Óriási élmények egy mini világban!
Óriási élmények egy mini világban!
Panorámautazás, libegjen velünk a város felett!
Panorámautazás, libegjen velünk a város felett!
Panorámautazás a Dunától a Budai Várig.
Panorámautazás a Dunától a Budai Várig.

A Budavári Sikló (korábban Budai Hegypálya) egy különleges vasút, Budapest I. kerületében a Budavári Palota megközelítésének egyik eszköze, Budapest Duna-parti látképének szerves részeként 1987 óta az UNESCO Világörökség listájában is szerepel, mint Budapest Duna-parti látképének egyik meghatározó eleme. A Széchenyi lánchíd budai hídfőjénél, az Alagút Duna-parti torkolata közelében van az alsó állomása, a felső pedig a budavári palota és a Sándor-palota között. A pálya hosszúsága 95 méter. Az alsó és felső állomás közti szintkülönbség 50 méter.

Honlap: www.bkv.hu
E-mail cím: [bkv@b...megnézem]
Kontakt személy: +3614616500
Cím: Budapest I. kerület , Széchenyi Lánchíd, Budai hídfő

A Sikló története

Az eredetileg gőzüzemű Siklót Széchenyi Ödönnek, Széchenyi István gróf fiának a kezdeményezésére építették 1868 és 1870 között. Széchenyi Ödön a Lyonban látott példa nyomán tette meg javaslatát, hogy a Várhegy lejtőjére gőzhajtással működtetett kötélvontatású vasút épüljön. A terveket Wohlfahrt Henrik készítette. 1870. március 2-án avatták fel második ilyen szerkezetként Európában. Hetvenöt éven át jól működött a különleges közlekedési eszköz, csodálatos panorámát kínálva a város pesti oldaláról. Nagy forgalmat bonyolított le: 1873-ban már 1,5 millió utast szállított. A várban csak 1928-ban indult meg az autóbusz-közlekedés, de addigra a turisták megkedvelték, így forgalma nem csökkent.A második világháborúban súlyosan megrongálódott, a felső épületet és az ottani kocsit légibomba pusztította el, az alsó épület és a gőzgép épen maradt.

A helyreállítás helyett a BSZKRT 1948-49-ben a sikló romjait eltakarította, berendezéseit széthordatta, mivel a budai várnegyed közlekedését autóbuszokkal kívánta megoldani. Üzemelése az 1985. évi teljes körű rekonstrukcióig szünetelt. Ez idő alatt több elképzelés is napvilágot látott: 1962-ben építését vették tervbe, a következő évben mozgólépcsővel helyettesítették volna, majd 1965-ben ismét fel kívánták újítani, ami végül lekerült a napirendről. Ezt követően alakult meg az ú.n. „Sikló Bizottság”, melynek köszönhetően terv készült a helyreállításról, amit a kormány gazdasági bizottsága 1968-ban jóvá is hagyott. Ennek ellenére 1972-ig nem történt semmi, ekkor újabb terv készült, amit 6 év szünet követett. 1978-ban ismét készült egy terv, majd két év múlva még egy. Végül a felújítást egy „társadalmi munkában készült terv” alapján a BKV-ra bízták. 1975. április 4-től az átadásig Ikarus 211-es típusú autóbuszokkal pótolták, melyek a Clark Ádám tér és a Budavári Palota között jártak "V" jelzéssel.

A Siklót hosszas várakozás után 1986. június 4-én nyitották meg ismét. Napjainkban az utaslétszám évi 500 ezer és 1 millió közöttire tehető. 

Technikai részletek

  • A Sikló két kocsija inga jelleggel van összekötve. Miközben az egyik kocsi felfelé indul; a másik lefelé szállít utasokat. Kocsinként egyszerre 24 utast tud szállítani.
  • A jelenlegi szerkezet 3 m/s sebességűre lett kiépítve; de ezt a tempót 1988-ban az utasok kérésére a felére csökkentették.
  • A Sikló is normál nyomtávolságú (1435 mm) vasúti jármű. A mai járművek alvázait régi BHÉV alkatrészekből építették; a csapágyfedelek feliratai is erről tanúskodnak.
  • Az eredeti gőzüzemű gépház az alsó végállomáson volt. A szerkezetet jelenleg egy elektromos motor működteti a felső végállomás alatti gépteremből.
  • A mai kocsinak neve és pályaszáma is van. Az Alagút felőli északi pályán a BS 1 – Margit; a déli oldalon a BS 2 – Gellért közlekedik.
  • A jármű a megnyitás óta naponta 7.30 és 22 óra között szállítja az utasokat. Minden páratlan hét hétfőjén karbantartást végeznek a szakemberek, de ilyenkor is a téli időszakban 15 órakor, forgalmasabb időben 9 óra környékén már igénybe vehető a közlekedési eszköz.
  • A kéthetenként esedékes karbantartáson kívül tavasszal és ősszel általában 5-5 napra áll le a közlekedés, hogy az aktuális munkákat el tudják végezni.

Árak

  • Menetjegy 1 200 Ft
  • Retúrjegy 1 800 Ft
  • Gyermekjegy 3-14 éves korig 700 Ft
  • Gyermek retúrjegy 3-14 éves korig 1 100 Ft
  • Csoportos menetjegy 10 fő felett 15-18 éves korig 700 Ft
  • Csoportos retúrjegy 10 fő felett 15-18 éves korig 1 100 Ft
  • A Budavári Sikló használata 3 éves kor alatt díjmentes.
  • Nyugdíjas és egyéb utazási kedvezmény nem vehető igénybe.

Utazási feltételek

A Sikló csak a helyszínen, a Sikló pénztárában váltott jeggyel vehető igénybe. A jegy  egy hegymeneti vagy egy lejtmeneti utazásra jogosít, és a váltásától számított egy évig érvényes. Váltható még menettérti jegy is, ez mindkét irány egyszeri használatára jogosít. A BKV Zrt. egyéb jegyei és bérletei, utazási igazolványok és az egyéb, díjmentességre jogosító okmányok – a lejjebb megadottakat kivéve – a Siklóra nem érvényesek!

A jegyet a peronzáron való áthaladáskor érvényesíteni kell a jegyérvényesítő készülékkel. A jegyet érvényesítés után másra nem szabad átruházni, az utazás időtartama alatt, illetve az állomás elhagyásáig meg kell őrizni és ellenőrzéskor az ellenőrnek át kell adni.

Az utazásban résztvevőknek - műszaki okok miatt - mindkét állomáson, minden esetben ki kell szállniuk, még akkor is, ha menettérti jeggyel utaznak. Ilyen esetben a felszállóhelyen újból sorba kell állniuk.

A Sikló-jegyek visszaváltása csak műszaki hiba, áramszünet vagy egyéb, külső ok miatt lehetséges. Ha emiatt visszaváltásra van szükség, akkor a BKV Zrt. a teljes jegyárat visszatéríti.

Gyermekek 3 éves kor alatt díjtalanul, 3 éves kortól a 15 éves kor betöltését megelőző napig gyermekjeggyel utazhatnak. Legalább 10 fő, érvényes diákigazolvánnyal rendelkező 15-18 éves (a 15. életév betöltésétől a 19. életév betöltését megelőző napig) diákokból álló csoport tagjai kedvezményes jegyet válthatnak. 19 éves és idősebb utasaink teljes árú jeggyel utazhatnak.

6 éven aluli gyermekek csak felnőtt kíséretében utazhatnak a Siklón. Egy felnőtt legfeljebb kettő, két éven aluli gyermeket vihet magával.

Nyugdíjas kedvezmény a Siklón történő utazáshoz nem vehető igénybe.

A Siklón kerékpár nem szállítható.

Élőállat szállítása nem engedélyezett.

Nyitva tartás:

Minden nap 7:30 - 22:00 (pénztár zárás 21:50-kor)
Folyamatos üzemben 5-10 percenként, utas igény szerint.

Megközelíthetőség

1013 Budapest, I. kerület, Clark Ádám tér - Szent György tér

A Lánchíd budai hídfőjénél, az Alagút mellett található a Sikló alsó állomása, a felső pedig a Budavári Palota és a Sándor-palota között.

Alsó állomása a 16-os, 86-os és 105-ös jelzésű autóbuszokkal közelíthető meg. A Felső állomása a 16-os, 16A és 116-os autóbuszokkal érhető el.

Üzemszünet

Páratlan hetek hétfőjén a karbantartás ideje alatt zárva, kivéve, ha ezek munkaszüneti-vagy ünnepnapokra esnek. Ebben az esetben a karbantartási munkák a munkaszüneti-és ünnepnapokat követő első munkanapon kerülnek elvégzésre.

A nyitva tartásról az alábbi telefonszámon érdeklődhetnek: 06 1 201 9128


2017.01.01. - 2017.12.31.

Megjegyzés az időpontokhoz:

Páratlan hetek hétfőjén karbantartás miatt zárva.

KeSzeCsüSzoVa
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3
Budavári Sikló, különleges panoráma kirándulás a Budai Várnegyedbe

Programajánlat

BKV autóbusz bérlés, különjárat rendelés, VOLVO különbuszok bérlése
BKV autóbusz bérlés, VOLVO különbuszok bérlése
  • Budapest
  • VII. kerület
2017.01.01. - 12.31.