Turizmus Program

Téli varázs Siófokon

Fénykiállítások

Csoki workshop

Előszilveszteri gálavacsora

TOP 100 úticél

Jegyvásárlás

Aktív wellness pihenés a Tisza-tónál - Fedezze fel velünk a Tisza-tó élővilágát és pihenjen nálunk!
Aktív wellness pihenés a Tisza-tónál - Fedezze fel velünk a Tisza-tó élővilágát és pihenjen nálunk!
Téli programajánló online jegyvásárlási lehetőséggel
Téli programajánló online jegyvásárlási lehetőséggel

ISON Budapest 2025 / 2026. Programok és koncertek, online jegyvásárlás

2025.12.18. (csütörtök) - 2025.12.19. (péntek)

ISON programok, koncertek online jegyvásárlási lehetőséggel 2025 / 2026-ban. Közösségi tér, élőzenés szórakozóhely Erzsébetvárosban. Változatos kortárs koncertek, előadások zenei programok kerülnek megrendezésre.
ISON Budapest 2025 / 2026. Programok és koncertek, online jegyvásárlás

Kapcsolat, elérhetőség

ISON programajánló 2025 / 2026

Feleségként Szaúd-Arábiában / előadó: Várallyay Nóra

2025. DECEMBER 18. CSÜTÖRTÖK, 19:00

“Ez a történet annyira egyedülálló, annyira magával ragadó, és annyira erős a hatása, hogy ezt egyszer mindenkinek hallania kell. Sosem repült még el ilyen gyorsan 3 óra, és bőven hallgattuk volna tovább is. Nem is előadás, hanem ÉLMÉNY volt!!”

A nagysikerű előadás 14. alkalma következik!

7000 km-t stoppoltunk és vadkempingeztünk fundamentalista iszlám országokban a Közel-Keleten, miután a Szaúdi Királyság megnyitotta határait külföldi turisták számára 2019 őszén. Azelőtt kizárólag üzleti céllal lehetett látogatni az országot, így semmi információnk nem volt arról, mi zajlik a Világ legkonzervatívabb iszlám államának belsejében. A médiában olvastunk nyilvános kivégzésekről, a nők brutális elnyomásáról, és az olaj miatt mocskosul gazdaggá lett királyi családról. De mi a valóság, kik lakják Arábia végtelen sivatagjait?

Elsőként stoppoltuk át az addig teljesen zárt Szaúd-Arábiát.

  • Milyen érzés volt nőként beleolvadni egy szélsőségesen patriarchális társadalomba?

  • Kell-e félni az arab országokban?

  • Tényleg 4 felesége van egy szaúdi férfinak?

  • Milyen az igazi iszlám?

  • Finom a friss tevetej és tevehús?

  • Hogyan lehet felkészülni a teljes ismeretlenre?

Exkluzív, saját tapasztalatokon alapuló előadás egy páratlan közel-keleti utazásról, finoman átszőve társadalmi és vallási jellegzetességekkel, történelmi érdekességekkel.

Stoppos utunk “férjemmel” az Emirátusokon, Ománon, Szaúd-Arábián, Jordánián és Izraelen át vezetett.

Az előadás izgalmas, kalandos, tanulságos; egy szünettel együtt kb. 120 perces.

Az ISON specialty kávézója és büféje a programkezdés előtt egy órával kinyit, és kézműves italokkal illetve pékáruval várja a közönséget. A szünetben pedig a kedvenc arab-félszigeti teakülönlegességemmel készülünk Nektek!


ULPIUS? // Utas és Holdvilág parafrázis

2025. DECEMBER 19. PÉNTEK, 19:00

Utas és holdvilág – az út folytatódik a regényen túl.

Egy különleges összművészeti estre hívunk, amelynek inspirációs forrása Szerb Antal Utas és holdvilág című regénye.

Ezúttal Ulpius Tamás útját kísérjük végig – nem a regény lapjain, hanem a túlvilágon, egy új, transzcendens perspektívából.

Az előadás központi témája Tamás öngyilkossága utáni gondolatainak és érzéseinek kibontása. A prózával átszőtt dalok és zeneművek álomszerű, delíriumos hangulatot teremtenek, amelyben a közönség is részese lehet az útkeresésnek: az élet értelméről, a visszatérés vágyáról, és a létezés mélyebb jelentéséről.

A 10–12 kortárs dal, prózarészletek és zenei improvizációk együtt egy olyan összművészeti élményt hoznak létre, amely egyszerre szórakoztat, inspirál és elgondolkodtat.

Közreműködők:

Szemenyei János – az egyik legsokoldalúbb magyar színész-énekes, aki prózai és zenés szerepekben egyaránt otthonosan mozog. Különleges érzékenységgel ötvözi a színházi jelenlétet és a zenei kifejezést, így előadásai mindig egyediek és magával ragadóak.

Weisz Nándor – ütőhangszerek

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar tagja, az InFusionTrio alapítója. Az új zenei perspektívák, elektronikus megoldások szerelmese.

Kertész Endre – cselló

A Bécsi Zeneakadémián végezte tanulmányait. Rendszeres zenésze Budapest színházainak, és klubéletének komoly és könnyűzenei formációival.

Grósz Zsuzsanna – zongora

Zongoraművész, színházi szakember és oktató. Színházakban különböző zenés darabok zongoristája, zenekar vezetője, zenei vezetője, kortárs zenei koncertek közreműködője. A NAVIA Project kortárs-világzenei zenekar alapítója.

Csengery Dániel – Zeneszerző

Többszörös díjnyertes, rendkívül sokoldalú zeneszerző és karmester. rt már kortárs zenekari darabokat, kórusokat, operákat, de számos film és színházi előadás zeneszerzője is volt. A koncert szólistái hosszú évek óta dolgoznak vele együtt számos színházi, filmes és kortárs zenei műveiben.


Jazzy Christmas // Karácsonyi dallamok // Capella Silentium

2025. DECEMBER 20. SZOMBAT, 18:00

A Capella Silentium különleges ünnepi koncertje ezúttal jazzes hangulatban szólal meg — valamennyi darabot Kayamar (Magyaróvári Viktor) hangszerelte, így garantált a friss, játékos és szívből jövő hangzás.

A klasszikus karácsonyi dallamok mellett elhangzik több meglepetés is. Felbukkan a Grinch, Frosty, sőt, még egy mese is megelevenedik a világ közepéről...

Hangolódj velünk az ünnepekre – szeretettel vár a Capella Silentium!

A Capella Silentium egy 2009-ben alakult énekegyüttes. Műsorait tematikus koncepciók köré építi. Repertoárja a zenetörténet szinte minden korszakát átöleli – a középkori többszólamúságtól a kortárs zenéig, sőt, olykor a könnyűzene világába is átnyúlik.

Művészeti vezetői jelenleg Mészáros Mátyás és Bali Dániel, akik irányításával a Capella Silentium a zenei sokszínűségre és a közönséggel való párbeszédre helyezi a hangsúlyt. Az utóbbi években az együttes tematikus műsorai gyakran humorral, játékossággal és könnyedséggel is fűszerezettek, miközben megőrzik a szakmai igényességet és a zenei mélységet.


Előszilveszter a StEFREMmel

2025. DECEMBER 30. KEDD, 19:00

Ismét az ISON-ban tartja szokásos óévbúcsúztató koncertjét a StEFREM.

Ismét az ISON-ban tartja szokásos óévbúcsúztató koncertjét a StEFREM. Az előszilveszteri program egy igazi „best of” válogatás az együttes repertoárjából. Acapella svájci bicskaként a különböző népek karácsonyi énekeitől kezdve a könnyed szórakozást ígérő saját feldolgozásokig mindent megvillantanak, ami a közönség és az együttes számára emlékezetessé és felejthetetlenné tette az idei évet. A kétrészes koncerten közös énekléssel, koccintással és csodálatos zenékkel hazavárják a közönséget a Hársfa utcai otthonukba, az ISON-ba.


BÁBEL // Sofi Oksanen

2026. JANUÁR 21. SZERDA, 18:30

Skandináv szövegelés Patat Bence műfordítóval és Száraz Eszter szerkesztő-rendezővel havonta az ISON-ban

A mi Bábelünkben kerüljük a zűrzavart és nem építünk tornyot. Pont fordítva: lebontunk egy szöveget, hogy felépítsünk egy közös nyelvet. A januári alkalommal a finn Sofi Oksanen egy eddig még magyarra nem fordított szövege nyomán. A részvételhez nem kell izlandiul, feröeriül, norvégul vagy éppen dánul, észtül, finnül vagy svédül tudni. Elég, hogy ezeket a nyelveket Patat Bence műfordító ismeri és fordítja. Bence mellett az est állandó moderátora Száraz Eszter szerkesztő-rendező.

  • Alkalomról alkalomra más és más szerzők szövegeit fedezzük fel, rávilágítva érdekességekre, értelmezési módokra, interpretációs lehetőségekre. A műfordítás szépségeivel és nehézségeivel, asszociációkkal, kultúrtörténeti adalékokkal, háttérsztorikkal.

    (A vizsgált szövegek szerzői a Bábel-esteken nincsenek jelen.)

  • Két műfordító egymástól függetlenül, ugyanazt az eddig még magyarul soha meg nem jelent szöveget fordítja le, hogy aztán megnézzük, miben és mennyiben tér el egymástól a két változat. Ha eltér. Hányféle lehet egy szöveg, mennyit számít egy-egy jól eltalált jelző, más lesz-e a hangulata egy mondatnak akár egyetlen szótól is? Ki hogyan oldja meg a tájszólásból eredő fordítási nehézségeket, vagy „magyarosítja” a helyi, specifikus kultúrtörténeti vonatkozásokat?

  • 2026. január 21-én Sofi Oksanen egy eddig magyarul még nem létező szövegével foglalkozunk: vendégünk lesz Bába Laura műfordító, aki Sofi Oksanen másik magyar hangja. Vajon mennyiben tér el Patat Bence és Bába Laura fordítása egymástól, ha ugyanazon a szövegen dolgoznak?

  • Minden est végére meghívunk egy-egy másik művészeti ág képviselőjét is, aki a maga műfajában improvizálva fejezi ki, hogy őt miként inspirálta a szöveg, hogy lássuk, hogyan kapcsolódhat egymáshoz zene, képzőművészet, műfordítás.

A január 21-i alkalmon Győri Noémi fuvolaművész Londonból látogat haza, és a zenei improvizáció és saját nézőpontja által közelít az esten vizsgált szöveghez.

Az ISON specialty kávézója és büféje a programkezdés előtt egy órával kinyit és kézműves italokkal illetve pékáruval várja a közönséget.


Mások élete // Nosztalgia vagy trauma?

2026. FEBRUÁR 4. SZERDA, 18:30

Száraz Eszter szerkesztő-rendező munkája miatt mindig mások életével foglalkozott. Most is ezt teszi majd az ISON-ban, ahol kéthavonta beszélget a nagyközönség számára nem ismert, hétköznapi emberekkel.

Olyan vendégekkel, akiknek az élete szintén mások életéről (is) szól és akiknek a történetein keresztül láthatjuk, hogy mindannyiunk életére hatással van mások élete. Összeköt egy szál, ahogy a párhuzamosok is metszik egymást a végtelenben. Valahol.

Minden alkalommal két vendég érkezik, akiknek sorsa, története vagy éppen a munkája indirekt módon kapcsolódik egymáshoz. Na meg persze mások életéhez.


KULTÚRFLIPPER 2026 // TAVASZI FÉLÉV:

Hatalom, skatulyák, kitörési lehetőségek, érdekérvényesítés - 2026-ban ismét izgalmas kultúrtörténeti utazásra invitál az ISON irodalmi sorozata Ruff Orsolyával és Szeder Katával. Ezúttal olyan jól ismert popkulturális és történelmi szereplők életét és munkásságát vesszük alapul, mintMiranda Priestly, Don Corleone, vagy az idén 100 éve születettII. Erzsébet és Marilyn Monroe, és persze ezúttal is arra vagyunk kíváncsiak, miként váltak ezek a valós és fikciós hősök (vagy éppen antihősök)generációk világképét meghatározó ikonokká. Mit árulnak el a korról, amelyben születtek, mitől váltak igazán sikeressé ésmiért rajongunk értük még ma is.

KultúrFlipper havonta az ISON-ban:

  • 2026. február 19. Az ördög Pradát visel

  • 2026. március 19. A keresztapa

  • 2026. április 16. A korona

  • 2026. május 21. Marilyn Monroe


BÁBEL

Skandináv szövegelés Patat Bence műfordítóval és Száraz Eszter szerkesztő-rendezővel havonta az ISON-ban

A mi Bábelünkben kerüljük a zűrzavart és nem építünk tornyot. Pont fordítva: lebontunk egy szöveget, hogy felépítsünk egy közös nyelvet. A márciusi alkalommal az izlandi Sigríður Hagalín Björnsdóttir egy eddig még magyarra nem fordított szövege nyomán. A részvételhez nem kell izlandiul, feröeriül, norvégul vagy éppen dánul, észtül, finnül vagy svédül tudni. Elég, hogy ezeket a nyelveket Patat Bence műfordító ismeri és fordítja. Bence mellett az est állandó moderátora Száraz Eszter szerkesztő-rendező.

Alkalomról alkalomra más és más szerzők szövegeit fedezzük fel, rávilágítva érdekességekre, értelmezési módokra, interpretációs lehetőségekre. A műfordítás szépségeivel és nehézségeivel, asszociációkkal, kultúrtörténeti adalékokkal, háttérsztorikkal.

(A vizsgált szövegek szerzői a Bábel-esteken nincsenek jelen.)

Két műfordító egymástól függetlenül, ugyanazt az eddig még magyarul soha meg nem jelent szöveget fordítja le, hogy aztán megnézzük, miben és mennyiben tér el egymástól a két változat. Ha eltér. Hányféle lehet egy szöveg, mennyit számít egy-egy jól eltalált jelző, más lesz-e a hangulata egy mondatnak akár egyetlen szótól is? Ki hogyan oldja meg a tájszólásból eredő fordítási nehézségeket, vagy „magyarosítja” a helyi, specifikus kultúrtörténeti vonatkozásokat?

Bábel-sorozat az ISON-ban:

  • 2026. március 4. IZLAND // Sigríður Hagalín Björnsdóttir

  • 2026. április 8. ÉSZTORSZÁG // Andrus Kivirähk

  • 2026. május 6. DÁNIA // Janne Teller


Bach-világegyetem 2.0 // Fazekas Gergely előadása

A klasszikus zenére hajlamosak vagyunk úgy tekinteni, mintha képes lenne megőrizni tisztaságát a politika sarától, mintha egy szűzi érintetlenségű, transzcendens világnak volna a hangzó megtestesülése. Bár jó lenne ebben hinni, a helyzet sajnos úgy áll, hogy a politika minden korban, így a 18. század elején is mélyen meghatározta a zeneszerzők életét (Bachét is), és valamennyi korszak a saját ideológiai elképzelése szerint alakította a zenéről szóló képét (a Bachéról szólót is).

A klasszikus zenére hajlamosak vagyunk úgy tekinteni, mintha képes lenne megőrizni tisztaságát a politika sarától, mintha egy szűzi érintetlenségű, transzcendens világnak volna a hangzó megtestesülése. Bár jó lenne ebben hinni, a helyzet sajnos úgy áll, hogy a politika minden korban, így a 18. század elején is mélyen meghatározta a zeneszerzők életét (Bachét is), és valamennyi korszak a saját ideológiai elképzelése szerint alakította a zenéről szóló képét (a Bachéról szólót is). Az előadásban meg fogjuk nézni, hogy Bach miként navigált saját korának politikai útvesztőiben és ez hogyan hatott a zenéjére, de kitérünk arra is, hogy a 19. századi német nacionalizmus, majd a 20. századi totalitárius és demokratikus rendszerek milyen irányokban módosították Bachról alkotott képünket.

Bach-világegyetem 2.0 - Fazekas Gergely egész napos előadássorozata az ISON-ban 2026. március 21-én

2026-ban nem lesz kerek évfordulója sem Bach születésének, sem Bach halálának. De ahhoz, hogy Bach alakjával és zenéjével foglalkozzunk, szerencsére nincs szükség semmilyen apropóra: minden év Bach-év. 2025 márciusában, születésének 340. évfordulója alkalmából Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára tartott háromrészes előadássorozatot az ISON-ban, s ezt folytatva Bach születésének 341. évfordulóján, 2026. március 21-én újabb három előadásban viszi közelebb az érdeklődőket az emberi kultúra legjelentősebb szellemeinek egyikéhez. Meg fogjuk vizsgálni, hogy miként hatott Bachra a 18. századi politika, és hogyan használták Bachot politikai célokra a halálát követő évszázadokban, megnézzük, milyen viszony fűzte az előadóművészekhez, és a későbbi korok előadóművészei hogyan viszonyultak hozzá, végül pedig zenéjének legizgalmasabb és legabsztraktabb rétegét, polifon gondolkodásának működését próbáljuk megérteni.

Minden előadásra külön kell jegyet váltani.

A nap menetrendje:

  • 11.00–12.30 Bach és a politika

  • 14.00–15.30 Bach és az előadóművészek

  • 16.00–17.30 Bach és a polifónia titkai

Az ISON specialty kávézója és büféje a programkezdés előtt egy órával kinyit és kézműves italokkal illetve pékáruval várja a közönséget.


Virrasztás // A StEFREMmel

2026. ÁPRILIS 2. CSÜTÖRTÖK, 22:00

A Nagyhét keresztény szertartásainak két évezrede központi eleme a virrasztás: az utolsó vacsora után Jézus Krisztus az Olajfák hegyére hívta imádkozni tanítványait, de ők nem tudtak éberek maradni és virrasztani a Mesterükkel. A nagyheti lamentáció liturgiája drámaian mutatja be, ahogy Jézus egyedül készül a halálra, alvó tanítványai körében.

Rendhagyó, nagycsütörtöki virrasztó-koncertet ad a StEFREM az ISON-ban, ahol Krisztus szenvedését különböző aspektusokból megmutató repertoárt elevenítenek meg. A különleges koncerten bizánci rítusú és nyugati énekek egyaránt felhangzanak.

Április 17-én este 10 órától 70 percen át tart az elcsendesülés, elmélyülés, megmerítkezés a csodás zenékben, majd az est és a virrasztás zárásaként bort és kenyeret osztunk a résztvevőknek.


Dalszerelőműhely

A Dalszerelőműhely 2021 őszén kezdte működését az ISON-ban. Az első két évad során Billie Eilish, Janelle Monáe, Eminem, Adele, Shawn Mendes, Harry Styles, Dua Lipa, a Carson Coma, Krúbi és Taylor Swift egy-egy dalát vizsgáltuk. A cél az, hogy megértsük, mi történik a zene „belsejében”: mit csinál egy-egy dalban a kardántengely, a karburátor és a gyújtógyertya, vagyis olyan kérdésekre keressük a választ, hogy miként kapcsolódik egymáshoz szöveg és zene, mitől lesz izgalmas (vagy éppen kevésbé izgalmas) egy dallam, hogyan áll össze a hangzás és a harmóniavilág. A foglalkozásokon való részvételnek nem feltétele a zenei, két nyitott fülön kívül más segédeszközre nem lesz szükség (csavarhúzót, fogót, kompressziómérőt biztosítunk).A műhelyvezető a Dalszerelőműhely harmadik évadában is Fazekas Gergely, zenetörténész, a Zeneakadémia tanára.

Taylor Swift Akadémia 2.0

A Dalszerelőműhely és az ISON bemutatja:

TAYLOR SWIFT AKADÉMIA 2.0 // Kétnapos swiftológia-kurzus Fazekas Gergely zenetörténész vezetésével

A 2024 novemberében megrendezett, és a nagy érdeklődésre való tekintettel 2025 januárjában megismételt első swiftológiai tárgyú szabadagyetem után 2026. április 18-án és 25-én megrendezzük a második Taylor Swift Akadémiát, ismét az ISON-ban, két teljes szombaton, hat új témával, a régi lelkesedéssel.

A kurzuson való részvétel alsó korhatára 16 év.

A kurzusnapok külön-külön is látogathatók, a két napra együtt pedig kedvezményes bérlet váltható.

2023-hoz és 2024-hez viszonyítva az idei évre csitulni látszott némiképp a felhajtás Taylor Swift körül. Lezárult az ERAS-Tour, minden idők legtöbb nézőjét vonzó és legnagyobb árbevételt generáló zenei turnéja, véget ért az első hat album körüli jogi mizéria (2025 májusában Taylor visszavásárolta első hat lemezének kiadói jogait), és ezzel összefüggésben talán letett arról, hogy a két hiányzó album Taylor’s Version felvételét kihozza. Azt hihettük, hogy végre egyszerűen csak éli az életét, de ő persze nem nyugszik, nemrégiben bejelentette, hogy érkezikThe Life of a Showgirlcímen a 12. albuma. Újra felrobbant körülötte az internet. Ha ő nem áll le, mi sem, úgyhogy tovább vizsgáljuk közel húszéves, a zeneipar valamennyi létező mélypontját és csúcsát bejáró karrierjét, illetve (most már) tizenkét albumból és több mint háromszáz dalból álló, lenyűgöző életművét (az összehasonlítás kedvéért: ez nagyjából másfélszerese a teljes Beatles-katalógusnak). 2026 áprilisában megrendezzük tehát a második Taylor Swift Akadémiát az ISON-ban, ezúttal is két szombaton, összesen hat új előadással, a szokott módon, szabadegyetemi jelleggel (vagyis lesznek új olvasmányok, de nem lesz se ZH, se vizsga). És igen, lesz újra közös éneklés is.

2026. ÁPRILIS 18. SZOMBAT, 11:00
2026. MÁJUS 9. SZOMBAT, 11:00

ELSŐ NAP

11:00-12:30

„Who uses typewriters anyway?”

Taylor Swift költői világa

Első dalszövegeinek megírásakor még hiperérzékeny és tapasztalatlan tinédzser volt, az utolsókat már sokat megélt, harcedzett, de még mindig hiperérzékeny felnőtt nőként írta. Milyen visszatérő témák, motívumok, nyelvi elemek jellemzik Taylor Swift dalszövegeit? Hogyan működnek és mitől hatnak? Hány lépésre vannak attól, hogy költészetnek nevezhessük őket? Hogyan illeszkedik Taylor a meggyötört költők több évszázados hagyományába? Ezekre a kérdésekre keressük a választ az első előadáson.

13:45-15:15

„I'm so sick of running as fast as I can”

A szőke fürtöktől a harcos feminizmusig

Két évtizedet felölelő karrierje során Taylor Swiftnek rendre meggyűlt a baja a zeneipar különböző erőteljes férfi szereplőivel, és (szinte) mindig diadalt aratott felettük. Jó néhány dala szól arról, hogy mit jelent a patriarchális minták szerint működő világban nőként érvényesülni, illetve arról, hogy általában mit jelent nőnek lenni. A második előadáson feminista lencsén keresztül vesszük szemügyre Taylor Swift dalait, és nem fogjuk elhallgatni, hogy ebből a nézőpontból is lehet kritizálni Taylor működését.

16:00-17:30

„Long story short”

A dalszerzés mint novellaírás

A popdaloknak nem kötelességük a történetmondás, elég, ha egy általános érzést vagy lelkiállapotot jelenítenek meg. A country-hagyomány azonban, ahonnan Taylor jön, előnyben részesíti azokat a dalokat, amelyek képesek két-három percben hús-vér alakok realisztikus történetét elbeszélni. Hogy ez milyen költői és zenei eszközök révén lehetséges, és miért tekinthetjük Taylor Swiftet a novellisztikus dalok koronázatlan királynőjének, messze túl a country hagyományon, arról fog szólni a harmadik előadás.

2026. ÁPRILIS 25. SZOMBAT, 11:00
2026. MÁJUS 16. SZOMBAT, 11:00

MÁSODIK NAP

11:00-12:30

„I hear the sound of my own voice”

Taylor Swift stílusai és hangzásai

Taylor Swiftet gyakran nevezi a szaksajtó zenei kaméleonnak, aki folyamatosan változtatja a stílusait. Country, pop, elektro, indie, folk… hosszan sorolhatók a műfajok, amelyekben kipróbálta magát. Melyek ezeknek a stílusoknak a hangzásbeli sajátosságai, és miként lehetséges, hogy a felszíni különbségek ellenére mégis felismerhető mögöttük Taylor Swift alkotói kéznyoma? Húsz év zenei terméséből válogatva, összehasonlító elemzésnek vetjük alá Taylor Swift legnagyobb slágereit.

13:45-15:15

„When two people understand each other”

Zenei partnerek és a közös alkotás öröme

Bár Taylor Swift alkatánál fogva vérbeli szólista, dalainak jó részét nem egyedül írta, hanem olyan dalszerző-producerek közreműködésével, mint Nathan Chapman, Max Martin, Shellback, Jack Antonoff vagy Aaron Dessner. Hogyan zajlik az alkotófolyamat, kihámozható-e a dalokból az egyes producerek saját hangja, egyáltalán mit jelent, ha több szerző dolgozik ugyanazon a dalon – erről fog szólni az ötödik előadás, amelyben szóba fognak kerülni Taylor duettje is (Ed Sheerannel, Phoebe Bridgers-zel és másokkal).

16:00-17:30

„The future’s bright, dazzling”

Taylor Swift és a 21. század dalszerzői

Sokan kritizálják Taylor Swiftet, hogy csak követi a trendeket, dalaiban nincs semmi eredeti. Túl azon, hogy a mainstream popzenében az eredetiség elve nem lehet reális elvárás, az utóbbi években sorra tűntek fel remek fiatal előadók (Phoebe Bridgers, Gracie Abrams, Maisie Peters, Jensen McRae és mások), akikre jelentős hatást gyakorolt Taylor életműve. Valami egyedi minőség tehát mégis csak jellemző lehet a dalaira. Az utolsó előadáson a Taylor Swift nyomában járó fiatal alkotók dalait fogjuk tükörként használni, hogy megértsük a Swift-dalok működésének lényegét.

Sabrina Carpenter // Fazekas Gergely

2026. FEBRUÁR 5. CSÜTÖRTÖK, 18:30

Amit elemzünk: Sabrina Carpenter – Manchild *

Énekelheti-e egy szőke nő, hogy az igazi „szőke nők” valójában a férfiak? A kérdés költői, Sabrina Carpenter pontosan ezt teszi „Manchild” című dalában. Az azonban valódi kérdés, amelyet a dalszerelés során körül is fogunk járni, hogy miként változott meg a nők szerepe a popzenében. Pontosabban: miként változtak meg a popszámokban megénekelhető női szerepek az új évezred harmadik évtizedére. Persze nemcsak társadalomelméleti kérdésekkel fogunk foglalkozni az este folyamán. A hangsúly ezúttal is a zenén lesz, amely Jack Antonoff sztárproducer boszorkánykonyhájában nyerte el végső alakját (nem véletlen, hogy a „Manchild” ott van a 2026-os Grammy-jelöltek között „A legjobb dal” kategóriában). Megnézzük, hogy miként lehet három és fél perc alatt észrevétlenül eljutni az elektro-poptól a country műfajáig, hogy miként épül fel a dal harmónia- és dallamvilága, milyen trükköket használtak a hangzás kialakításában, és hogy mit keres benne a Johann Strauss polkákból jól ismert „tá-titi-tá-titi” ritmus. Egy ponton még George Michael örökzöldje, a „Last Christmas” is fel fog tűnni a dalszerelés során.

A műhelyvezető Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára.

Kendrick Lamar // Fazekas Gergely

2026. MÁRCIUS 5. CSÜTÖRTÖK, 18:30

Amit elemzünk: Kendrick Lamar – squabble up*

Amikor 2018-ben az addig kizárólag jazz és klasszikus zenei előadóknak odaítélt, rangos Pulitzer-díjat az amerikai rapper, Kendrick Lamar kapta, a művelt világ egy része nagyjából úgy háborodott fel, mint Bob Dylan Nobel-díjakor. Pedig a tizenhétszeres Grammy-díjas rapper dalai nyelvi sűrűségükben a legmagasabb irodalmi nívót képviselik, ráadásul zeneileg is rendkívül rétegzettek: minden hangminta, minden zenei váltás jelentést hordoz bennük. Kendrick Lamar legújabb, 2024 novemberében váratlanul kihozott lemezéről az első single elemzésére vállalkozunk a Dalszerelőműhelyben. A „squabble up” szövege számos személyes és közösségi témát érint, zeneileg pedig nemcsak az nyolcvanas évek elejére utal (a felhasznált hangminta révén), hanem a G-funkra is (vagyis a kilencvenes évek eleji, nyugati parti gengszter-rapre). Ennek a komplex, Pulitzer-díjhoz méltó nyelvi-zenei szövevénynek az értelmezése még a legtapasztaltabb dalszerelőknek is komoly kihívást jelent, de állunk elébe. És ha a sampling működésének megértése a cél, attól sem riadunk vissza, hogy reneszánsz motettákat hívjunk segítségül.

A műhelyvezető Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára.

Co Lee // Fazekas Gergely

2026. ÁPRILIS 9. CSÜTÖRTÖK, 18:30

Amit elemzünk: Co Lee & Blaize – A séta eleje *

Születés, élet, szerelem, halál – ilyen apró témákkal foglalkozunk a Dalszerelőműhely régóta várt Co Lee-szerelésén. Nem tehetünk másként: az egykor hivatásos bohócnak készülő Halász Kolos napjaink rendkívül gazdag magyar hip-hop szcénájának talán legfontosabb filozófusa (véletlenek nincsenek: a bohócok a legnagyobb filozófusok, ami nem jelenti, hogy minden filozófus bohóc lenne). Mit tanulhatunk „A séta eleje” című dalból a fenti témákról, és vannak-e a rap-bölcseletnek előzményei a hip-hop félévszázados történetében? Hogyan kell 6/8-os metrumban rappelni, és vannak-e ezen a dalon kívül 6/8-os rapszámok? (Spoiler: persze, hisz Eminem, Kanye West, Gang Starr életművében egyaránt találunk rá példát.) Honnan származik a szám alapjául szolgáló intenzív érzelmeket keltő gospel-hangminta, és mi történik vele Co Lee és a producer Blaize műhelyében? Egyebek mellett ezekre a kérdésekre is megpróbálunk választ adni a dalszerelés során.

A műhelyvezető Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára.

Adele // Fazekas Gergely

2026. MÁJUS 7. CSÜTÖRTÖK, 18:30

Amit elemzünk: Adele – Easy On Me *

A Dalszerelőműhely ötödik évadának utolsó előadásán Adele legutóbbi albumának elsőként kihozott dalát, az „Easy On Me”-t fogjuk szemügyre venni. Megnézzük, miként lehet az érzelmi bizonytalanságot finom metrikai eltolások mentén elhelyezett harmóniákkal megjeleníteni, hogyan fejezhető ki egy dallamban a bezártság és az önfeladás, illetve a saját lábra állás felszabadító élménye. Sőt azt is megpróbáljuk megérteni, hogy a dal különös felépítése, vagyis a popszámok hagyományos „versszak-versszak-refrén” szerkezetének finom módosításai révén miként közvetíthet a zene komplex érzéseket. És még Adele énekhangjának titkát is megpróbáljuk megfejteni (spoiler: nem fog sikerülni, de közben megismerkedünk egy csodálatos barokk operaáriával).

A műhelyvezető Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára.


DuplaPresszó // Kováts Adél és Wirtz Ágnes

2026. MÁJUS 5. KEDD, 19:00

Kováts Adél színésznő, a Radnóti Színház igazgatója és Wirtz Ágnes, a Világszép Gyermekvédelmi Alapítvány alapítója.

Két ügyorientált hölgy a májusi vendégünk, mindkettőjük életében hatalmas szerepe van a jótékony projekteknek.

A Kossuth-díjas színésznő, Kováts Adél, a Halhatatlanok társulatának tagja 1993 óta művésze a Radnóti Miklós Színháznak, ahol 2016 februárjától vette át az igazgatói posztot.

A Forbes szerint a kultúra területén ő a 7. legbefolyásosabb nő. Kováts Adél és a társulat célja, hogy színházuk a társadalom szélesebb rétegei felé nyisson, ezért előadásaik a társadalmi problémákra és közéleti eseményekre is reflektálnak. Programjaikkal párbeszédre hívják közönségüket, és számtalan jótékonysági projektet indítottak például a Magyar Élelmiszerbank Egyesületnek, az Utcáról Lakásba Egyesületnek és az InDaHouse Hungary Egyesületnek.

Wirtz Ágnes Aachenben szerezte művészettörténész diplomáját, és már ott is legtöbb projektje a gyerekekhez kapcsolódott. 2006-ban német férjével hazaköltözött Magyarországra, ahol saját vagyonukból megalapították a Világszép Gyermekvédelmi Alapítványt. A kezdetektől a mai napig Ágnes aktívan vesz részt az alapítvány munkájában, amely a gyerekotthonokban nevelkedő, és onnan kikerült gyerekeknek, fiatal felnőtteknek nyújt életre szóló támogatási hálót. Ágnes 2023-ban a Forbes „Az Év Filantrópja” díj nyertese lett.

A jegy ára kétféle POC - Peace of Cake-kekszet és egy pohár bort is tartalmaz.

A DuplaPresszóból podcast készül, így később is meghallgatható.

A SZERVEZŐK AZ IDŐPONT ÉS A PROGRAMVÁLTOZTATÁS JOGÁT FENNTARTJÁK!

Megosztás

Ár: 2 300 Ft-tól - 14 000 Ft-ig

ONLINE JEGYVÁSÁRLÁS

Kapcsolódó témák:

érdekelnek a hirdetési lehetőségeink?

Kérlek, küldj e-mailt az info@programturizmus.hu címre!

Ár: 2 300 Ft-tól - 14 000 Ft-ig

ONLINE JEGYVÁSÁRLÁS

Kapcsolat, elérhetőség

érdekelnek a hirdetési lehetőségeink?

Kérlek, küldj e-mailt az info@programturizmus.hu címre!

Legjobb élmények