmazzák a hazai szállodák minősítésére.
Csillagok
A Hotelstars Union- az abban résztvevő országokban - kategóriánként egységesen meghatározta a követelményeket, melyek kivonatosan a következők:
1* - Turista
Szerény igényeket kielégítő szálloda
Minden szoba fürdőszobával, WC-vel van ellátva,
A szobákat naponta takarítják,
Minden szobában színes TV van,
A szoba berendezéséhez asztal és szék tartozik
A szállodában porta működik
Telefon, telefax áll a vendég rendelkezésére
Bővített reggelit, italokat kínálnak a szállodában
Csomagmegőrzésről gondoskodnak
2* - Standard
Mérsékelt igényeket kielégítő szálloda
Büféreggeli
Olvasólámpa az ágynál
Törülközők, sampon
Polcos ruhásszekrény
Higiéniai cikkek árusítása a szállodában
Hitelkártyás fizetési lehetőség
3* - Komfort
Átlagos igényeket kielégítő szálloda
A porta legalább 14 órán keresztül működik, 24 órán keresztül elérhető
Idegen nyelven beszélő munkatársak
Telefon a vendégszobákban
Internet elérhetőség a szobákban, vagy a közösségi térben
A fürdőszobában hajszárító, arctörlő kendő
A vendégszobában tükör, bőröndtartó
Cipőtisztító szerek, kérésre mosás, vasalás a vendég részére
Kérésre plusz párna és takaró
Vendégpanaszok szervezett kezelése
4* - Első osztály
Magas igényeket kielégítő szálloda
Legalább 18 órán keresztül működő recepció, 24 órán keresztül elérhető
A szállodai hallban kényelmes bútorok, italfelszolgálás, bár
Büfé- vagy a la carte reggeli , szobaszerviz
Kérésre fürdőköpeny, papucs
A fürdőszobában többféle kozmetikai cikk (tusfürdő, sampon, zuhanysapka, stb.), kozmetikai tükör, bőséges lerakófelület
Internet elérés és internet terminál
5* Luxus
A legmagasabb igényeket kielégítő szálloda
24 órán keresztül működő recepció, több nyelvet beszélő személyzettel
Kocsirendező, ajtónálló, londíner
Concierge szolgáltatás
étterem
Minibár, 24 órás szobaszerviz
A fürdőszobában egyedi kiszerelésű, márkás kozmetikai cikkek
Internet, PC csatlakozás a vendégszobában
Szobai széf
Vasalási, cipőtisztítási szolgáltatás
Esti ágyazás
A szolgáltatások anonym tesztelése
Magyarországi gyakorlat
Magyarországon a szállodák minősítése évtizedek óta a nemzetközi gyakorlatot követi, s a szállodák minőségét ugyancsak 1-5* jelölik. Az elmúlt években az egyes kategóriák követelményei az MSZSZ által készített, rendszeresen felújított irányelvek alapján kerültek meghatározásra, a szállodák besorolása pedig un. önminősítéssel történt.
Ezt a gyakorlatot változtatta meg a 239/2009/X.20./Kormány rendelet, amely a kereskedelmi szálláshelyek üzemeltetését újra szabályozta. Ennek értelmében a különféle típusú kereskedelmi szálláshelyek minősítését átveszik azok szakmai szövetségei, így a szállodák minősítését a Magyar Szállodaszövetség végzi 2010 IV. negyedévétől.
A Magyar Szállodaszövetség – mint a HOTREC tagja – hosszú ideje részt vett az EU tagországokban működő szállodai minősítési rendszerek harmonizálásának előkészítésében, s 2009 december 14.-én, mint alapító tag részese volt az egységes szállodai minősítési rendszernek, a Hotelstars Union-nak a megalapításában.
Fentiek szerint az MSZSZ, a 239/2009/X.20./Kormány rendelet alapján, mint a magyarországi szállodák szakmai szövetsége jogosult a hazai szállodák minősítésére, s ezt a munkát, a Hotelstars Union alapító tagjaként, annak követelményrendszerének felhasználásával kizárólagosan végzi.
A szállodák minősítése nem kötelező. A minősítésre önként jelentkező szállodákban az MSZSZ képviselői megvizsgálják, hogy az megfelel e az adott kategóriára vonatkozó követelményeknek, s ha igen un. védjegyhasználati szerződést köt velük. Ez a szerződés feljogosítja a szállodát, hogy a szálloda osztályát kifejező Hotelstars logot használja, melynek tulajdonosa Magyarországon a Szabadalmi Hivatal M1002727/1 bejegyzése szerint az MSZSZ.
Áttekintés a magyarországi szállodák osztályba sorolási követelményeiről az 54/2003. (VIII.29) GKM rendelet alapján
Egycsillagos hotel, szálloda
- fogadóhelyiséggel rendelkezik, legalább egy idegen nyelvet beszélő munkatárssal
- csomag- és értékmegőrzés
- üzenetközvetítés, ébresztés
- telefon a portán
- a szobák 80%-ánál az egyágyas szoba min. 8 m2, a kétágyas szoba min. 12 m2
- a szobákban hideg és meleg folyóvíz, közös zuhany és
mosdó emeletenként
- a vendégszobákat naponta takarítják
- ágyneműcsere legalább hetente egyszer, törülközőcsere kétnaponta
- legalább kontinentális reggeli
- italfelszolgálás
Kétcsillagos hotel, szálloda
Megfelel az egycsillagos követelményeknek, továbbá:
- telefax a portán
- a szobák 80%-ánál az egyágyas szoba min. 12 m2, a kétágyas szoba min. 16 m2
- a szobák legalább 1/3-a fürdőszobás
- a vendég kívánságára TV készülék áll rendelkezésre
- a la carte ételválaszték
Háromcsillagos hotel, szálloda
Megfelel a kétcsillagos követelményeknek, továbbá:
- a szálloda hallal, egy étteremmel és még egy vendéglátó üzlettel rendelkezik
- recepciószolgálat 24 órán át
- csomagszállítás a vendég kívánságára
- fénymásolás
- a szobák 80%-ánál az egyágyas szoba min. 14 m2, a kétágyas szoba min.18 m2
- a szobák legalább 75%-a fürdőszobás
- minden szobában telefon, hűtőszekrény, TV készülék
- ágyneműcsere hetente kétszer, törülközőcsere kétnaponta
- reggeli min. 10,00 óráig, ebéd min. 12,00 - 14,00, vacsora 18,00 - 21,00 óra között
- italfelszolgálás napi 16 órán át
Négycsillagos hotel, szálloda
Megfelel a háromcsillagos követelményeknek, továbbá:
- recepciószolgálat, műszakonként legalább 3 idegen nyelven
- bel- és külföldi sajtótermékek
- a szobák 80%-ánál az egyágyas szoba min. 16 m2, a kétágyas szoba min. 24 m2
- lakosztály min. 30 m2
- a szobákban minibár, színes TV
- széf a vendégszobában, vagy a portán
- ágyneműcsere legalább 3 naponta
- minden szoba fürdőszobás
- hajszárító, elektromos csatlakozó, borotválkozótükör
- zuhanysapka, kozmetikai cikkek
- a vendégek részére mosás, vasalás szolgáltatás
- szobaszerviz
- légkondicionálás a szálloda közös helyiségeiben
- legalább egy különterem
Ötcsillagos hotel, szálloda
Megfelel a négycsillagos követelményeknek, továbbá:
- legalább egy étterem és két egyéb vendéglátó üzlet
- csomagszállítás 24 órán át
- a szobák 80%-ánál az egyágyas szoba min. 18 m2, a kétágyas szoba min. 26 m2
- lakosztály legalább 34 m2
- ágynemű- és törölközőcsere legalább 2 naponta
- a fürdőszobában fürdőköpeny
- melegétel-felszolgálás 11,00 - 23,00 óra között, italfelszolgálás 18 órán át
- szobaszerviz 24 órán át
- az egész szálloda légkondicionált
- saját garázs és garázsszolgálat