Turizmus Program

Kastély élmények

Vénasszonyok nyara a Balatonnál

Hévízi luxus pihenés

Hajókirándulások

TOP 100 úticél

Hirdetőknek

Őszí wellness Hévíz felnőttbarát szállodájában gasztronómiai élményekkel
Bor- és Gasztrofesztivál Hajdúszoboszló
Őszí wellness Hévíz felnőttbarát szállodájában gasztronómiai élményekkel
Bor- és Gasztrofesztivál Hajdúszoboszló
Őszi programajánló online jegyvásárlási lehetőséggel
Őszi programajánló online jegyvásárlási lehetőséggel

Budavári Sikló, különleges panoráma kirándulás a Budai Várnegyedbe

2025.01.01. (szerda) - 2025.12.31. (szerda)

A Budavári Sikló egy különleges vasút Budapest első kerületében. A Budavári Palota megközelítésének egyik eszköze. Budapest Duna-parti látképének szerves részeként 1987 óta az UNESCO Világörökség listájában is szerepel, mint annak egyik meghatározó eleme. A Széchenyi lánchíd budai hídfőjénél, az Alagút Duna-parti torkolata közelében van az alsó állomása, a felső pedig a Budavári Palota és a Sándor-palota között. A pálya hosszúsága 95 méter. Az alsó és felső állomás közti szintkülönbség 50 méter.
Budavári Sikló, különleges panoráma kirándulás a Budai Várnegyedbe

Kapcsolat, elérhetőség

Szeretné aktiválni elérhetőségeit az oldalon?

Partner információ

Utazási feltételek

A Sikló csak a helyszínen, a Sikló pénztárában váltott jeggyel vehető igénybe. A jegy  egy hegymeneti vagy egy lejtmeneti utazásra jogosít, és a váltásától számított egy évig érvényes. Váltható még menettérti jegy is, ez mindkét irány egyszeri használatára jogosít. A BKV egyéb jegyei és bérletei, utazási igazolványok és az egyéb, díjmentességre jogosító okmányok – a lejjebb megadottakat kivéve – a Siklóra nem érvényesek!

A jegyet a peronzáron való áthaladáskor érvényesíteni kell a jegyérvényesítő készülékkel. A jegyet érvényesítés után másra nem szabad átruházni, az utazás időtartama alatt, illetve az állomás elhagyásáig meg kell őrizni és ellenőrzéskor az ellenőrnek át kell adni.

Az utazásban résztvevőknek - műszaki okok miatt - mindkét állomáson, minden esetben ki kell szállniuk, még akkor is, ha menettérti jeggyel utaznak. Ilyen esetben a felszállóhelyen újból sorba kell állniuk.

A Siklón kerékpár nem szállítható.

A Budavári Siklón kutya tiszta állapotban, pórázon és szájkosárral szállítható, de számukra külön teljes árú menetjegy váltása szükséges.

Nyitva minden nap 08:00 – 22:00 között.

A jegyváltás utolsó időpontja: 21:50

Üzemszünet:

Karbantartás minden páratlan hét hétfőjén, kivéve, ha az munkaszüneti-vagy ünnepnapra esik. Ebben az esetben a karbantartási munkákat a munkaszüneti-és ünnepnapokat követő első munkanapon végzik el.

A Sikló völgyállomása a Clark Ádám téren, a Lánchíd budai hídfőjénél, az Alagút mellett található.

A hegyállomás a Szent György téren, a Budavári Palota és az Elnöki palota között helyezkedik el.

A Clark Ádám tér a 16-os és 105-ös jelzésű autóbuszokkal, valamint a 19-es és 41-es villamosokkal közelíthető meg.

A felső állomása a 16-os, 16A és 116-os autóbuszokkal érhető el.

Teljes árú retúrjegy: 5 000 Ft

Kedvezményes árú retúrjegy (3-14 éves korig*): 2 000 Ft

Családi napijegy: 12 000 Ft

A Családi napijegyet 2 teljes árú és 3 kedvezményes árú retúrjeggyel utazó család vásárolhatja meg.

A jegy egy hegy és egy völgy irányú utazásra jogosít. Az esetlegesen fel nem használt irány a Teljes árú és a Kedvezményes árú retúrjegy esetén a vásárlás napjától egy évig, míg a Családi napijegy a vásárlás napján a nyitvatartási idő végéig érvényes.

A Budavári Sikló használata 3 éves kor alatt díjmentes.

Nyugdíjas és egyéb utazási kedvezmény nem vehető igénybe.


A Sikló története

Az eredetileg gőzüzemű Siklót Széchenyi Ödönnek, Széchenyi István gróf fiának a kezdeményezésére építették 1868 és 1870 között. Széchenyi Ödön a Lyonban látott példa nyomán tette meg javaslatát, hogy a Várhegy lejtőjére gőzhajtással működtetett kötélvontatású vasút épüljön. A terveket Wohlfahrt Henrik készítette. 1870. március 2-án avatták fel második ilyen szerkezetként Európában. Hetvenöt éven át jól működött a különleges közlekedési eszköz, csodálatos panorámát kínálva a város pesti oldaláról. Nagy forgalmat bonyolított le: 1873-ban már 1,5 millió utast szállított. A várban csak 1928-ban indult meg az autóbusz-közlekedés, de addigra a turisták megkedvelték, így forgalma nem csökkent.A második világháborúban súlyosan megrongálódott, a felső épületet és az ottani kocsit légibomba pusztította el, az alsó épület és a gőzgép épen maradt.

A helyreállítás helyett a BSZKRT 1948-49-ben a sikló romjait eltakarította, berendezéseit széthordatta, mivel a budai várnegyed közlekedését autóbuszokkal kívánta megoldani. Üzemelése az 1985. évi teljes körű rekonstrukcióig szünetelt. Ez idő alatt több elképzelés is napvilágot látott: 1962-ben építését vették tervbe, a következő évben mozgólépcsővel helyettesítették volna, majd 1965-ben ismét fel kívánták újítani, ami végül lekerült a napirendről. Ezt követően alakult meg az ú.n. „Sikló Bizottság”, melynek köszönhetően terv készült a helyreállításról, amit a kormány gazdasági bizottsága 1968-ban jóvá is hagyott. Ennek ellenére 1972-ig nem történt semmi, ekkor újabb terv készült, amit 6 év szünet követett. 1978-ban ismét készült egy terv, majd két év múlva még egy. Végül a felújítást egy „társadalmi munkában készült terv” alapján a BKV-ra bízták. 1975. április 4-től az átadásig Ikarus 211-es típusú autóbuszokkal pótolták, melyek a Clark Ádám tér és a Budavári Palota között jártak "V" jelzéssel.

A Siklót hosszas várakozás után 1986. június 4-én nyitották meg ismét. Napjainkban az utaslétszám évi 500 ezer és 1 millió közöttire tehető.

Technikai részletek

    A Sikló két kocsija inga jelleggel van összekötve. Miközben az egyik kocsi felfelé indul; a másik lefelé szállít utasokat. Kocsinként egyszerre 24 utast tud szállítani.
    A jelenlegi szerkezet 3 m/s sebességűre lett kiépítve; de ezt a tempót 1988-ban az utasok kérésére a felére csökkentették.
    A Sikló is normál nyomtávolságú (1435 mm) vasúti jármű. A mai járművek alvázait régi BHÉV alkatrészekből építették; a csapágyfedelek feliratai is erről tanúskodnak.
    Az eredeti gőzüzemű gépház az alsó végállomáson volt. A szerkezetet jelenleg egy elektromos motor működteti a felső végállomás alatti gépteremből.
    A mai kocsinak neve és pályaszáma is van. Az Alagút felőli északi pályán a BS 1 – Margit; a déli oldalon a BS 2 – Gellért közlekedik.
   

Megjelenés forrása: ajánlat weboldala

A SZERVEZŐK AZ IDŐPONT ÉS A PROGRAMVÁLTOZTATÁS JOGÁT FENNTARTJÁK!

Megosztás

Kapcsolódó témák:

érdekelnek a hirdetési lehetőségeink?

Kérlek, küldj e-mailt az info@programturizmus.hu címre!

Kapcsolat, elérhetőség

Szeretné aktiválni elérhetőségeit az oldalon?

Partner információ

érdekelnek a hirdetési lehetőségeink?

Kérlek, küldj e-mailt az info@programturizmus.hu címre!

Legjobb élmények