Turizmus Program

Testi - lelki egészség

Családi sportnap

Siófoki Halfesztivál

Sítanpályák Napja

Oldtimer Show

OMÉK - Az ország legnagyobb agráreseménye!

Csabai Kolbászfesztivál 2025. október 23-26. Békéscsaba
Bor- és Gasztrofesztivál Hajdúszoboszló
Aktív wellness pihenés a Tisza-tónál - Fedezze fel velünk a Tisza-tó élővilágát és pihenjen nálunk!
Csabai Kolbászfesztivál 2025. október 23-26. Békéscsaba
Bor- és Gasztrofesztivál Hajdúszoboszló
Aktív wellness pihenés a Tisza-tónál - Fedezze fel velünk a Tisza-tó élővilágát és pihenjen nálunk!
Őszi programajánló online jegyvásárlási lehetőséggel
Őszi programajánló online jegyvásárlási lehetőséggel

ISON Budapest 2025 / 2026. Programok és koncertek, online jegyvásárlás

2025.09.18. (csütörtök) - 2025.09.19. (péntek)

ISON programok, koncertek online jegyvásárlási lehetőséggel 2025 / 2026-ban. Közösségi tér, élőzenés szórakozóhely Erzsébetvárosban. Változatos kortárs koncertek, előadások zenei programok kerülnek megrendezésre.
ISON Budapest 2025 / 2026. Programok és koncertek, online jegyvásárlás

Kapcsolat, elérhetőség

ISON programajánló 2025 / 2026

KultúrFlipper Könyvklub // Austen250

A KultúrFlipper, a British Council Hungary és az ISON közös programja.

Értelem és érzelem

2025. OKTÓBER 7. KEDD, 18:30

Októberben az Értelem és érzelemmel folytatódik a KultúrFlipper, az ISON és a British Council közös könyvklubja Ruff Orsolya és Szeder Kata vezetésével.

Amit olvasunk: Jane Austen • Értelem és érzelem

A KultúrFlipper, a British Council Hungary és az ISON közös programja.

„Magam is, csakúgy, mint más, tökéletes boldogságra vágyom; s mint mindenki más, ezt a magam módján óhajtom elérni.”

Októberben az Értelem és érzelemmel folytatódik a KultúrFlipper, az ISON és a British Council közös könyvklubja Ruff Orsolya és Szeder Kata vezetésével.

  • Jane Austen első, nyomtatásban megjelent kötete a kontrasztok regényének is nevezett Értelem és érzelem.

  • Már a felütés ismerős lehet: a Dashwood családdal ugyanis megtörtént mindaz, amitől a Büszkeség és balítéletben Benneték még csak rettegtek, az édesapa halála után ugyanis a lányokat az elszegényedés réme fenyegeti – hacsak nem házasodnak jól.

  • De mi alapján hoz meg az ember egy jó (és ezzel együtt életre szóló) döntést, hogyan határozzák meg cselekedeteinket a titkok, és végeredményben vajon az érzelem vagy az értelem nyom-e többet a latban, ha jövőbeni boldogságunkról van szó?

  • Kétszázötven éve született az angol irodalom egyik legtöbbet hivatkozott, és mai napig egyik legnépszerűbb szerzője, Jane Austen. Műveivel megkerülhetetlenül a popkultúra része, írásaival többek közt olyan nagyságokat ihletett meg, mint Nabokov, Scorsese vagy épp J.K. Rowling.

  • A kerek évforduló jó alkalmat kínál az újraolvasásra, ezért a KultúrFlipper és az ISON csapata a British Councillal közösen egy hat alkalmas könyvklubot indít, ahol Ruff Orsolya és Szeder Kata vezetésével estéről estére átbeszéljük Jane Austen egy-egy regényét.

  • Austen jól ismerte az emberi lélek minden rezdülését, és nem ódzkodott attól sem, hogy könyveiben pellengérre állítsa azokat. Finom társadalomkritika, metsző gúny, pergő párbeszédek és emlékezetes hősök jellemzik könyveit. Bízunk abban, hogy közösen kiderítjük, hogy a régvolt kastélyok, bálok és hintók dacára miért hatnak a mai napig is frissnek művei. Mit tudhat Austen, hogy bő kétszáz éve töretlen a sikere? Mit mesélnek könyvei a 19. század első évtizedeinek társadalmi viszonyairól, és mitől olyan izgalmasak még ma is történetei?

  • Ha már rég olvastad regényeit, akkor azért, ha teljesen kezdő vagy az Austen-univerzumban, akkor azért, ha mindig is szeretted írásait, akkor pedig azért csatlakozz az Austen250-könyvklubhoz!

  • Az esemény-sorozathoz bármikor be-, ki- és újra lehet csatlakozni, az alkalmak nem épülnek egymásra.

A klastrom titka

2025. NOVEMBER 4. KEDD, 18:30

Novemberben A klastrom titkával folytatódik a KultúrFlipper, az ISON és a British Council közös könyvklubja Ruff Orsolya és Szeder Kata vezetésével.

Amit olvasunk: Jane Austen • A klastrom titka

A KultúrFlipper, a British Council Hungary és az ISON közös programja.

“Akár úr, akár hölgy, aki nem leli élvezetét egy jó regényben, bizonyára elviselhetetlenül ostoba.”

Novemberben A klastrom titkával folytatódik a KultúrFlipper, az ISON és a British Council közös könyvklubja Ruff Orsolya és Szeder Kata vezetésével.

  • Az egyik legvitriolosabb Austen-regénynek tartott A klastrom titka már az első mondatában kegyetlen ítéletet mond: ebből ugyanis kiderül, hogy Catherine Morlandről senki sem gondolta volna, hogy hősnőnek született.

  • Austen tehát egy átlagos lányt tesz meg hősének (és már ebben is sok-sok évvel kora előtt jár), a fiatal nő abban viszont semmiképp sem nevezhető hétköznapinak, hogy mindig az általa olvasott regények szűrőjén át látja a világot.

  • De mi történik akkor, ha olvasmányaink fordulatait várjuk a való életben is, vajon mindenképp le kell-e számolnunk ábrándképeinkkel és illúzióinkkal, és, ami a legfőbb, elnyerheti-e így bárki a regényekben annyiszor piedesztálra emelt boldogságot?

  • Kétszázötven éve született az angol irodalom egyik legtöbbet hivatkozott, és mai napig egyik legnépszerűbb szerzője, Jane Austen. Műveivel megkerülhetetlenül a popkultúra része, írásaival többek közt olyan nagyságokat ihletett meg, mint Nabokov, Scorsese vagy épp J.K. Rowling.

  • A kerek évforduló jó alkalmat kínál az újraolvasásra, ezért a KultúrFlipper és az ISON csapata a British Councillal közösen egy hat alkalmas könyvklubot indít, ahol Ruff Orsolya és Szeder Kata vezetésével estéről estére átbeszéljük Jane Austen egy-egy regényét.

  • Austen jól ismerte az emberi lélek minden rezdülését, és nem ódzkodott attól sem, hogy könyveiben pellengérre állítsa azokat. Finom társadalomkritika, metsző gúny, pergő párbeszédek és emlékezetes hősök jellemzik könyveit. Bízunk abban, hogy közösen kiderítjük, hogy a régvolt kastélyok, bálok és hintók dacára miért hatnak a mai napig is frissnek művei. Mit tudhat Austen, hogy bő kétszáz éve töretlen a sikere? Mit mesélnek könyvei a 19. század első évtizedeinek társadalmi viszonyairól, és mitől olyan izgalmasak még ma is történetei?

  • Ha már rég olvastad regényeit, akkor azért, ha teljesen kezdő vagy az Austen-univerzumban, akkor azért, ha mindig is szeretted írásait, akkor pedig azért csatlakozz az Austen250-könyvklubhoz!

  • Az esemény-sorozathoz bármikor be-, ki- és újra lehet csatlakozni, az alkalmak nem épülnek egymásra.

A mansfieldi kastély

2025. DECEMBER 2. KEDD, 18:30

Amit olvasunk: Jane Austen • A mansfieldi kastély

A KultúrFlipper, a British Council Hungary és az ISON közös programja.

„Bizonyos, hogy az ember minden tekintetben csoda; de az a képessége, amellyel emlékezik és felejt, különösen túlmegy a megfoghatón.”

Decemberben A mansfieldi kastéllyal folytatódik a KultúrFlipper, az ISON és a British Council közös könyvklubja Ruff Orsolya és Szeder Kata vezetésével.

  • Klasszikus Hamupipőke-történetként is emlegethetnénk Jane Austen harmadik, nyomtatásban megjelent regényét, csakhogy hősnője, Fanny Price – a mesehőssel ellentétben – ítéletnapig várhatna a sorsát egy csapásra megváltoztató varázslatra.

  • A gazdag rokonoknál nevelkedő szegény lány ugyanis a hétköznapokban sokkal prózaibb és kegyetlenebb kihívásokkal szembesül: Fannynak ugyanis nemcsak a nagyon is eltérő morális mércék útvesztőjében kell kiigazodnia, de nem árt, ha a rivalizálás, megtévesztés, játszmázás, lelki terror mocsarában is ügyesen tud navigálni – a kérdés már csak az, hogy révbe ér-e valaha.

  • Kétszázötven éve született az angol irodalom egyik legtöbbet hivatkozott, és mai napig egyik legnépszerűbb szerzője, Jane Austen. Műveivel megkerülhetetlenül a popkultúra része, írásaival többek közt olyan nagyságokat ihletett meg, mint Nabokov, Scorsese vagy épp J.K. Rowling.

  • A kerek évforduló jó alkalmat kínál az újraolvasásra, ezért a KultúrFlipper és az ISON csapata a British Councillal közösen egy hat alkalmas könyvklubot indít, ahol Ruff Orsolya és Szeder Kata vezetésével estéről estére átbeszéljük Jane Austen egy-egy regényét.

  • Austen jól ismerte az emberi lélek minden rezdülését, és nem ódzkodott attól sem, hogy könyveiben pellengérre állítsa azokat. Finom társadalomkritika, metsző gúny, pergő párbeszédek és emlékezetes hősök jellemzik könyveit. Bízunk abban, hogy közösen kiderítjük, hogy a régvolt kastélyok, bálok és hintók dacára miért hatnak a mai napig is frissnek művei. Mit tudhat Austen, hogy bő kétszáz éve töretlen a sikere? Mit mesélnek könyvei a 19. század első évtizedeinek társadalmi viszonyairól, és mitől olyan izgalmasak még ma is történetei?

  • Ha már rég olvastad regényeit, akkor azért, ha teljesen kezdő vagy az Austen-univerzumban, akkor azért, ha mindig is szeretted írásait, akkor pedig azért csatlakozz az Austen250-könyvklubhoz!

  • Az esemény-sorozathoz bármikor be-, ki- és újra lehet csatlakozni, az alkalmak nem épülnek egymásra.


Dalszerelőműhely

A Dalszerelőműhely 2021 őszén kezdte működését az ISON-ban. Az első két évad során Billie Eilish, Janelle Monáe, Eminem, Adele, Shawn Mendes, Harry Styles, Dua Lipa, a Carson Coma, Krúbi és Taylor Swift egy-egy dalát vizsgáltuk. A cél az, hogy megértsük, mi történik a zene „belsejében”: mit csinál egy-egy dalban a kardántengely, a karburátor és a gyújtógyertya, vagyis olyan kérdésekre keressük a választ, hogy miként kapcsolódik egymáshoz szöveg és zene, mitől lesz izgalmas (vagy éppen kevésbé izgalmas) egy dallam, hogyan áll össze a hangzás és a harmóniavilág. A foglalkozásokon való részvételnek nem feltétele a zenei, két nyitott fülön kívül más segédeszközre nem lesz szükség (csavarhúzót, fogót, kompressziómérőt biztosítunk).A műhelyvezető a Dalszerelőműhely harmadik évadában is Fazekas Gergely, zenetörténész, a Zeneakadémia tanára.

Lady Gaga & Bruno Mars // Fazekas Gergely

2025. SZEPTEMBER 18. CSÜTÖRTÖK, 18:30
2025. SZEPTEMBER 19. PÉNTEK, 18:30

Amit elemzünk: Lady Gaga & Bruno Mars: Die With A Smile

Szólhat-e aktuálpolitikáról egy szerelmi duett? Politizálásnak tekinthető-e egyáltalán, ha valaki a világ végéről énekel? És ha ketten énekelnek róla? Lady Gaga és Bruno Mars duettje kapcsán ezek éppoly fontos kérdések, mint az, hogy a dal – amely 2024. augusztusi megjelenése után fél évvel elérte a 2 milliárd (!) meghallgatást a Spotify-on – miért és hogyan kapcsolódik a hetvenes évek zenei világához, illetve általában a napjainkra jellemző retro-hullámhoz. A Dalszerelőműhely ötödik évadának nyitó előadásában természetesen nemcsak ezekről lesz szó, hanem konkrét zenei jelenségekről is: a dal káprázatos harmóniavilágáról (hogy egyetlen sima hármashangzat nem szólal meg benne, csak négyes- és ötöshangzatok), magával ragadó dallamosságáról és persze a két énekes szavakkal nehezen leírható vokális kémiájáról.

A műhelyvezető Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára.

Eminem // Fazekas Gergely

2025. OKTÓBER 16. CSÜTÖRTÖK, 18:30

Amit elemzünk: Eminem: Godzilla

A Dalszerelőműhely ötödik évadának második előadásán nemcsak az atombomba sújtotta Japánban kreált mitológiai lénnyel, Godzillával ismerkedünk meg közelebbről, hanem a rap sokszorosan Grammy-díjas szörnyetegének, Eminemnek a zenei gondolkodását is megpróbáljuk megfejteni. Ennek érdekében szoros elemzés alá vonjuk Eminem 2020-as „Godzilla” című számának szövegét és egy akkordos zenéjét (spoiler: egy ponton felbukkan négy gyönyörű akkord, és egészen különleges a dal formai felépítése, de hogy miért és hogyan, azt most nem áruljuk el). Természetesen tüzetesen megvizsgáljuk a szövegmondás tempóját tekintve Guinness-rekordnak számító utolsó három versszakot is, ahol Eminem másodpercenként tizenegy szótagos, rettenetes tempót diktál, és ez arra is alkalmat fog teremteni, hogy Johann Sebastian Bach, Oscar Peterson és Cziffra György bevonásával elgondolkozzunk a virtuozitás fogalmán.

A műhelyvezető Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára.

Harry Styles // Fazekas Gergely

2025. NOVEMBER 13. CSÜTÖRTÖK, 18:30

Amit elemzünk: Harry Styles: Music for a Sushi Restaurant

Lehet az élet metaforája a kóstolás? Ha igen, van értelme úgy élni, hogy az ember csak belekóstol a dolgokba, soha nem tesz semmit igazán a sajátjává? És milyen zene illik egy szusiétteremhez? Ilyen filozófiai és művészetelméleti kérdések is fel fognak merülni a Dalszerelőműhely ötödik évadának harmadik előadásán, amelynek főhőse a 2010-es angliai X-faktorban kreált fiúbanda, az egykori One Direction tagjai közül a legnagyobb karriert befutott sztár, Harry Styles lesz. A „Music for a Sushi Restaurant” 2022-ben jelent meg Styles harmadik szólólemezén, és zeneileg is izgalmas kérdések végiggondolására nyújt lehetőséget. Meg fogjuk vizsgálni a kromatika jelenségét, hogy miként működik egy minden ízében a hetvenes évek funk-zenéjét idéző groove, és hogy van-e helye a modern popzenében a szöveg nélkül rögtönzött dudorászásnak (szakkifejezéssel: a scat éneklésnek). Spoiler: van!

A műhelyvezető Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára.

Beyoncé // Fazekas Gergely

2025. DECEMBER 11. CSÜTÖRTÖK, 18:30

Amit elemzünk: Beyoncé: Texas Hold ’Em

Egyes szakmai jóslatok szerint a country hamarosan letaszítja a hip-hopot a zeneipar trónjáról. E meglepő feltételezés 2024-ben nem onnan nyert megerősítést, ahonnan számítottunk volna rá, vagyis a Republikánus Párt jobbszárnyáról, a bizonyíték a fekete popzene királynőjétől, Beyoncétől érkezett. 2024 márciusában kihozott country-lemeze, a „Cowboy Carter” 11 Grammy-jelölést kapott, ebből hármat váltott díjra, elhozva a 35-szörösen díjazott, 99-szeresen jelölt királynő számára a régóta áhított „Album of the Year” díjat is. Az album és az elsőként kihozott kislemez, a „Texas Hold ’Em” nemcsak zeneileg izgalmas, hanem kultúrtörténeti szempontból is, amennyiben rendkívüli erővel mutat rá arra, hogy a country gyökerei az észak-amerikai fekete kultúráig vezetnek. A Dalszerelőműhely ötödik évadának negyedik előadásán kísérletet teszünk tehát a country őstörténetének feltárására, megnézzük, hogy mit lehet kihozni a 20. századi popzene legelcsépeltebb három akkordjából a 21. században, hogy mi Beyoncé éneklésének a titka (spoiler: ezt nem fogjuk tudni megfejteni), és a póker is szóba fog kerülni.

A műhelyvezető Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára.

Taylor Swift Akadémia 2.0

A Dalszerelőműhely és az ISON bemutatja:

TAYLOR SWIFT AKADÉMIA 2.0 // Kétnapos swiftológia-kurzus Fazekas Gergely zenetörténész vezetésével

A 2024 novemberében megrendezett, és a nagy érdeklődésre való tekintettel 2025 januárjában megismételt első swiftológiai tárgyú szabadagyetem után 2026. április 18-án és 25-én megrendezzük a második Taylor Swift Akadémiát, ismét az ISON-ban, két teljes szombaton, hat új témával, a régi lelkesedéssel.

A kurzuson való részvétel alsó korhatára 16 év.

A kurzusnapok külön-külön is látogathatók, a két napra együtt pedig kedvezményes bérlet váltható.

2023-hoz és 2024-hez viszonyítva az idei évre csitulni látszott némiképp a felhajtás Taylor Swift körül. Lezárult az ERAS-Tour, minden idők legtöbb nézőjét vonzó és legnagyobb árbevételt generáló zenei turnéja, véget ért az első hat album körüli jogi mizéria (2025 májusában Taylor visszavásárolta első hat lemezének kiadói jogait), és ezzel összefüggésben talán letett arról, hogy a két hiányzó album Taylor’s Version felvételét kihozza. Azt hihettük, hogy végre egyszerűen csak éli az életét, de ő persze nem nyugszik, nemrégiben bejelentette, hogy érkezikThe Life of a Showgirlcímen a 12. albuma. Újra felrobbant körülötte az internet. Ha ő nem áll le, mi sem, úgyhogy tovább vizsgáljuk közel húszéves, a zeneipar valamennyi létező mélypontját és csúcsát bejáró karrierjét, illetve (most már) tizenkét albumból és több mint háromszáz dalból álló, lenyűgöző életművét (az összehasonlítás kedvéért: ez nagyjából másfélszerese a teljes Beatles-katalógusnak). 2026 áprilisában megrendezzük tehát a második Taylor Swift Akadémiát az ISON-ban, ezúttal is két szombaton, összesen hat új előadással, a szokott módon, szabadegyetemi jelleggel (vagyis lesznek új olvasmányok, de nem lesz se ZH, se vizsga). És igen, lesz újra közös éneklés is.

2026. ÁPRILIS 18. SZOMBAT, 11:00

ELSŐ NAP

11:00-12:30
„Who uses typewriters anyway?”
Taylor Swift költői világa

Első dalszövegeinek megírásakor még hiperérzékeny és tapasztalatlan tinédzser volt, az utolsókat már sokat megélt, harcedzett, de még mindig hiperérzékeny felnőtt nőként írta. Milyen visszatérő témák, motívumok, nyelvi elemek jellemzik Taylor Swift dalszövegeit? Hogyan működnek és mitől hatnak? Hány lépésre vannak attól, hogy költészetnek nevezhessük őket? Hogyan illeszkedik Taylor a meggyötört költők több évszázados hagyományába? Ezekre a kérdésekre keressük a választ az első előadáson.

13:45-15:15
„I'm so sick of running as fast as I can”
A szőke fürtöktől a harcos feminizmusig

Két évtizedet felölelő karrierje során Taylor Swiftnek rendre meggyűlt a baja a zeneipar különböző erőteljes férfi szereplőivel, és (szinte) mindig diadalt aratott felettük. Jó néhány dala szól arról, hogy mit jelent a patriarchális minták szerint működő világban nőként érvényesülni, illetve arról, hogy általában mit jelent nőnek lenni. A második előadáson feminista lencsén keresztül vesszük szemügyre Taylor Swift dalait, és nem fogjuk elhallgatni, hogy ebből a nézőpontból is lehet kritizálni Taylor működését.

16:00-17:30
„Long story short”
A dalszerzés mint novellaírás

A popdaloknak nem kötelességük a történetmondás, elég, ha egy általános érzést vagy lelkiállapotot jelenítenek meg. A country-hagyomány azonban, ahonnan Taylor jön, előnyben részesíti azokat a dalokat, amelyek képesek két-három percben hús-vér alakok realisztikus történetét elbeszélni. Hogy ez milyen költői és zenei eszközök révén lehetséges, és miért tekinthetjük Taylor Swiftet a novellisztikus dalok koronázatlan királynőjének, messze túl a country hagyományon, arról fog szólni a harmadik előadás.

2026. ÁPRILIS 25. SZOMBAT, 11:00

MÁSODIK NAP

11:00-12:30
„I hear the sound of my own voice”
Taylor Swift stílusai és hangzásai

Taylor Swiftet gyakran nevezi a szaksajtó zenei kaméleonnak, aki folyamatosan változtatja a stílusait. Country, pop, elektro, indie, folk… hosszan sorolhatók a műfajok, amelyekben kipróbálta magát. Melyek ezeknek a stílusoknak a hangzásbeli sajátosságai, és miként lehetséges, hogy a felszíni különbségek ellenére mégis felismerhető mögöttük Taylor Swift alkotói kéznyoma? Húsz év zenei terméséből válogatva, összehasonlító elemzésnek vetjük alá Taylor Swift legnagyobb slágereit.

13:45-15:15
„When two people understand each other”
Zenei partnerek és a közös alkotás öröme

Bár Taylor Swift alkatánál fogva vérbeli szólista, dalainak jó részét nem egyedül írta, hanem olyan dalszerző-producerek közreműködésével, mint Nathan Chapman, Max Martin, Shellback, Jack Antonoff vagy Aaron Dessner. Hogyan zajlik az alkotófolyamat, kihámozható-e a dalokból az egyes producerek saját hangja, egyáltalán mit jelent, ha több szerző dolgozik ugyanazon a dalon – erről fog szólni az ötödik előadás, amelyben szóba fognak kerülni Taylor duettje is (Ed Sheerannel, Phoebe Bridgers-zel és másokkal).

16:00-17:30
„The future’s bright, dazzling”
Taylor Swift és a 21. század dalszerzői

Sokan kritizálják Taylor Swiftet, hogy csak követi a trendeket, dalaiban nincs semmi eredeti. Túl azon, hogy a mainstream popzenében az eredetiség elve nem lehet reális elvárás, az utóbbi években sorra tűntek fel remek fiatal előadók (Phoebe Bridgers, Gracie Abrams, Maisie Peters, Jensen McRae és mások), akikre jelentős hatást gyakorolt Taylor életműve. Valami egyedi minőség tehát mégis csak jellemző lehet a dalaira. Az utolsó előadáson a Taylor Swift nyomában járó fiatal alkotók dalait fogjuk tükörként használni, hogy megértsük a Swift-dalok működésének lényegét.


DuplaPresszó // Winkler Nóra és Lázár Domokos

2025. SZEPTEMBER 24. SZERDA, 19:00

DuplaPresszó Szemere Katával// Vendégek: Lázár Domokos (Esti Kornél, Lázár tesók, InDaHouse Alapítvány) és Winkler Nóra (műsorvezető, művészeti újságíró, árverésvezető)

A DuplaPresszó Szemere Katával című műsorban az újságíró két-két olyan művészt vagy alkotót, a kulturális, a gasztro-, valamint a tudományos élet izgalmas szereplőjét hívja meg, akit valamilyen látható vagy láthatatlan szál összeköt.

A szeptember 24-i beszélgetés mindkét vendégének életében fontos szerepet kapott, hogy nehéz sorsú gyerekeket, családokat segítsen. A jogász-szociológus Lázár Domokos az Esti Kornél és a Lázár tesók zenekarok zenésze, dalszövegírója, főállásban azonban forrásteremtési munkatárs az InDaHouse Hungarynél. Az egyesület csapata a borsodi falvakban élő, hátrányos helyzetű gyerekeknek tart hetente egyéni és csoportos fejlesztő foglalkozásokat. Céljuk, hogy ezek a fiatalok önmegvalósító, felelős, a saját sorsukat irányító felnőttekké váljanak, és mindezt a tudást-támogatást beépítsék a gyermekeik nevelésébe. Winkler Nóra rádiós és televíziós műsorvezető, művészeti újságíró, számtalan kiállítás tárlatvezetője. Készít podcastokat, moderál beszélgetéseket, az egyik alapítója és munkatársa az Artmagazinnak – sőt, 2000 óta árverésvezető is. Rendszeres közreműködik több jótékonysági szervezet adománygyűjtő árverésén, elsősorban a Bátor Tábor Alapítvánnyal szoros a kapcsolata. Az idén például a Zene Házában, a pécsi Ancora Contemporary Gallery eseményén, valamint a győri XIII. Kantharosz Gálán irányította a liciteket. A bevétel minden esetben a rászoruló gyerekeket segítette.

A jegy ára kétféle kekszet és egy pohár bort is tartalmaz.

A DuplaPresszóból podcast készül, így később is meghallgatható.


KULTÚRFLIPPER 2025 ŐSZ

Szingliség, a szépség kultusza, ún. női princípium, tökéletesség vs. tökéletlenség – 2025 őszén igazi nőtörténeti ikonokkal folytatódik az ISON irodalmi sorozata Ruff Orsolyával és Szeder Katával. Olyan jól ismert popkulturális jelenségeket alapul véve, mint Bridget Jones, a Barbie baba, A Szolgálólány meséje, vagy az idén 250 éve született Jane Austen, ezúttal is arra vagyunk kíváncsiak, miként váltak generációk világképét meghatározó művekké, szereplőkké, alkotókká. Mit árulnak el a korról, amiben születtek/játszódnak, mitől lettek igazán sikeresek és miért működnek még ma is.

Az ISON specialty kávézója és büféje a programkezdés előtt egy órával kinyit és kézműves italokkal illetve pékáruval várja a közönséget.

Bridget Jones

2025. SZEPTEMBER 25. CSÜTÖRTÖK, 18:30

„Általánosan elfogadott tény, hogy abban a pillanatban, mihelyt az életed egyik területe helyreáll, egy másik látványosan ízekre hullik.”

Bridget Jones első ránézésre nem is különbözhetne jobban a hagyományos irodalmi és filmes hősnőktől, mégis közel harminc éve töretlenül imádjuk.

De mi lehet vonzó egy láncdohányos, borissza, szerelmi és szakmai életében sete-suta facér nőben, aki miatt még 2025-ben is beülünk a moziba?

Hogyan változott a szingliség státusza az első kötet megjelenése óta, milyen új kihívások várnak ma egy egyedülálló nőre (és, ami azt illeti, egy férfira), mit mond a sorozat a fölénk tornyosuló és folyamatosan változó elvárásokról, és minden nehézsége ellenére (vagy épp azért) miért tudunk olyan könnyen azonosulni Bridget Jonesszal?

A KultúrFlipper szeptemberi estjén a Bridget Jones-könyvek és -filmek nyomán egyedülállóságról és változó szerepekről beszélget Ruff Orsolya és Szeder Kata.

Barbie

2025. OKTÓBER 29. SZERDA, 18:30

„Nőnek lenni gyakorlatilag megoldhatatlan feladat.”

Valamikor az ötvenes években az amerikai Ruth Handler ismerte fel, hogy a kislányok nem feltétlenül csecsemőket, sokkal inkábbfelnőtt nőket ábrázoló babákkal akarnak játszani. Így született meg a Barbie baba, amely milliókgyerekszobájábabeköltözve generációk nő- és önképét határozta meg.

De mit sugall Barbie alakja, ruházata, netán foglalkozása, mikortól vehetünk duci, színes bőrű vagy éppen űrhajós Barbie-t, és hogyan lett egy gyerekeknek szánt játékszerből feminista ikon? (Az lett egyáltalán?)

A KultúrFlipperoktóberi estjén a Barbie-titoknyomába ered Ruff Orsolya és Szeder Kata.

A szolgálólány meséje

2025. NOVEMBER 20. CSÜTÖRTÖK, 18:30

„AmikorA Szolgálólány meséjét írtam, semmi olyan nem került bele, ami valahol, valamikor ne történt volna már meg a való életben.”

Sokadik virágkorát éliMargaret Atwood klasszikusa, amely kényelmetlen képet fest egydisztópikus világról - különösen annak tudatában, hogy szerzője szerint a megírásához nem is kellett túlzottan a fantáziájára támaszkodnia.

De mit mesél adiktatúratermészetéről Gileád, hová vezet azidentitásteljes elvesztése, miben testesül meg ahatalom,miben rejlik végeredményben aszabadság, és hová tűnt ebben a világbana nők közötti szolidaritás?

A KultúrFlipper novemberi estjénA Szolgálólány meséjecímű regény és sorozat univerzumába merül alá Ruff Orsolya és Szeder Kata.

Jane Austen

2025. DECEMBER 16. KEDD, 18:30

„A tökéletesség látszatától viszolygom, és kihozza belőlem a komiszt.”

Kétszázötven éve született az angolszász irodalom egyiklegnépszerűbb szerzője, Jane Austen.

Szokták romantikus regények vagy éppen rózsaszín lánytörténetek írójaként emlegetni, deezen a címkén valószínűleg ő maga mulatna a legjobban.

Könyvei alapján egyéles szemű,felvágott nyelvű,intelligenséshumoros nőképe bontakozik ki, akinek megfigyelései még a 21. században is sokszor megállják a helyüket.

A KultúrFlipper 2025-ben könyvklubot indít, ahol végigolvassuk Austen mind a hat befejezett regényét (a könyvklubhoz bármikor és akár egyetlen alkalom erejéig is lehet csatlakozni!), ezen a decemberi estünkön pedig mérleget vonunk, hogy kiderüljön,miben rejlik vajon Jane Austen népszerűsége, ki a legikonikusabb Austen-hős (vagy épp -antihős!), és vajon melyik könyve kaphatná meg a leginkább időtálló jelzőt!


Analóg fotóworkshop gyerekeknek

2025. OKTÓBER 4. SZOMBAT, 10:00

Százéves kamerákkal a fény nyomában

Fedezd fel, hogyan indult a fotózás – nem telefonnal, hanem egy több, mint száz éves, hatalmas fa kamerával!

A workshopon játékosan merülünk el a képalkotás történetében: nem könyvből, hanem a saját szemünkkel látjuk, hogyan válik a fényből kép.

Ezután egymásról készítünk portrékat antik gépekkel: kipróbáljuk, milyen hatással van a fény színe, iránya és ereje az arcokra, és hogyan változik meg a hangulat pusztán a világítástól.

Mindenki fotósként és modellként is kipróbálhatja magát, így a kamera mindkét oldalát megismerheti.

A végén minden résztvevő elkészíti a saját instant, analóg fotóját, amit emlékbe haza is vihet. Nemcsak egy képpel, hanem egy valódi időutazás élményével gazdagodtok.

A workshopot Bera Viktor fotós, kulturális menedzser és fotótechnikatörténész vezeti.

Ajánlott 8 éves kortól, maximum 15 fő részére. Időtartam: kb. 3 óra.


Bolyki Sára & Várallyay Petra

2025. OKTÓBER 5. VASÁRNAP, 19:00

Bolyki Sárát és Várallyay Petrát számos zenei formációból ismerheti a közönség, world jazz duójuk már ismerősként tér vissza az ISON-ba.

A 2019-ben alakult formáció magyar, kelta, kaukázusi és balkáni népzenék által inspirált feldolgozásokat és saját darabokat játszik sok improvizációval, elsöprő erővel. Sára jazzénekesként a rögtönzés derűjét és szabadságát, népzenészként a sallangmentes és hiteles megszólalás melletti elköteleződést hozza magával, valamint különféle tradícionális pengetős hangszereit. Petra karakteres hegedülése egyszerre ritmus, dallam és harmónia. Zeneszerzői gondolkodása és a tőle megszokott perkusszív groove-ok a duó zenei világában is meghatározóak, biztos talajt teremtve a kreatív ötleteknek. Koncertjükön hangulatok, hangzások és hangolások színes kavalkádjára számíthatunk Sóvidéktől Mingréliáig, a középkortól napjainkig.

Bolyki Sára - ének, csonguri, csarango

Várallyay Petra - hegedű, ének


BÁBEL // Jón Kalman Stefánsson

2025. OKTÓBER 8. SZERDA, 18:30

Skandináv szövegelés Patat Bence műfordítóval és Száraz Eszter szerkesztő-rendezővel havonta az ISON-ban!

A mi Bábelünkben kerüljük a zűrzavart és nem építünk tornyot. Pont fordítva: lebontunk egy szöveget, hogy felépítsünk egy közös nyelvet. Az első alkalommal az izlandi Jón Kalman Stefánsson egy eddig még magyarra nem fordított szövege nyomán. A részvételhez nem kell izlandiul, feröeriül, norvégul vagy éppen dánul, észtül, finnül vagy svédül tudni. Elég, hogy ezeket a nyelveket Patat Bence műfordító ismeri és fordítja. Bence mellett az est állandó moderátora Száraz Eszter szerkesztő-rendező.

  • Alkalomról alkalomra más és más szerzők szövegeit fedezzük fel, rávilágítva érdekességekre, értelmezési módokra, interpretációs lehetőségekre. A műfordítás szépségeivel és nehézségeivel, asszociációkkal, kultúrtörténeti adalékokkal, háttérsztorikkal.

  • Két műfordító egymástól függetlenül, ugyanazt az eddig még magyarul soha meg nem jelent szöveget fordítja le, hogy aztán megnézzük, miben és mennyiben tér el egymástól a két változat. Ha eltér. Hányféle lehet egy szöveg, mennyit számít egy-egy jól eltalált jelző, más lesz-e a hangulata egy mondatnak akár egyetlen szótól is? Ki hogyan oldja meg a tájszólásból eredő fordítási nehézségeket, vagy „magyarosítja” a helyi, specifikus kultúrtörténeti vonatkozásokat?

  • 2025. október 8-án Jón Kalman Stefánsson egy eddig magyarul még nem létező szövegével foglalkozunk: Reykjavíkból velünk lesz Egyed Veronika, aki Jón Kalman Stefánsson másik magyar hangja. Vajon mennyiben tér el Patat Bence és Egyed Veronika fordítása egymástól, ha ugyanazon a szövegen dolgoznak?

  • Minden est végére meghívunk egy-egy másik művészeti ág képviselőjét is, aki a maga műfajában improvizálva fejezi ki, hogy őt miként inspirálta a szöveg, hogy lássuk, hogyan kapcsolódhat egymáshoz zene, képzőművészet, műfordítás. Az október 8-i alkalmon Remes Zsófia, a Soharóza tagja a soundpainting erejével közelít az esten vizsgált szöveghez.


Pac-Man és a sötét oldal: Nosztalgia újratöltve

2025. OKTÓBER 21. KEDD, 18:30

  • Játszottunk vele vagy sem, Pac-Man neve valószínűleg sokaknak ismerősen cseng. Ez az ikonikus arcade játék 2025 nyarán új életre kel: a Shadow Labyrinth egy sötét hangvételű, modern feldolgozásként gondolja újra az alapművet.

  • De vajon mekkora ereje van a nosztalgiának a videójátékok világában?

  • A Shadow Labyrinth azért is különleges, mert szétfeszíti a médiumok közötti kereteket: az eredeti arcade játék először kisfilmként (Circle címen), majd modern játékként jelenik meg újra.

  • Mit mond ez az evolúció a játéktörténet és a történetmesélés kapcsolatáról?

  • Az előadás a Pac-Man-jelenségen keresztül vizsgálja, hogyan hatottak ránk a videójátékok kulturálisan, valamint a modern adaptációk történetmesélő lehetőségeire fókuszál, különösen a nosztalgia erejére és a médiumok közötti átjárhatóságra.

  • Az est előadója Jancsovics Klaudia, aki videójátékkutatás témában az elsők között szerezte meg hazánkban a doktori címet. 2022-ben, amellett, hogy megtartotta az első game studies témájú szemináriumot a Szegedi Tudományegyetemen, a Tiszatáj vendégszerkesztőjeként hozzájárult ahhoz, hogy Magyarország legrégebb óta megjelenő irodalmi folyóiratában a game studies témakör is helyet kapjon. Tanulmányai jelentek meg többek között a Tiszatájban, a Literaturában, a Replay.The Polish Journal of Game Studies-ban, az Acta Ludologicában, valamint a Filológiai Közlönyben. Emellett több nemzetközi és magyar konferencia rendszeres résztvevője.


BÁBEL // Lars Saabye Christensen // ISON

2025. NOVEMBER 5. SZERDA, 18:30

Skandináv szövegelés Patat Bence műfordítóval és Száraz Eszter szerkesztő-rendezővel havonta az ISON-ban

A mi Bábelünkben kerüljük a zűrzavart és nem építünk tornyot. Pont fordítva: lebontunk egy szöveget, hogy felépítsünk egy közös nyelvet. A novemberi alkalmon Lars Saabye Christensen egy eddig még magyarra nem fordított szövege nyomán. A részvételhez nem kell izlandiul, feröeriül, norvégul vagy éppen dánul, észtül, finnül vagy svédül tudni. Elég, hogy ezeket a nyelveket Patat Bence műfordító ismeri és fordítja. Bence mellett az est állandó moderátora Száraz Eszter szerkesztő-rendező.

  • Alkalomról alkalomra más és más szerzők szövegeit fedezzük fel, rávilágítva érdekességekre, értelmezési módokra, interpretációs lehetőségekre. A műfordítás szépségeivel és nehézségeivel, asszociációkkal, kultúrtörténeti adalékokkal, háttérsztorikkal.

  • Két műfordító egymástól függetlenül, ugyanazt az eddig még magyarul soha meg nem jelent szöveget fordítja le, hogy aztán megnézzük, miben és mennyiben tér el egymástól a két változat. Ha eltér. Hányféle lehet egy szöveg, mennyit számít egy-egy jól eltalált jelző, más lesz-e a hangulata egy mondatnak akár egyetlen szótól is? Ki hogyan oldja meg a tájszólásból eredő fordítási nehézségeket, vagy „magyarosítja” a helyi, specifikus kultúrtörténeti vonatkozásokat?

  • Második Bábel estünkön, 2025. november 5-én a norvég szerző, Lars Saabye Christensen egy eddig még magyarra nem fordított szövegével foglalkozunk: Patat Bence műfordítóhoz és Száraz Eszter szerkesztő-rendezőhöz Fejérvári Boldizsár műfordító csatlakozik. Vajon mennyiben tér el Patat Bence és Fejérvári Boldizsár fordítása egymástól, ha ugyanazon a szövegen dolgoznak?

  • Minden est végére meghívunk egy-egy másik művészeti ág képviselőjét is, aki a maga műfajában improvizálva fejezi ki, hogy őt miként inspirálta a szöveg, hogy lássuk, hogyan kapcsolódhat egymáshoz zene, képzőművészet, műfordítás.

Az ISON specialty kávézója és büféje a programkezdés előtt egy órával kinyit és kézműves italokkal illetve pékáruval várja a közönséget.


ULPIUS? // Utas és Holdvilág parafrázis

2025. NOVEMBER 7. PÉNTEK, 19:00

Utas és holdvilág – az út folytatódik a regényen túl.

Egy különleges összművészeti estre hívunk, amelynek inspirációs forrása Szerb Antal Utas és holdvilág című regénye.

Ezúttal Ulpius Tamás útját kísérjük végig – nem a regény lapjain, hanem a túlvilágon, egy új, transzcendens perspektívából.

Az előadás központi témája Tamás öngyilkossága utáni gondolatainak és érzéseinek kibontása. A prózával átszőtt dalok és zeneművek álomszerű, delíriumos hangulatot teremtenek, amelyben a közönség is részese lehet az útkeresésnek: az élet értelméről, a visszatérés vágyáról, és a létezés mélyebb jelentéséről.

A 10–12 kortárs dal, prózarészletek és zenei improvizációk együtt egy olyan összművészeti élményt hoznak létre, amely egyszerre szórakoztat, inspirál és elgondolkodtat.

Közreműködők:

Szemenyei János – az egyik legsokoldalúbb magyar színész-énekes, aki prózai és zenés szerepekben egyaránt otthonosan mozog. Különleges érzékenységgel ötvözi a színházi jelenlétet és a zenei kifejezést, így előadásai mindig egyediek és magával ragadóak.

Weisz Nándor – ütőhangszerek

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar tagja, az InFusionTrio alapítója. Az új zenei perspektívák, elektronikus megoldások szerelmese.

Kertész Endre – cselló

A Bécsi Zeneakadémián végezte tanulmányait. Rendszeres zenésze Budapest színházainak, és klubéletének komoly és könnyűzenei formációival.

Grósz Zsuzsanna – zongora

Zongoraművész, színházi szakember és oktató. Színházakban különböző zenés darabok zongoristája, zenekar vezetője, zenei vezetője, kortárs zenei koncertek közreműködője. A NAVIA Project kortárs-világzenei zenekar alapítója.

Csengery Dániel – Zeneszerző

Többszörös díjnyertes, rendkívül sokoldalú zeneszerző és karmester. rt már kortárs zenekari darabokat, kórusokat, operákat, de számos film és színházi előadás zeneszerzője is volt. A koncert szólistái hosszú évek óta dolgoznak vele együtt számos színházi, filmes és kortárs zenei műveiben.

Az ISON specialty kávézója és büféje a programkezdés előtt egy órával kinyit és kézműves italokkal illetve pékáruval várja a közönséget.


JÉZUS és a ROCK AND ROLL // JumoDaddy // Johnny Cash

2025. NOVEMBER 11. KEDD, 18:30

„A hit hallásból van” – de mit jelent ez a rock and roll életformáló élményére nézve?

Mi esik élethimnuszainkból a divat és mi az örök területére? Lehet-e szent, ami profán? Milyen refrénekre bólogatunk, és mit árul el, ha a bálványok hallgatnak?

Házigazda: Horváth Gergely

Vendég: Horváth Gáspár (alias JumoDaddy)

Választott dal: Johnny Cash: Hurt

A JÉZUS és a Rock and roll LIVE sorozatban Horváth Gergely kulturális kommentátor és vendége közösen gondolják újra a popkultúra meghatározó pillanatait.

Meghívott vendégei alkalomról alkalomra olyan zenészek és művészek – legyenek hívők vagy sem –, akiknek alkotásaiban és megnyilatkozásaiban tetten érhető az igazságkeresés igénye, és személyes tapasztalataik alapján beszélnek arról, mit jelent a rock and roll az életvitelre nézve.

Az est első felében Horváth Gergellyel és vendégével a popkultúra meghatározó pillanatairól, a rock and roll és a hit kapcsolatáról, illetve ezek életformáló erejéről beszélgetünk. Szóba kerülnek személyes tapasztalatok, igazságkeresések és kulturális reflexiók.

Az est második felében közösen elemzünk egy-egy ikonikus dalt, amelyen keresztül mélyebben értelmezzük a popkultúra üzeneteit.

A november 11-i esemény dala: Johnny Cash - Hurt.

Horváth Gáspár, azaz JumoDaddy a magyar könnyűzenei színtér meghatározó dalszerző-producere, az Irie Maffia, Kelemen Kabátban és sok más előadó slágere fűződik a nevéhez. Tanult teológus, analitikus alkat, akinek underground elektronikus zenéit még Skrillex is játszotta.


Mások élete // Az igazi dolgok mindig a kocsmákban történnek?

2025. NOVEMBER 19. SZERDA, 18:30

Száraz Eszter szerkesztő-rendező munkája miatt mindig mások életével foglalkozott. Most is ezt teszi majd az ISON-ban, ahol kéthavonta beszélget a nagyközönség számára nem ismert,

h é t k ö z n a p i emberekkel.

Olyan vendégekkel, akiknek az élete szintén mások életéről szól és akiknek a történetein keresztül is láthatjuk, hogy mindannyiunk életére hatással van mások élete. Összeköt egy szál, ahogy a párhuzamosok is metszik egymást a végtelenben. Minden alkalommal két vendég érkezik, akiknek sorsa, története vagy éppen a munkája indirekt módon kapcsolódik egymáshoz.

A Mások élete estek teljes jegybevételét a társadalmi felelősségvállalás jegyében minden alkalommal egy-egy jótékonysági szervezetnek ajánljuk fel.

A novemberi est bevételét az Örökbe fogadok egy ovit Mozgalom kapja.

Az első Mások élete esten Pisztora Zsófia néprajzossal és Remsey Dávid grafikusművésszel fogunk kvaterkázni. Mindketten történetek sokaságát őrzik és mentik. Nem a kocsma a közös szál, ami összeköti őket, mégis sokat beszélünk majd a kocsmák szerepéről is a közösségek életében, merthogy:

"Az igazi dolgok mindig a kocsmákban történnek."

(Bohumil Hrabal)

Zsófi a szakdolgozatát egy vidéki kocsma közösségének kutatásából írta. Miközben azt is körüljárjuk, miért válhat tereppe és miért igazi kincsesbánya a kocsma és az ottani közösségek egy néprajzosnak, beszélgetünk arról, hogyan és miért fontos a történeteket újramesélni, "szájról szájra" adni, ahogy az etnográfusok is teszik. Miért kell megőrizni az emlékeket, életben kell-e tartani a múltat? Valóban a múltról szól a néprajztudomány? Zsófi néprajzosként és muzeológusként "gyűjti" mások történeteit és "örökségét", míg Dávid egy hatalmas kiterjedésű és monumentális örökséget maga után hagyó gödöllői művészdinasztia leszármazottjaként sorsul kapott egy évszázados családi hagyatékot. Mihez kezdünk az örökségekkel és mihez kezd ezekkel az utókor? Kötelességünk vagy szabad döntésünk a felmenők hagyatékával foglalkozni? Az utókor elvégzi a szelekciót vagy tudatosan irányíthatjuk, mi az, ami megmarad majd?

A kocsma és a művésztelep is közösségi tér, ahol együtt lehet lenni, információt cserélni, beszélgetni és pletykálni. Ez mind fontosabb is, mint maga az alkohol, ami sokszor csak ürügy. Vagy nem?

A Mások élete sorozat házigazdája:

Száraz Eszter a Színművészeti Egyetem dramaturg szakán diplomázott (2008), szerkesztő-riporterként, majd főszerkesztőként és rendezőként is számos televíziós és filmes műfajban dolgozott. Rengeteget forgatott terepen, valódi életeket látott igazán közelről, több társadalmi osztály sorsára rálátott, privát életterekben járhatott az ország különböző pontjain. Mások élete projekt címen több mint tíz éve dolgozik egy fotósorozaton is.


Bach-világegyetem // Fazekas Gergely előadása // ISON

Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia docense. Az ELTE Bölcsészkarán végzett magyar és filozófia tanulmányokat követően a Zeneakadémia Zenetudományi Tanszékén diplomázott 2006-ban, azóta tanít zenetörténetet az intézményben, ahol 2013-ban doktori fokozatot szerzett. J. S. Bach és a zenei forma két kultúrája című disszertációja 2018-ban könyv formában is megjelent. Alapítója a Zeneakadémia ifjúsági programjainak, a „Liszt-kukacok akadémiájának”, négy éven át főszerkesztője volt a Rózsavölgyi Kiadónak. Bach, Debussy és Kurtág György zenéjéről szóló szakmai tanulmányai angol, francia és magyar zenetudományi folyóiratokban jelentek meg, de rendszeresen ír nagyközönségnek szóló zenei publicisztikákat is. 2021-ben indult az ISON-ban Dalszerelőműhely című előadássorozata, amelynek keretében popdalokat elemez.

2025. november 22.
Szo, 11:00
Bach-világegyetem: Bach, az ember

2025. november 22.
Szo, 14:00
Bach-világegyetem: Bach és Isten

2025. november 22.
Szo, 16:00
Bach-világegyetem: Bach és az univerzum


CelloChill // Era Nova csellóegyüttes

2025. NOVEMBER 29. SZOMBAT, 20:00

Ahogy az év vége felé közeledünk, és a nappalok egyre rövidebbé válnak, az időjárás pedig komorabbra fordul, sokan érezzük, hogy a szorongás is fokozódik bennünk. De ezen a különleges estén lehetőségünk nyílik arra, hogy kiszakadjunk a mindennapok nyomasztó hangulatából és belemerüljünk egy olyan zenei világba, ahol a lélek megpihenhet és a gondolatok kisimulhatnak.

Az est középpontjában az Era Nova Csellóegyüttes áll, amely egyedülálló műsorával valódi lelki menedéket kínál. Az összeállításban reneszánsz, romantikus és kortárs művek csendülnek fel. Ezek a darabok finoman vezetnek át minket egy olyan világba, ahol a nyugalom és a harmónia uralkodik, lehetőséget adva a hallgatónak, hogy kiengedje a felgyülemlett feszültséget.

Az Era Nova Csellóegyüttes nem szokványos formáció: tagjai az Era Nova Kamarazenekar csellószólamából verbuválódtak össze. Három évnyi közös zenélés után olyan összhangot és egységes, mégis különleges hangzást értek el, amely minden fellépésüket felejthetetlenné teszi. Ezen az estén tehát nem csak egy koncertet hallgatunk meg, hanem egy valódi zenei utazáson vehetünk részt, ahol a múlt és a jelen találkozik, és együtt hoznak létre valami egészen újat és maradandót.

Csatlakozz hozzánk erre az emlékezetes estére, ahol a zene erejével találhatunk megnyugvást és feltöltődést, és engedjük, hogy a csellók mély, rezgő hangja a lelkünkig hatoljon.


BÁBEL // Karin Smirnoff

2025. DECEMBER 3. SZERDA, 18:30

Skandináv szövegelés Patat Bence műfordítóval és Száraz Eszter szerkesztő-rendezővel havonta az ISON-ban

A mi Bábelünkben kerüljük a zűrzavart és nem építünk tornyot. Pont fordítva: lebontunk egy szöveget, hogy felépítsünk egy közös nyelvet. A decemberi alkalmon Karin Smirnoff svéd szerző egy eddig még magyarra nem fordított szövege nyomán.

A részvételhez nem kell izlandiul, feröeriül, norvégul vagy éppen dánul, észtül, finnül vagy svédül tudni. Elég, hogy ezeket a nyelveket Patat Bence műfordító ismeri és fordítja. Bence mellett az est állandó moderátora Száraz Eszter szerkesztő-rendező.

  • Alkalomról alkalomra más és más szerzők szövegeit fedezzük fel, rávilágítva érdekességekre, értelmezési módokra, interpretációs lehetőségekre. A műfordítás szépségeivel és nehézségeivel, asszociációkkal, kultúrtörténeti adalékokkal, háttérsztorikkal.

  • Két műfordító egymástól függetlenül, ugyanazt az eddig még magyarul soha meg nem jelent szöveget fordítja le, hogy aztán megnézzük, miben és mennyiben tér el egymástól a két változat. Ha eltér. Hányféle lehet egy szöveg, mennyit számít egy-egy jól eltalált jelző, más lesz-e a hangulata egy mondatnak akár egyetlen szótól is? Ki hogyan oldja meg a tájszólásból eredő fordítási nehézségeket, vagy „magyarosítja” a helyi, specifikus kultúrtörténeti vonatkozásokat?

  • Harmadik Bábel estünkön, 2025. december 3-án a svéd szerző, Karin Smirnoff egy eddig még magyarra nem fordított szövegével foglalkozunk: Patat Bence műfordítóhoz és Száraz Eszter szerkesztő-rendezőhöz Dobosi Bea műfordító csatlakozik. Vajon mennyiben tér el Patat Bence és Dobosi Bea fordítása egymástól, ha ugyanazon a szövegen dolgoznak?

  • Minden est végére meghívunk egy-egy másik művészeti ág képviselőjét is, aki a maga műfajában improvizálva fejezi ki, hogy őt miként inspirálta a szöveg, hogy lássuk, hogyan kapcsolódhat egymáshoz zene, képzőművészet, műfordítás.


DuplaPresszó // Erdődy Orsolya és Horváth János Antal

2025. DECEMBER 4. CSÜTÖRTÖK, 19:00

DuplaPresszó Szemere Katával// Vendégek: Erdődy Orsolya (Budapesti Fesztiválzenekar, menedzser-igazgató) és Horváth János Antal (Loupe Színházi Társulás, író, rendező, művészeti vezető)

A DuplaPresszó Szemere Katával című műsorban az újságíró két-két olyan művészt vagy alkotót, a kulturális, a gasztro-, valamint a tudományos élet izgalmas szereplőjét hívja meg, akit valamilyen látható vagy láthatatlan szál összeköt. Az egyik legnevesebb magyar klasszikus zenei együttes, a Budapesti Fesztiválzenekar menedzser-igazgatója Erdődy Orsolya, akit a magyar kulturális élet tíz legmeghatározóbb női szereplője közé választott a Forbes Magyarország. Horváth János Antal pedig az egyik legfrissebb és legnépszerűbb független színházi társulat egyik alapítója, írója, rendezője és művészeti vezetője. A Loupe társadalmilag tabusított témákat dolgoz fel előadásaiban, amelyeket országosan ismert művészek játszanak el.

Mindkét együttest összeköti az igényesség, a hitelesség és az elhivatottság. Míg a Fesztiválzenekar megfordul a világ legnevesebb koncerttermeiben, ingyenes koncertet ad a Hősök terén évről évre, és támogatja a hátrányos helyzetű gyerekeket. A Loupe körbeutazza az országot, kiáll társadalmi ügyekért, adományt gyűjt nehéz helyzetben lévő fiataloknak. Horváth János Antal leginkább történetmesélőnek tartja magát. De hogyan működtethető két ennyire különböző, mégis fontos együttes? Többek között ezekről beszélgetünk decemberben.

A jegy ára kétféle POC - Peace of cake kekszet és egy pohár Rustica bort is tartalmaz.

A DuplaPresszóból podcast készül, így később is meghallgatható.


A betlehemi csillag // Zenés foglalkozás gyerekeknek

2025. DECEMBER 13. SZOMBAT, 9:30
2025. DECEMBER 13. SZOMBAT, 11:00

Az advent az évnek a legsötétebb, de a talán a legmeghittebb időszaka. A fényt ilyenkor nem a kinti világban, a természetben, hanem az ünnepekre való készülődésben keressük. A mese során végig járjuk a betlehemi csillag útját a messzeségtől egészen a jászolig és remélem, hogy a történet és a megtanult dalok még teljesebbé és meghittebbé teszik majd az otthoni közös ünneplést.A foglalkozást Oláh Marcell pszichológus, a Szent Efrém Férfikar tagja vezeti.

Ajánlott korhatár: 5-10 év
Jegyek: 3500 Ft/gyerek (18 év fölötti kísérőnek ingyenes)


Feleségként Szaúd-Arábiában / előadó: Várallyay Nóra

2025. DECEMBER 18. CSÜTÖRTÖK, 19:00

“Ez a történet annyira egyedülálló, annyira magával ragadó, és annyira erős a hatása, hogy ezt egyszer mindenkinek hallania kell. Sosem repült még el ilyen gyorsan 3 óra, és bőven hallgattuk volna tovább is. Nem is előadás, hanem ÉLMÉNY volt!!”

A nagysikerű előadás 14. alkalma következik!

7000 km-t stoppoltunk és vadkempingeztünk fundamentalista iszlám országokban a Közel-Keleten, miután a Szaúdi Királyság megnyitotta határait külföldi turisták számára 2019 őszén. Azelőtt kizárólag üzleti céllal lehetett látogatni az országot, így semmi információnk nem volt arról, mi zajlik a Világ legkonzervatívabb iszlám államának belsejében. A médiában olvastunk nyilvános kivégzésekről, a nők brutális elnyomásáról, és az olaj miatt mocskosul gazdaggá lett királyi családról. De mi a valóság, kik lakják Arábia végtelen sivatagjait?

Elsőként stoppoltuk át az addig teljesen zárt Szaúd-Arábiát.

  • Milyen érzés volt nőként beleolvadni egy szélsőségesen patriarchális társadalomba?

  • Kell-e félni az arab országokban?

  • Tényleg 4 felesége van egy szaúdi férfinak?

  • Milyen az igazi iszlám?

  • Finom a friss tevetej és tevehús?

  • Hogyan lehet felkészülni a teljes ismeretlenre?

Exkluzív, saját tapasztalatokon alapuló előadás egy páratlan közel-keleti utazásról, finoman átszőve társadalmi és vallási jellegzetességekkel, történelmi érdekességekkel.

Stoppos utunk “férjemmel” az Emirátusokon, Ománon, Szaúd-Arábián, Jordánián és Izraelen át vezetett.

Az előadás izgalmas, kalandos, tanulságos; egy szünettel együtt kb. 120 perces.

Az ISON specialty kávézója és büféje a programkezdés előtt egy órával kinyit, és kézműves italokkal illetve pékáruval várja a közönséget. A szünetben pedig a kedvenc arab-félszigeti teakülönlegességemmel készülünk Nektek!


ULPIUS? // Utas és Holdvilág parafrázis

2025. DECEMBER 19. PÉNTEK, 19:00

Utas és holdvilág – az út folytatódik a regényen túl.

Egy különleges összművészeti estre hívunk, amelynek inspirációs forrása Szerb Antal Utas és holdvilág című regénye.

Ezúttal Ulpius Tamás útját kísérjük végig – nem a regény lapjain, hanem a túlvilágon, egy új, transzcendens perspektívából.

Az előadás központi témája Tamás öngyilkossága utáni gondolatainak és érzéseinek kibontása. A prózával átszőtt dalok és zeneművek álomszerű, delíriumos hangulatot teremtenek, amelyben a közönség is részese lehet az útkeresésnek: az élet értelméről, a visszatérés vágyáról, és a létezés mélyebb jelentéséről.

A 10–12 kortárs dal, prózarészletek és zenei improvizációk együtt egy olyan összművészeti élményt hoznak létre, amely egyszerre szórakoztat, inspirál és elgondolkodtat.

Közreműködők:

Szemenyei János – az egyik legsokoldalúbb magyar színész-énekes, aki prózai és zenés szerepekben egyaránt otthonosan mozog. Különleges érzékenységgel ötvözi a színházi jelenlétet és a zenei kifejezést, így előadásai mindig egyediek és magával ragadóak.

Weisz Nándor – ütőhangszerek

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar tagja, az InFusionTrio alapítója. Az új zenei perspektívák, elektronikus megoldások szerelmese.

Kertész Endre – cselló

A Bécsi Zeneakadémián végezte tanulmányait. Rendszeres zenésze Budapest színházainak, és klubéletének komoly és könnyűzenei formációival.

Grósz Zsuzsanna – zongora

Zongoraművész, színházi szakember és oktató. Színházakban különböző zenés darabok zongoristája, zenekar vezetője, zenei vezetője, kortárs zenei koncertek közreműködője. A NAVIA Project kortárs-világzenei zenekar alapítója.

Csengery Dániel – Zeneszerző

Többszörös díjnyertes, rendkívül sokoldalú zeneszerző és karmester. rt már kortárs zenekari darabokat, kórusokat, operákat, de számos film és színházi előadás zeneszerzője is volt. A koncert szólistái hosszú évek óta dolgoznak vele együtt számos színházi, filmes és kortárs zenei műveiben.


Előszilveszter a StEFREMmel

2025. DECEMBER 30. KEDD, 19:00

Ismét az ISON-ban tartja szokásos óévbúcsúztató koncertjét a StEFREM.

Ismét az ISON-ban tartja szokásos óévbúcsúztató koncertjét a StEFREM. Az előszilveszteri program egy igazi „best of” válogatás az együttes repertoárjából. Acapella svájci bicskaként a különböző népek karácsonyi énekeitől kezdve a könnyed szórakozást ígérő saját feldolgozásokig mindent megvillantanak, ami a közönség és az együttes számára emlékezetessé és felejthetetlenné tette az idei évet. A kétrészes koncerten közös énekléssel, koccintással és csodálatos zenékkel hazavárják a közönséget a Hársfa utcai otthonukba, az ISON-ba.


BÁBEL // Sofi Oksanen

2026. JANUÁR 21. SZERDA, 18:30

Skandináv szövegelés Patat Bence műfordítóval és Száraz Eszter szerkesztő-rendezővel havonta az ISON-ban

A mi Bábelünkben kerüljük a zűrzavart és nem építünk tornyot. Pont fordítva: lebontunk egy szöveget, hogy felépítsünk egy közös nyelvet. A januári alkalommal a finn Sofi Oksanen egy eddig még magyarra nem fordított szövege nyomán. A részvételhez nem kell izlandiul, feröeriül, norvégul vagy éppen dánul, észtül, finnül vagy svédül tudni. Elég, hogy ezeket a nyelveket Patat Bence műfordító ismeri és fordítja. Bence mellett az est állandó moderátora Száraz Eszter szerkesztő-rendező.

  • Alkalomról alkalomra más és más szerzők szövegeit fedezzük fel, rávilágítva érdekességekre, értelmezési módokra, interpretációs lehetőségekre. A műfordítás szépségeivel és nehézségeivel, asszociációkkal, kultúrtörténeti adalékokkal, háttérsztorikkal.

    (A vizsgált szövegek szerzői a Bábel-esteken nincsenek jelen.)

  • Két műfordító egymástól függetlenül, ugyanazt az eddig még magyarul soha meg nem jelent szöveget fordítja le, hogy aztán megnézzük, miben és mennyiben tér el egymástól a két változat. Ha eltér. Hányféle lehet egy szöveg, mennyit számít egy-egy jól eltalált jelző, más lesz-e a hangulata egy mondatnak akár egyetlen szótól is? Ki hogyan oldja meg a tájszólásból eredő fordítási nehézségeket, vagy „magyarosítja” a helyi, specifikus kultúrtörténeti vonatkozásokat?

  • 2026. január 21-én Sofi Oksanen egy eddig magyarul még nem létező szövegével foglalkozunk: vendégünk lesz Bába Laura műfordító, aki Sofi Oksanen másik magyar hangja. Vajon mennyiben tér el Patat Bence és Bába Laura fordítása egymástól, ha ugyanazon a szövegen dolgoznak?

  • Minden est végére meghívunk egy-egy másik művészeti ág képviselőjét is, aki a maga műfajában improvizálva fejezi ki, hogy őt miként inspirálta a szöveg, hogy lássuk, hogyan kapcsolódhat egymáshoz zene, képzőművészet, műfordítás.

A január 21-i alkalmon Győri Noémi fuvolaművész Londonból látogat haza, és a zenei improvizáció és saját nézőpontja által közelít az esten vizsgált szöveghez.

Az ISON specialty kávézója és büféje a programkezdés előtt egy órával kinyit és kézműves italokkal illetve pékáruval várja a közönséget.


Mások élete // Nosztalgia vagy trauma?

2026. FEBRUÁR 4. SZERDA, 18:30

Száraz Eszter szerkesztő-rendező munkája miatt mindig mások életével foglalkozott. Most is ezt teszi majd az ISON-ban, ahol kéthavonta beszélget a nagyközönség számára nem ismert, hétköznapi emberekkel.

Olyan vendégekkel, akiknek az élete szintén mások életéről (is) szól és akiknek a történetein keresztül láthatjuk, hogy mindannyiunk életére hatással van mások élete. Összeköt egy szál, ahogy a párhuzamosok is metszik egymást a végtelenben. Valahol.

Minden alkalommal két vendég érkezik, akiknek sorsa, története vagy éppen a munkája indirekt módon kapcsolódik egymáshoz. Na meg persze mások életéhez.


Bach-világegyetem 2.0 // Fazekas Gergely előadása

A klasszikus zenére hajlamosak vagyunk úgy tekinteni, mintha képes lenne megőrizni tisztaságát a politika sarától, mintha egy szűzi érintetlenségű, transzcendens világnak volna a hangzó megtestesülése. Bár jó lenne ebben hinni, a helyzet sajnos úgy áll, hogy a politika minden korban, így a 18. század elején is mélyen meghatározta a zeneszerzők életét (Bachét is), és valamennyi korszak a saját ideológiai elképzelése szerint alakította a zenéről szóló képét (a Bachéról szólót is).

A klasszikus zenére hajlamosak vagyunk úgy tekinteni, mintha képes lenne megőrizni tisztaságát a politika sarától, mintha egy szűzi érintetlenségű, transzcendens világnak volna a hangzó megtestesülése. Bár jó lenne ebben hinni, a helyzet sajnos úgy áll, hogy a politika minden korban, így a 18. század elején is mélyen meghatározta a zeneszerzők életét (Bachét is), és valamennyi korszak a saját ideológiai elképzelése szerint alakította a zenéről szóló képét (a Bachéról szólót is). Az előadásban meg fogjuk nézni, hogy Bach miként navigált saját korának politikai útvesztőiben és ez hogyan hatott a zenéjére, de kitérünk arra is, hogy a 19. századi német nacionalizmus, majd a 20. századi totalitárius és demokratikus rendszerek milyen irányokban módosították Bachról alkotott képünket.

Bach-világegyetem 2.0 - Fazekas Gergely egész napos előadássorozata az ISON-ban 2026. március 21-én

2026-ban nem lesz kerek évfordulója sem Bach születésének, sem Bach halálának. De ahhoz, hogy Bach alakjával és zenéjével foglalkozzunk, szerencsére nincs szükség semmilyen apropóra: minden év Bach-év. 2025 márciusában, születésének 340. évfordulója alkalmából Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára tartott háromrészes előadássorozatot az ISON-ban, s ezt folytatva Bach születésének 341. évfordulóján, 2026. március 21-én újabb három előadásban viszi közelebb az érdeklődőket az emberi kultúra legjelentősebb szellemeinek egyikéhez. Meg fogjuk vizsgálni, hogy miként hatott Bachra a 18. századi politika, és hogyan használták Bachot politikai célokra a halálát követő évszázadokban, megnézzük, milyen viszony fűzte az előadóművészekhez, és a későbbi korok előadóművészei hogyan viszonyultak hozzá, végül pedig zenéjének legizgalmasabb és legabsztraktabb rétegét, polifon gondolkodásának működését próbáljuk megérteni.

Minden előadásra külön kell jegyet váltani.

A nap menetrendje:

  • 11.00–12.30 Bach és a politika

  • 14.00–15.30 Bach és az előadóművészek

  • 16.00–17.30 Bach és a polifónia titkai

Az ISON specialty kávézója és büféje a programkezdés előtt egy órával kinyit és kézműves italokkal illetve pékáruval várja a közönséget.


Virrasztás // A StEFREMmel

2026. ÁPRILIS 2. CSÜTÖRTÖK, 22:00

A Nagyhét keresztény szertartásainak két évezrede központi eleme a virrasztás: az utolsó vacsora után Jézus Krisztus az Olajfák hegyére hívta imádkozni tanítványait, de ők nem tudtak éberek maradni és virrasztani a Mesterükkel. A nagyheti lamentáció liturgiája drámaian mutatja be, ahogy Jézus egyedül készül a halálra, alvó tanítványai körében.

Rendhagyó, nagycsütörtöki virrasztó-koncertet ad a StEFREM az ISON-ban, ahol Krisztus szenvedését különböző aspektusokból megmutató repertoárt elevenítenek meg. A különleges koncerten bizánci rítusú és nyugati énekek egyaránt felhangzanak.

Április 17-én este 10 órától 70 percen át tart az elcsendesülés, elmélyülés, megmerítkezés a csodás zenékben, majd az est és a virrasztás zárásaként bort és kenyeret osztunk a résztvevőknek.

A SZERVEZŐK AZ IDŐPONT ÉS A PROGRAMVÁLTOZTATÁS JOGÁT FENNTARTJÁK!

Megosztás

Ár: 2 300 Ft-tól - 14 000 Ft-ig

ONLINE JEGYVÁSÁRLÁS

Kapcsolódó témák:

Bor Apetite - Sétáló borkóstoló a hévízi Bonvitalban
Gyulai őszi wellness kikapcsolódás teljes panziós akcióval!
Bor Apetite - Sétáló borkóstoló a hévízi Bonvitalban
Gyulai őszi wellness kikapcsolódás teljes panziós akcióval!
Bor Apetite - Sétáló borkóstoló a hévízi Bonvitalban
Gyulai őszi wellness kikapcsolódás teljes panziós akcióval!
Bor Apetite - Sétáló borkóstoló a hévízi Bonvitalban
Gyulai őszi wellness kikapcsolódás teljes panziós akcióval!

érdekelnek a hirdetési lehetőségeink?

Kérlek, küldj e-mailt az info@programturizmus.hu címre!

Legjobb élmények

Őszi Oldtimer Show! 500 válogatott oldtimer jármű! 100 évnél öregebb motorkerékpárok és fakerekű autók!