Budapesti Történeti Múzeum - Vármúzeum
Budapesti Történeti Múzeum - Vármúzeum

A Budapest Galéria kiállítási tevékenységének fő célja a hazai és külföldi kortárs vizuális művészet széleskörű megismertetése a közönséggel. A vizualitást nyitottan értelmezve a képzőművészet mellett hatókörébe tartozónak tekinti a fotóművészeti, médiaművészeti, építészeti, iparművészeti és design tárlatok rendezését is.

KAPCSOLATFELVÉTEL, ELÉRHETŐSÉGEK

Magánraktár – Művek/mentések – a Gyárfás-gyűjtemény

2018. június 14 – augusztus 19.
Megnyitó: 2018. június 13., (szerda) 18:00
Megnyitja: ALFÖLDI RÓBERT gyűjtőtárs

Bevezetés

Igazat mondani könnyű és kellemes – írta Bulgakov.
Minden krétai hazudik – mondta a krétai.
E keretek között néhány szó a Gyárfás-gyűjteményről, amely jogilag már nem az enyém.
Gyerekeim tulajdona lett – az ajándékozási illeték kedvező szabályainak is hála. Szelleme vagy szellemtelensége, karaktere vagy annak a hiánya – felépítőjét jellemezi.
A kollekció 40 éve épül: alakul, fogy, gyarapodik.
Hullámokban.
Kedvtől és pénztől függően.
A kezdetek technikai perfekció (mint a művészet nagy értelme) utáni vágyát idővel felváltotta a kép üressége iránti vonzódás.
A szép értelméét az enyhén irracionális nem-csúnyáé.
A már nem-realista valóságábrázolás sűrűjét a modernség csontig csupaszított formái.
A magyar alkotók vásárlását a külföldieké.
A műtermi beszerzést az aukciós vételé.
A gyűjtés, persze, mankó.
Hiánypótlás, bizonyos képességek (alkotótehetség) felismert nem-léte (hiánya?) elfedésére szolgáló akciósorozat.
Önmegnyugtatás, önáltatás, jelentőség-keresés.
Mások munkájának kisajátítása.
A gyűjtő kizsákmányoló.
Ezért szeretet és utálat cél- és gyűjtőpontja.
A gyűjtés: munka.
Keresés, figyelemkoncentráció, megfeszülés, időzítés.
Törvényei nincsenek.
Alapelve, hogy abbahagyhatatlan.
Legfeljebb fölfüggeszthető.
Szerencsejáték-függőséggel hasonlatos.
Éjjel-nappali elfoglaltság.
Izgalom, öröm és csalódás.
Egyszerre, együtt és külön-külön.
Legszebb pillanataiban is szerencsétlenné teszi az embert, aki örök hiányok és kielégítetlenségek szenvedő alanya.
Minél többje van, annál nagyobbak a hiányai.
Annál többet akar.
Ördögi körben él a gyűjtő.
Mindig van új vagy régi, mindig van megszerezhető és önmagát nem kínáló – ami még izgalmasabb.
A legizgalmasabb az, ami elérhetetlennek mutatja magát.
Amire várni kell, hogy amihez aztán mégis hozzá lehessen férni.
Várni tudni kell.
Türelmesen.
Időt kell adni a dolgoknak és az eladóiknak.
Beérik az a gyümölcs.
A végén az egész gyűjtemény ráomlik a tulajdonosára.
Financiális előnyeit mások élvezik.
Megszűnik, szétszóratik.
Elvegyül és kiválik.
Dokumentumokban létezik.
Gondos kezek az előélet szépen csomagolható kategóriájába rakják.
Maradványait az új gyűjtők gyűjtik.
Emlékké válik.
Ezért és ennyiben időben véget nem érővé tágul a gyűjtemény.
Nyoma marad.
Kell ennél több?

Gyárfás Péter

Kiállítók:

BARABÁS MÁRTON, BIRKÁS ÁKOS, CSERNUS TIBOR, DEIM PÁL, EF ZÁMBÓ ISTVÁN, EL KAZOVSZKIJ, FEHÉR LÁSZLÓ, FILLENZ ISTVÁN, HENCZE TAMÁS, KÁROLYI ZSIGMOND, KEPES GYÖRGY, KORNISS DEZSŐ, KOVÁTS ALBERT, LAKNER LÁSZLÓ, NINO LONGOBARDI, MÉHES LÁSZLÓ, MOLNÁR SÁNDOR, NÁDLER ISTVÁN, PAIZS LÁSZLÓ, SALOMÉ, SZIRTES JÁNOS, WAHORN ANDRÁS, ÉS MŰVEK MÁS ALKOTÓKTÓL

Drozdik Orsolya I Az érzékiség árnyékában – az anyag, a tudat, a test

2018. szeptember 28 – november 4.

Megnyitó: 2018. szeptember 27., (csütörtök) 18:00
Megnyitja: Dr. Kérchy Anna irodalomtörténész
Kurátor: Sulyok Miklós művészettörténész

Drozdik Orsolya a társadalmi nemekkel foglalkozó magyar képzőművészek nemzetközileg legismertebb képviselője, posztmodern feminista művész. Az 1970-es évek vége óta foglalkozik a női lét társadalmi, lélektani és művészeti vonatkozásaival. Művészetének főszereplője átvitt és konkrét értelemben is saját lénye, teste, élete, mint a teljes emberi lét foglalata, Babits Mihály-i értelemben: „a mindenséget vágyom versbe venni, / de még tovább magamnál nem jutottam.” Társadalmi szerepeit, helyzetét női nézőpontból szemlélve és elemezve a művészeti műfajok és eszközök (festmény, szobor, fotó, installáció, videó, performance, vers, próza) széles skáláján játszik. Művészetének alapvonása az erős konceptuális megalapozottság, amit számos elméleti írása bizonyít. Főbb témái a női test pszichológiai és társadalmi viszonyrendszerének és reprezentációjának kutatása, a patologikus test, a tudomány és a művészet viszonya, az érzékiség, a medikalizált test.

Kiállításunk részben visszatekintő jelleggel vonultatja föl Drozdik művészetének archeológiai rétegeit, valamint legújabb munkáit, Sejtfestményeit. Ez a sorozat Drozdik Biológiai metaforák című festmény-installáció sorozatát idézi föl, amelyet szintén a Budapest Galériában, a Zichy-kastélyban mutatott be 1984-ben.

Kapcsolódó időpontok

2018.01.01. - 2018.12.31. Budapest Galéria tárlatvezetés csoportoknak magyar és idegen nyelven

A SZERVEZŐK AZ IDŐPONT ÉS A PROGRAMVÁLTOZTATÁS JOGÁT FENNTARTJÁK!

KeSzeCsüSzoVa
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Budapest Galéria kiállítás 2018. Magánraktár – Művek/mentések – a Gyárfás-gyűjtemény

Programajánlat

Szolgáltató

Budapest Galéria
Budapest Galéria
  • Budapest
  • III. kerület