Turizmus Program

Téli varázs Siófokon

Fénykiállítások

Csoki workshop

Előszilveszteri gálavacsora

TOP 100 úticél

Jegyvásárlás

Aktív wellness pihenés a Tisza-tónál - Fedezze fel velünk a Tisza-tó élővilágát és pihenjen nálunk!
Aktív wellness pihenés a Tisza-tónál - Fedezze fel velünk a Tisza-tó élővilágát és pihenjen nálunk!
Téli programajánló online jegyvásárlási lehetőséggel
Téli programajánló online jegyvásárlási lehetőséggel

Mai Manó Ház programok 2025

2025.12.10. (szerda) - 2026.01.11. (vasárnap)

Magyar Fotográfusok Háza - Mai Manó Ház fotóművészeti kiállításai, programjai Budapesten. Az 1894-ben műteremháznak épült nyolcszintes neoreneszánsz műemléképület, a Mai Manó Ház a magyar fotóművészeti élet egyik központja. Kortárs és történeti, hazai és nemzetközi trendeket bemutató fotográfiai kiállításokat rendezünk, és a fotográfiai kultúra fejlesztésére, terjesztésére és népszerűsítésére szolgáló programokat szervezünk.
Mai Manó Ház programok 2025

Kapcsolat, elérhetőség

Szeretné aktiválni elérhetőségeit az oldalon?

Partner információ

Mai Manó Ház programok 2025

2025.12.11. 18:00 – Szász Anna Lujza szociológus tárlatvezetése a Mary Ellen Mark: Női sorsok című kiállításon

„A The New Yorker magazin egyik legfrissebb számát (2025. október 13., 45.o) lapozgatva megakadt a szemem egy fotón, amin New York egyik mozgalmas, a puerto rico-i nap (Puerto Rican Day Parade) lázában égő utcáját látjuk. A kép fókuszában két kislány áll, akik a járdán – miközben gyalogosok, tekintetüket a távolba meresztve sietnek el mellettük, hogy megtalálják a számukra megfelelő helyet a parádén – egymáshoz bújva, de merészen néznek a kamerába. Öltözetük, hajuk, sminkjük mind azt sejteti, hogy ők táncosként a karnevál szerves részei lesznek, így sietniük nem kell, nélkülük az esemény el sem kezdődik.

A képet – amit Mary Ellen Mark készített 2003-ban – kísérő rövid bejegyzés egy félmondatban úgy fogalmaz, hogy Mark tekintete (a szög, amit választ és a testek tükröződése) a szó szoros értelmében megnöveli a lányok jelenlétét; erőt önbizalmat és méltóságot kölcsönözve nekik.

A kiállítást a »közösség«, a »méltóság«, és a »női reprezentáció« hívószavak mentén szeretném bejárni és megragadni.” (Szász Anna Lujza)

A kiállításról:

Mary Ellen Mark (1940–2015) a huszadik század második felének megkerülhetetlen amerikai fotóriportere. Egyéni stílusára jellemző az újító szándék, témaválasztásában pedig az összetett élethelyzetek ábrázolása került leginkább pályafutása homlokterébe. A személyiségábrázolásra való törekvés és a különböző marginalizált csoportok életének feldolgozása főként a női társadalom szemszögéből került bemutatásra. Szenvedélyes megfigyelőként egész életművét annak szentelte, hogy a fotográfia és a film eszközeivel feltárja mások sorsának alakulását, megörökítse emberségüket, és azt a szélesebb közönség elé tárja. A kiállítás képei nem csupán Mark pályafutásának mérföldkövei, hanem napjainkra már a történelem részévé váltak: a Ward 81, Indian Circus, Streetwise, The Damm Family, Twins című sorozatai vizuális kultúránk ikonikus darabjai.

A meghívott tárlatvezetőről:

Szász Anna Lujza szociológus, a Budapest Galéria kurátora. Legutóbbi kiállítása A férfi helyét senki nem firtatja a forradalomban címmel 2025. július 18. – október 5. között volt látható, origója pedig egy 1865–67 között, több mint 160 nő közreműködésével az MTA számára készült virágos szőnyeg volt.

A korlátozott férőhely miatt az eseményen való részvétel előzetes regisztrációhoz kötött.

2025.12.13. 10.00 – 13.00 – 73. Képíró-képolvasó hétvége – Workshop a Mary Ellen Mark: Női sorsok című kiállításhoz kapcsolódóan

A workshopon a résztvevőkkel a Mary Ellen Mark: Női sorsok kiállítás fotóanyagából inspirált fotómontázsokat hozunk létre. A fotóművész dokumentarista képein főleg a társadalom peremén élő nőket, gyerekeket mutatja be különös érzékenységgel. Intim helyzeteket, sérülékenységet, különböző női megéléseket jelenít meg őszintén, empatikusan. Saját és kollektív női tapasztalatokból indulunk ki, illetve megpróbálunk kapcsolódni a fotók szereplőivel: kikkel tudunk azonosulni, milyen közös érzelmeink vagy élményeink vannak, milyen különböző női sorsok léteznek, amikkel mégis együtt tudunk érezni. Ezekből a képekből új, más életutakat alkotunk meg, személyes történeteket illesztünk hozzá és játszunk a fotórészletekkel.

A workshop alkotófolyamata során többek között Mary Ellen Mark fotókat, női magazinokat, saját fényképeket és színes papírokat használunk a montázsokhoz: vágunk, ragasztunk, illesztünk, tépünk, helyenként írunk és rajzolunk, vagy akár varrunk a képekbe. Emellett papírnyomatokat is készíthetnek a résztvevők, amelyet belekomponálhatnak a fotómontázsba.

A workshopot Thury Lili grafikus tartja.

Időszaki kiállítás

CLAUDIA FUGGETTI: METAMORPHOSIS

2025. december 9. – 2026. január 18.

A Mai Manó Ház – PaperLab Galériájában látható Claudia Fuggetti: Metamorphosis című kiállítás tizenhét álomszerű, kísérletező fotón keresztül vizsgálja az emberi test és a természet törékeny, mégis szorosan összefonódó kapcsolatát. A fiatal olasz fotográfus képei a valóság és a képzelet határán lebegve idézik meg az átalakulás folyamatát, miközben arra hívják a nézőt, hogy újraértelmezze saját viszonyát a környezetéhez, felfedezze a természethez fűződő belső kapcsolatát, és elidőzzön abban a szimbolikus térben, ahol a táj nem csupán háttér, hanem az emberi létezés kiterjesztése.

A tárlat január 18-ig ingyenesen látogatható a Mai Manó Ház – PaperLab Galériában.

Claudia Fuggetti (1993) olasz fotográfus munkáiban következetesen vizsgálja a természet, a technológia és az emberi érzékelés kapcsolatát. Alkotásai gyakran vizuális naplóként is értelmezhetők, amelyekben emberek és helyek rejtett történetei tárulnak fel. Tizenévesen kezdett fényképezni, és már 2010-ben, mindössze 17 évesen mutatta be első önálló kiállítását szülővárosában, Tarantóban. Azóta számos nemzetközi tárlaton szerepelt, legutóbb a Paris Photo keretében a Camara Oscura Galeria de Arte képviseletében mutatták be képeit. Munkásságát olyan alkotók inspirálják, mint Richard Mosse, vagy John Divola, akiknek kísérletező vizuális nyelve Fuggetti számára is megerősítést adott abban, hogy a fotográfia festői, grafikai és digitális elemekkel ötvözve újfajta érzékelési távlatokat nyithat. Ez a kísérletezés nem öncélú, hanem a valóság és a képzelet összefonódását hangsúlyozza. Fuggetti képei egyszerre dokumentálnak és álomszerű állapotokat idéznek elő, érzékeltetve a természet regeneratív erejét és törékenységét.

A Metamorphosis központi témája az emberi test és a természet kapcsolata. A képek gyakran álomszerűek, misztikusak, és a valóság határain túlmutatnak, ezzel is kiemelve az átalakulás folyamatának titokzatos természetét. A képek szimbólumrendszere arra utal, hogy az identitás folyamatosan változik, és hogy az emberi létezés szoros kapcsolatban áll az őt körülvevő világgal. Az emberalakok itt nem uralják a tájat, hanem szemlélődő jelenlétükkel engedik, hogy a környezet alakítsa őket, ez a gesztus filozófiai dimenziókat is megnyit. Így a Metamorphosis sorozat a természethez fűződő viszonyunkat állítja középpontba, ahol Fuggetti azt vizsgálja, miként alakult ki az a távolság, amelyben a természetet már nem élő közegként, hanem háttérként, dekorációként vagy fogyasztható látványként érzékeljük.

A PaperLab Galériában látható tizenhét kép nem kínál kész válaszokat, sokkal inkább csendes meghívás a szemlélődésre. Fuggetti célja, hogy a nézők újra felfedezzék a természethez fűződő belső kapcsolatukat, és elidőzzenek abban a szimbolikus térben, ahol a táj nem csupán környezet, hanem az emberi létezés kiterjesztése.

Baki László

Claudia Fuggetti: Metamorphosis (2024)

A metamorfózis azt a történelmi időszakot jelképezi, amelyben élünk, az átmenet és a változás szakaszát, amely nemcsak minket, hanem mindenekelőtt a természetet is érinti. David Abram ökológiai filozófust idézve:

„Úgy gondolom, hogy hasznos az ökológiai válság kérdését az érzékelés válságaként megközelíteni, annak válságaként, ahogyan a testünkkel, a hangokkal, a szagokkal a körülöttünk lévő világot megtapasztaljuk. Úgy tűnik, hogy az erdőket, hegyeket, folyókat már nem úgy érzékeljük, mintha élnének.”

A projekt arra hívja fel a nézőket, hogy a természetet, mint élő egységet gondolják újra. A fotókon megjelenő kromatikus beavatkozások az élet jelenlétét szimbolizálják, amely még a kedvezőtlen környezeti körülmények között is fennmarad. A mesterséges színek azonban egyúttal a természeti erőforrások fogyasztására is rávilágítanak: a valóságot sokrétűnek és változékonynak, töredezettnek és korlátozottnak érzékelik. Az emberi jelenlét felfüggesztett, szemlélődő és meditatív a természeti elemekkel való új kapcsolat megteremtésére tett kísérletként.

A színek szimbolikája kifejezi a Föld szívében rejlő regeneráló és lüktető potenciált, ezzel új képi világot teremtve. Az antropocén kihívásai közepette a természet veleszületett képességet mutat az evolúcióra és a metamorfózisra.


Mary Ellen Mark: Női sorsok

2025. október 17. – 2026. január 11.

Mary Ellen Mark (1940–2015) a huszadik század második felének megkerülhetetlen amerikai fotóriportere. Szakmai pályafutása 1964-ben vette kezdetét, amikor elvégezte a Pennsylvaniai Egyetem Annenberg Kommunikációs Iskolájának fotóriporter szakirányát. Az ezt követő ötven évben mint dokumentarista fotográfus dolgozott. Egyéni stílusára jellemző az újító szándék, témaválasztásában pedig az összetett élethelyzetek ábrázolása került leginkább pályafutása homlokterébe. A személyiségábrázolásra való törekvés és a különböző marginalizált csoportok életének feldolgozása főként a női társadalom szemszögéből került bemutatásra.

Mark munkássága megelőzte a #MeToo és más mozgalmak által felerősített társadalmi figyelmet a nők bántalmazására és szenvedéseire. Számos projektjében részletesen ábrázolta azoknak a nőknek az életét, akik nehéz, fájdalmas, sokszor szinte elviselhetetlen körülmények között éltek. Szenvedélyes megfigyelőként egész életművét annak szentelte, hogy a fotográfia és a film eszközeivel feltárja mások sorsának alakulását, megörökítse emberségüket, és azt a szélesebb közönség elé tárja.

A hetvenes években bensőséges fekete-fehér sorozatot készített az Oregoni Állami Kórház 81-es kórtermében kezelt női páciensekről – az intézmény egyetlen zárt női osztályáról –, amelyet Ward 81 címmel könyvben is kiadott. 1981-ben jelent meg Falkland Road: Prostitutes of Bombay című albuma – egy úttörő munka a színes fotográfia terén –, amely a mumbaii vöröslámpás negyed szexmunkásainak életét mutatta be. Néhány évvel később könyv formájában megjelent Teréz anya kalkuttai Szeretet Misszionáriusai rendjéről készített sorozata, amely a közönség elé tárta a nagylelkűség ikonjának erejét és elkötelezettségét.

‍1983-ban találkozott Erin Blackwell-lel, ismertebb nevén Tiny-val, egy fiatal csellengő lánnyal, akit baráti közösségével, az utcán élő gyerekekkel együtt kezdett fényképezni. Ez az anyag bekerült az Oscar-díjra jelölt Streetwise című filmbe, majd később kibővült: egy második film és két könyv is született belőle, amelyek több mint három évtizeden át követték Tiny küzdelmét a szegénységgel és a drogfüggőséggel, valamint bemutatta a tízgyermekes anya szerepét mikroközösségében. Mary Ellen Mark figyelme újra és újra Amerika sötét arcára irányult és tudta, hogy hol találja ezt meg: ott bujkál a szegények, a prostituáltak, transzvesztiták és drogfüggők tekintetében.

A kiállítás olyan képeket gyűjt egybe, amelyeket a fotográfus a 2000-es évek elején, archívuma rendezésekor válogatott össze. Ezek a felvételek életművének legemblematikusabb sorozataira utalnak vissza, és számos alkalommal jelentek meg olyan rangos lapokban, mint például a The New York Times Magazine, a Life vagy a Vanity Fair. Ezek a képek nem csupán pályafutásának mérföldkövei, hanem napjainkra már a történelem részévé váltak: a Ward 81, Indian Circus, Streetwise, The Damm Family, Twins című sorozatai vizuális kultúránk ikonikus darabjai.

Baki Péter

A kiállítás megtekintésére tervezett idő: 60–80 perc

Kurátor: Anne Morin

Társkurátor: Baki Péter

Megjelenés forrása: ajánlat weboldala és közösségi oldala

A SZERVEZŐK AZ IDŐPONT ÉS A PROGRAMVÁLTOZTATÁS JOGÁT FENNTARTJÁK!

Megosztás

Kapcsolódó témák:

érdekelnek a hirdetési lehetőségeink?

Kérlek, küldj e-mailt az info@programturizmus.hu címre!

Kapcsolat, elérhetőség

Szeretné aktiválni elérhetőségeit az oldalon?

Partner információ

érdekelnek a hirdetési lehetőségeink?

Kérlek, küldj e-mailt az info@programturizmus.hu címre!

Legjobb élmények