A világon egyedülálló 100 Tagú Cigányzenekar koncertje.
A világon egyedülálló 100 Tagú Cigányzenekar koncertje.
Edith Piaf Show Magyarországon!
Edith Piaf Show Magyarországon!
Presser Gábor és Rúzsa Magdi koncertturnéja
Presser Gábor és Rúzsa Magdi koncertturnéja
A huligánok Kaposvárra érkeznek egy hatalmas karácsonyi szuperkoncert keretein belül!
A huligánok Kaposvárra érkeznek egy hatalmas karácsonyi szuperkoncert keretein belül!

Messiaen művének koncertje az augusztusi Kaposfest programjában online jegyvásárlási lehetőséggel. Olivier Messiaen francia zeneszerző, orgonista és ornitológus. Zenei nyelve félreismerhetetlenül egyedi, műveit mély áhítat, erő és tisztaság hatja át.


Felhívjuk figyelmét, hogy ennek a megjelenésnek jelenleg NINCS ÉRVÉNYES IDŐPONTJA portálunkon, ezért az itt közölt tartalom már lehet, hogy NEM AKTUÁLIS!
Friss információkat e-mailben kérhet vagy küldhet.

Olivier Messiaen: Kvartett az idők végezetére (1941)

„Jobb lábát a tengerre tette, bal lábát pedig a földre, és nagy hangon kiáltott…”

1940-ben Olivier Messiaent katonai szolgálatra hívták be. Verdunnél kötött barátságot Étienne Pasquier csellistával és Henri Akoka klarinétművésszel. 1940 nyarára mindhárman hadifogságba estek, és a Görlitz melleti Stalag (vagyis Stammlager, hadifogoly gyűjtőtábor) VIII A-ba kerültek.  Itt fejezte be a zeneszerző az addigra már jórészt megkomponált, de legalábbis fejben megtervezett Quatuor pour la fin du temps (Kvartett az idők végezetére) című művét csellóra, klarinétra, hegedűre és zongorára. A lágerben, 1941. január 15-én tartott bemutatón Messiaenhoz, Pasquier-hez és Akokához Jean le Boulaire hegedűs sorstársuk csatlakozott. Mint Messiaen később visszaemlékezett, soha sem hallgatták még művét olyan odaadó figyelemmel és megértéssel, mint azon a nyomorúságos, havas éjszakán.

Ha a rettenetes körülményekre gondolunk, amelyek között a kvartett született, azt várhatjuk, hogy ezek szükségszerűen tükröződni fognak benne. Messiaen azonban mintha távolról, a magasból szemlélné az őt körülvevő világot, nem a kétségbeesés, félelem, hanem az életigenlő hit hangján szól. Ha a mű élén álló, A jelenések könyvéből származó idézetre gondolunk, ismét azt érezhetjük, hogy Messiaent nem a végítélet leírásának a háborúval összhangba hozható borzalmai ihlették meg, hanem a hívőket megerősítő prófécia inspirálta az idők végezetéről, azaz Krisztus ezeréves birodalmának elérkezéséről:  „Az angyal, akit a tengeren és a földön láttam állni, felemelte jobb kezét az égre, és megesküdött az örökkön-örökké élőre, aki teremtette a mennyet és a benne levőket, a földet és a rajta levőket, a tengert és a benne levőket, hogy idő többé nem lesz.”

Az első tétel hajnali madárkoncertjében és a harmadik tétel szóló klarinéton felhangzó madár-énekében az időtlenség természetben tükröződő képét láthatjuk – amint arra a délelőtti koncert ismertetője már utalt George Crumb darabja kapcsán. „A szakadék: az idő, szomorúságaival, csüggedéseivel. A madarak az idő ellentétei: vágyakozásunk a fény, a csillagok, a szivárványok és az örvendező ének után.” – írta Messiaen a harmadik tételről.

A szerző így magyarázza a mű nyolc tételes szerkezetét: az első hat tétel a hét dolgos napjait szimbolizálja, „a hetedik, a pihenés napja kitágul az örökkévalóság felé, s ez a nyolcadik nap a kifogyhatatlan fény és örök béke napja.” A tételek szimmetrikus szerkezetet alkotnak, az első hét 3+1+3-ra bontható, számtani középpontja az Intermède (Közjáték) a legegyszerűbb, s ez keletkezett a legkorábban, a nyolcadik egyfajta hálaének.

Az 5. és 8. tételekben Messiaen – emlékezet alapján – régebbi műveiből merített. Az előbbi az 1937-es, hat ondes Martenot-ra komponált Fête des belles eaux (Szép vizek ünnepe) egy részletére épül, míg az utolsó tétel az 1930-as orgonára írt Diptyque-ből merít. A nyolc tétel a következő:

  • I. Liturgie de cristal (Kristályliturgia)
  • II. Vocalise pour l’ange qui annonce la fin du temps (Ének az Angyalnak, aki bejelenti az Idő végét)
  • III. Abîme des oiseaux (Madarak szakadéka )
  • IV. Intermède (Közjáték)
  • V. Louange à l’éternité de Jésus (Jézus örökkévalóságának dicsérete)
  • VI. Danse de la fureur, pour les sept trompettes (A düh tánca, a hét trombitára)
  • VII. Fouillis d’arcs en ciel, pour l’ange qui annonce la fin du temps ( Szivárványok kavalkádja az angyalért, aki bejelenti az Idő végét)
  • VIII. Louange à l’immortalité de Jésus (Jézus halhatatlanságának dicsérete)

Szerző: Fedoszov Júlia

Online jegyvásárlás

KeSzeCsüSzoVa
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3
Olivier Messiaen műve a Kaposfest műsorán 2017