Budavári Sikló, különleges panoráma kirándulás a Budai Várnegyedbe
Újraindul az elektromos autók állami támogatása Június 14 - től lehet pályázni a támogatásra!
Újraindul az elektromos autók állami támogatása Június 14 - től lehet pályázni a támogatásra!
Irány Székesfehérvár! Kedvezménykártya szállóvendégeknek.
Irány Székesfehérvár! Kedvezménykártya szállóvendégeknek.
Hévízi nyaralás a BONVITAL WELLNESS & GASTRO HOTEL  felnőttbarát szállodában
Hévízi nyaralás a BONVITAL WELLNESS & GASTRO HOTEL  felnőttbarát szállodában
Nyári programok online jegyvásárlási lehetőséggel.
Nyári programok online jegyvásárlási lehetőséggel.

Budavári Sikló, különleges panoráma kirándulás a Budai Várnegyedbe


A Budavári Sikló egy különleges vasút Budapest első kerületében. A Budavári Palota megközelítésének egyik eszköze. Budapest Duna-parti látképének szerves részeként 1987 óta az UNESCO Világörökség listájában is szerepel, mint annak egyik meghatározó eleme. A Széchenyi lánchíd budai hídfőjénél, az Alagút Duna-parti torkolata közelében van az alsó állomása, a felső pedig a Budavári Palota és a Sándor-palota között. A pálya hosszúsága 95 méter. Az alsó és felső állomás közti szintkülönbség 50 méter.

KEDVES LÁTOGATÓ!
Felhívjuk figyelmét, hogy ennek a megjelenésnek jelenleg NINCS ÉRVÉNYES IDŐPONTJA portálunkon, ezért az itt közölt tartalom már lehet, hogy NEM AKTUÁLIS! Friss információkat az info@programturizmus.hu e-mail címen kérhet vagy küldhet.

Utazási feltételek

A Sikló csak a helyszínen, a Sikló pénztárában váltott jeggyel vehető igénybe. A jegy  egy hegymeneti vagy egy lejtmeneti utazásra jogosít, és a váltásától számított egy évig érvényes. Váltható még menettérti jegy is, ez mindkét irány egyszeri használatára jogosít. A BKV egyéb jegyei és bérletei, utazási igazolványok és az egyéb, díjmentességre jogosító okmányok – a lejjebb megadottakat kivéve – a Siklóra nem érvényesek!

A jegyet a peronzáron való áthaladáskor érvényesíteni kell a jegyérvényesítő készülékkel. A jegyet érvényesítés után másra nem szabad átruházni, az utazás időtartama alatt, illetve az állomás elhagyásáig meg kell őrizni és ellenőrzéskor az ellenőrnek át kell adni.

Az utazásban résztvevőknek - műszaki okok miatt - mindkét állomáson, minden esetben ki kell szállniuk, még akkor is, ha menettérti jeggyel utaznak. Ilyen esetben a felszállóhelyen újból sorba kell állniuk.

A Siklón kerékpár nem szállítható.

A Budavári Siklón kutya tiszta állapotban, pórázon és szájkosárral szállítható, de számukra külön teljes árú menetjegy váltása szükséges.

Nyitva tartás:

Minden nap 7:30 - 22:00 (pénztár zárás 21:50-kor)

Minden páratlan hét hétfőjén karbantartást végeznek a szakemberek. Ilyenkor, amennyiben a munkálatok megengedik, 14.30 körül már többnyire igénybe vehető a közlekedési eszköz.

A kéthetenként esedékes karbantartáson kívül tavasszal és ősszel általában 5-5 napra áll le a közlekedés, hogy az aktuális munkákat el tudják végezni.

Megközelíthetőség

1013 Budapest, I. kerület, Clark Ádám tér - Szent György tér

A Lánchíd budai hídfőjénél, az Alagút mellett található a Sikló alsó állomása, a felső pedig a Budavári Palota és a Sándor-palota között.

Alsó állomása a 16-os és a 105-ös jelzésű autóbuszokkal, valamint a 19-es, 41-es villamosokkal közelíthető meg. A Felső állomása a 16-os, 16A és 116-os autóbuszokkal érhető el.

Üzemszünet

Páratlan hetek hétfőjén a karbantartás ideje alatt zárva, kivéve, ha ezek munkaszüneti-vagy ünnepnapokra esnek. Ebben az esetben a karbantartási munkák a munkaszüneti-és ünnepnapokat követő első munkanapon kerülnek elvégzésre.


A Sikló története

Az eredetileg gőzüzemű Siklót Széchenyi Ödönnek, Széchenyi István gróf fiának a kezdeményezésére építették 1868 és 1870 között. Széchenyi Ödön a Lyonban látott példa nyomán tette meg javaslatát, hogy a Várhegy lejtőjére gőzhajtással működtetett kötélvontatású vasút épüljön. A terveket Wohlfahrt Henrik készítette. 1870. március 2-án avatták fel második ilyen szerkezetként Európában. Hetvenöt éven át jól működött a különleges közlekedési eszköz, csodálatos panorámát kínálva a város pesti oldaláról. Nagy forgalmat bonyolított le: 1873-ban már 1,5 millió utast szállított. A várban csak 1928-ban indult meg az autóbusz-közlekedés, de addigra a turisták megkedvelték, így forgalma nem csökkent.A második világháborúban súlyosan megrongálódott, a felső épületet és az ottani kocsit légibomba pusztította el, az alsó épület és a gőzgép épen maradt.

A helyreállítás helyett a BSZKRT 1948-49-ben a sikló romjait eltakarította, berendezéseit széthordatta, mivel a budai várnegyed közlekedését autóbuszokkal kívánta megoldani. Üzemelése az 1985. évi teljes körű rekonstrukcióig szünetelt. Ez idő alatt több elképzelés is napvilágot látott: 1962-ben építését vették tervbe, a következő évben mozgólépcsővel helyettesítették volna, majd 1965-ben ismét fel kívánták újítani, ami végül lekerült a napirendről. Ezt követően alakult meg az ú.n. „Sikló Bizottság”, melynek köszönhetően terv készült a helyreállításról, amit a kormány gazdasági bizottsága 1968-ban jóvá is hagyott. Ennek ellenére 1972-ig nem történt semmi, ekkor újabb terv készült, amit 6 év szünet követett. 1978-ban ismét készült egy terv, majd két év múlva még egy. Végül a felújítást egy „társadalmi munkában készült terv” alapján a BKV-ra bízták. 1975. április 4-től az átadásig Ikarus 211-es típusú autóbuszokkal pótolták, melyek a Clark Ádám tér és a Budavári Palota között jártak "V" jelzéssel.

A Siklót hosszas várakozás után 1986. június 4-én nyitották meg ismét. Napjainkban az utaslétszám évi 500 ezer és 1 millió közöttire tehető.

Technikai részletek

    A Sikló két kocsija inga jelleggel van összekötve. Miközben az egyik kocsi felfelé indul; a másik lefelé szállít utasokat. Kocsinként egyszerre 24 utast tud szállítani.
    A jelenlegi szerkezet 3 m/s sebességűre lett kiépítve; de ezt a tempót 1988-ban az utasok kérésére a felére csökkentették.
    A Sikló is normál nyomtávolságú (1435 mm) vasúti jármű. A mai járművek alvázait régi BHÉV alkatrészekből építették; a csapágyfedelek feliratai is erről tanúskodnak.
    Az eredeti gőzüzemű gépház az alsó végállomáson volt. A szerkezetet jelenleg egy elektromos motor működteti a felső végállomás alatti gépteremből.
    A mai kocsinak neve és pályaszáma is van. Az Alagút felőli északi pályán a BS 1 – Margit; a déli oldalon a BS 2 – Gellért közlekedik.
   

A SZERVEZŐK AZ IDŐPONT ÉS A PROGRAMVÁLTOZTATÁS JOGÁT FENNTARTJÁK!

Kapcsolódó témák:

Kiemelt ajánlatok

Kiemelt ajánlatok

Hasonló ajánlatok

Érdemes felkeresni!

Országos Széchényi Könyvtár
Országos Széchényi Könyvtár
  • Budapest
  • I. kerület
Alabárdos Étterem
Alabárdos Étterem
  • Budapest
  • I. kerület
Arany Hordó Étterem
Arany Hordó Étterem
  • Budapest
  • I. kerület

Szállásra van szüksége? Foglaljon online!
Pontos cím, geokód, térkép
Budapest I. kerület, Széchenyi Lánchíd, Budai hídfő
A PROGRAMGAZDA AZ IDŐPONT ÉS A PROGRAMVÁLTOZTATÁS JOGÁT FENNTARTJA!
Pontatlanságot talált? Itt jelezze nekünk!
Kevés az információ?
Ha valamit nem talál, további információkat kérhet szerkesztőségünktől.
Információkérés

Országos eseménynaptár

KeSzeCsüSzoVa
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4
MEGADOTT INTERVALLUMBAN:
-TÓL -IG

Online jegyvásárlás

Kiemelt események